|
|
|
|---|---|
|
har en bmw 325 e30 som e lite krånglig att starta ibland startar den direkt men man måste hålla varvet uppe för den inte ska dör i typ 10 sek sen så går varvet upp själv, å då funkar det bra men om man låter den dö i början så vill den inte starta efter det krävs mycket malning med startmotorn för att den ska gå igång igen och det är inte bara när den är kall utan varje gång man stäng av den så e de så tacksam för svar | |
|
plus att ne den ligger på tomgång å man gasar på snabbt så bluddrar den ba till å nästan dör. vad kan vara felet var ska jag börja leta |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Dä jag är ganska säker på att alla 325i E30 hade Motronic styrsystemet (se ditt andra inlägg) så sköts tomgången av ICV (idle control valve) eller tomgångsregulatorn som den så fint heter. Kan vara att den har "klibbat" fast, är trasig eller inte styrs korrekt av styrsystemet. Eller någon läcka efter LMM:en. Eller någon givare sominte fungerar korrekt alternativt glapp i. |
|
ok för för bälgen eller vad den nu kallas eftter LMM:en är rätt böjd pga spolarvätske behållaren är flyttad till den sidan så luftfiltrer e flyttat lite innåt kan de ha någe med saken att göra. |
|
|
finns de något sätt att kolla tomgångsregulatorn om den funkar några mätvärden eller sådant |
|
|
Börja med att rengöra allt (och kolla att slangar/bälgen är helt), samt alla kontakter som har med motorn att göra. Sommarbilen Länk |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, du kan göra några enkla tester. Men bara för att ICV passerar dessa tester betyder inte att den fungerar som det ska. Börja med att lyssna på ICV (stetoskop, skruvmejsel, tratt etc) med motorn på tomgång. Du ska höra ICV surra. Om felet inte är konsekvent, prova att knacka lite på ICV och se om beteendet ändrar sig. ICV kan klägga igen och det går bra att rengöra med WD-40 och Bräkleen. Du ska kunna höra de rörliga ventilerna röra på sig när du vrider ICV fram och tillbaka. Prova även och mät spollindningarna så inte någon av dessa två slutat fungera. Det skall vara 20 ohm mellan terminal 1 och 2 samt mellan terminal 2 och 3. Det skall vara 40 ohm mellan terminal 1 och 3. Terminal 1 och 3 är de yttersta pinnarna - terminal 2 är den i mitten. Provade själv och mäta och undersöka när jag misstänkte ICV på min 535i E34 var sönder. Upptäckte dessutom att det satt samma ICV på min 325i E30 som det satt på min 535i E34 så det var enkelt att byta och prova mellan dessa bilar. |
|
bara jag vrider på tändninge surrar icvn ganska högt med e det normalt samt dror jag ur kabeln till den ne bilen gick på tomgång ingen märkte knappt nån skillnad från ne den va igång |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.