AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
59.037

Köpa "ny" vinterbil, men vad?

Sida 5 av 5
Sitter i samma sits som Jimmyboy (bortsett från M3an), dvs letar efter en pendlarbil runt 30'. Jag har också satt kravet att den itne ska ha gått för långt, helst inte över 15' mil.

Min lista liknar Jimmyboys (början av tråden) men jag sneglar lite åt (håll i er) skoda octavia också (1.8T). Någon som har erfarenheter av en sådan? Hur mycket skiljer mot motsvarande vw och audi? Annars tycker även jag att en v/s40 verkar mest bil-för-pengarna i denna prisklass/storleksklass. Är något motoralternativ att föredra (eller undvika) hos volvon. Helst skulle jag ta en 2.0T men då jag behöver köpa bil relativt snart så är det inte säkert att det finns något lämpligt objekt. Är det någon märbar skillnad på 1.8 och 2.0?
Gemini__
Keiser. Ang x40, se till att det inte är en 1.8i bara. GDI-motorn har inte det bästa ryktet nämligen.
Jag har kört 530i 93:a en vinter utan ASC+T. En mycket otrevlig upplevelse, bestämde mig då att det aldrig blir RWD utan antisladd igen. Det var riktigt farligt flera ggr.

Ok, perfekt då skippar jag den. Så nu står det (för tillfället) mellan s/v40 2.0 eller 2.0t samt octavia 1.8t. Har läst lite att 2.0 verkar vara ganska törstig!?
Ja är man ovan vid rwd utan några hjälpmedel kan det vara riktigt läskigt.
Säger inte att jag är någon rallykung, jag föredrar fwd på vintern.

Jag hade nog köpt en fransk bil som pendlarbil, ganska bekväma och soppasnåla.
Kan väl uppdatera och säga att det blev en toyota avensis till slut! Hoppas nu att toyotas goda rykte är välförtjänt...
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Det är det.. oförstörbara bilar

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Blev till slut en något trimmad Saab 9-5, 2,3t som ska få tjäna vinterbil medan M3:an vilar under sitt täcke i garaget. Får väl se hur bra 9-5:an kommer funka med sina 270 hästar under huven :).

Mvh Jimmy

J.Lindström
Kan bara nämna som lite kuriosa att dom bilar jag kört under vinrarna sen jag tog körkortet 98:a varit: Volvo 244, Volvo 265, Volvo 264, Volvo 760, BMW 540 och den bil som tjänat mig mest mil, år och bäst: En Volvo 765:a (12000mil)...vad vill jag ha sagt?? Jo, bakhjulsdrivna allihop..aldrig vart nått problem på vintern...det som styr är körsättet inte om bilen är 4wd, rwd eller fwd!! Faktiskt, enda gången jag kört av vägen någonsin är med en framhjulsdriven bil, en Polo, under mitt första år som körkortsinnehavare men var då väldigt ovan fwd och skallen låste sig när jag tappade greppet!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.