AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
59.035

Köpa "ny" vinterbil, men vad?

Sida 2 av 5
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skåne säger du i samma andetag som vinterbil? ;)

Är väl inte lönt att köpa vinterbil till Skåne?
Ja...om jag ska vara lite seriös så köp vilken bil som helst som du står ut med "rostar upp" (det är väl det du egentligen menar när du skriver "vinterbil" förmodar jag :)).

Finns en hel del att kika efter kring 30000kr..Men se bara till att vagnen har fräscha vinterdäck och naturligtvis antispinn/antisladd utöver dina andra önskemål, det anser jag att man kan "kräva"(iaf leta efter :)) av en bil för ca 30'.

E38:an duger garanterat bra under den s.k. "vintern" i Skåne också...Ingen urusel vinterbil alls, dock går den naturligtvis inte att jämföra med 4wd bilar ..t.ex.
Men trådskaparen var ju inte ute efter en dylik vagn med rätthjulsdrift och lite känsla.

Citat>>>"Uuuuråldrig i allt"?
Verkar som att t.ex. "Frassemannen" inte har kört en sådan...eller?

Mvh Janne.

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jodå JanneT...jag har ägt en sådan, 740. 1996:a. Inte imponerad av vinteregenskaperna alls faktiskt.
Och den skånska vintern kan vara rent jävlig ska du veta med all "svart halka" som knappt förekommer överhuvudtaget i resten av landet.

Frasse
Saab 9-3 och 9-5 är bra och prisvärda vinterbilar. Dessutom har det i förhållande till Audi A4 95-01 riktigt bra krocksäkerhet och whiplashskydd.

Hm vinteregenskaperna i en E38 är inte sämre än i andra bakhjulsdrivna.
Och pga dess tyngd så är den sävligare på vägen och mindre sladdbenägen än mindre bilar, har den ESP eller DSC som det heter i BMW så är den mycket trygg på vinterväglag.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
ESP är naturligtvis ett stort plus, men hur många bilar i 30000-klassen har det?

För runt 30000:- får man en 9-3/9-5 som är runt 10 år gammal, absolut inget jag skulle rekomendera ur driftsäkerhets-synpunkt. Det är klart en 9-5 02- är ingen dålig bil, men då får man lägga på en slant och det är heller ingen mellanklassbil...
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
simon_en: Har verkligen 9-3 som härstammar från 900 så mycket bättre säkerhet än A4 B5?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Frassemannen":
När du skriver "uuuråldrig i allt" och pratar om en E38:a då kan man misstänka att du inte har kört en dylik öht..
Komforten och ljudnivån t.ex är inte uuuuråldriga...Men visst,den optimala "vinterbilen" är det icket som sagt, men ingen dålig vinterbil om man "bara" vill lägga ut ca 30000kr.
Efter lite letande så KAN det gå att hitta en för den summan som går över vintern ;)

Men återigen, trådstartaren ville ju specifikt ha framhjulsdrift mm så jag får väl lägga ner nu ;)

Mvh Janne.
crille82,

se folksams krocksäkerhets site som bygger på verkliga olyckor.

Dessutom, är saab 9-3/9-5 dyrare att äga än audi A4? Ställer mig tveksam till det, har aldrig ägt någon a4, men efter vad jag läst har den dyra reservdelar, försäkring vet jag inte något om. Min 9-5 aero kostar mig fö ca 3700/år 1000mil helförsäkring, helt ok för en bil med 230hk/350NM. Sommartid snittar jag 0,85 och vintertid 0,95.

Länk

cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att 9-3 har ett snäpp bättre säkerhet kan jag köpa, men beror inte det just på wiplashskydd? På dig lät det ungefär som att A4 inte alls är speciellt säker. Det handlar säkerligen om marginaler mellan 9-3 och A4. Att 9-5 är säkrare är ju inte konstigt när den är betydligt större.

Förbrukning, försäkring och skatt är nog ganska lika mellan 9-3 och A4. Däremot brukar reserdelskontot dra iväg rejält på äldre Saabar, pga att de dras med många typfel och är betydligt sämre ihopskruvde än Audi. Vehusventilation med motorras som följd, växellådor, turboaggregat med dålig hållbarhet, div. elektronikfel som ex. displayer är några exempel.
Jag har flera kompisar och kollegor som kör Saab och de har betydligt mer problem än vad jag och mina vänner haft med Audi.

Som sagt, jag vidhåller att en 9-5 02- är en bra och framför allt prisvärd bil, men den kvalar inte in som mellanklassbil för runt 30000:-.

Funderar föresten på hur du kan köra din 9-5 blandad snålare än vad Saab själva uppger? Men du kanske menar 0.85 vid övervägande långkörning. Skulle kunna tänka mig att det är svårt att köra en 9-5 Aero blandad körning under litern i verkligheten. En arbetskamrats 9-5 Aero automat -05 drar inte under litern ens vid långkörning, och då varvar den ändå väldigt lite i landsvägsfart.
crille82,

jag vet inte i detalj vad folksams bättre betyg grundar sig på för 9-3 än A4.

Gällande fel så visst har saab typfel, byter man olja var 1000e mil minskar risken drastiskt för sludgefelet. Själv är det mer torkar motor och vattenpump som gett upp dock.

Min blandade körning innefattar mycket motorvägskörning och en del stats/bykörning, har inga exakta proportioner. Av andra har jag kallats "fjäderfot, men drar mig inte för att gasa när så behövs. Aeron belönar dessutom gasning fö..:).

Själv upplever jag inte att 9-5an är en vettig bil att i mitt fall pendla till jobbet med året runt för ca 30KSEK som min 9-5aero kombi från 00 med 25400mil kanske kan betinga...i mycket bra skick i förhållande till mil. Struntar man i effekten i aeron kan man gärna välja en svagare variant

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Kanske off topic men jag skulle rekommendera att spara 20 000 kr och köpa en Audi 80 eller 100 -90 årsmodel i fint skick för 10´ alternativt en i sämre skick för 5´och spara ännu mer. :-)

Har själv en Audi 100 avant -90 2.0 (115 hk) som vinterbil sedan flera år tillbaka när Bumsarna är i vinterdvala. Funkar utmärkt bortsätt från att den har framhjulsdift. Kan man köra bil och har någorlunda normala reflexer är det mycket enklare att manövrera en bil med bakhjulsdrift när det är halt.

Första vintern 2003 när jag precis köpte min 525 -92 hade jag inte råd med vinterbil så jag körde den hela vintern. :-( Inga hjälpmedel alls i den bilen bortsätt från ABS bromsar och servostyrning. Mycket enklare att köra när det är halt än Audin. Jag uppfattar "vinterbil" som en bil som ska var så billig i inköp och drift som det bara går. Utrustning ser jag bara som en bonus. Lägger hellre så få kronor på den som möjligt för att ha dom att satsa på mina sommarbilar istället. Lite tankar från mig bara.

BMW 4 Life
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hmmm...det var en ny aspekt på fram/bakhjulsdrift. Skulle verkligen en bakhjulsdriven bil vara enklare att köra ?
Njae...roligare iallafall :)
Inget snack om att en framhjulsdriven bil tar sig lättare fram än en bakhjulare. Det finns det åtskilligare bevis på. Men när det väl släpper så kan man inte gasa sig ur faran....man fortsätter bara rakt fram...Oooops. *asg*

Frasse
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Hehe du kanske fortsätter fram Frassemannen :-) alla oss andra frikopplar och svänger fort som fan för att parera sladden...och tänker redan på om det kan komma en retursladd.

Om man kör med en framhjulsdriven bil och gasar lite när det är halt tappar du greppet på både driv och styraxel samtidigt och måste ge upp och hoppas du återfår greppet fram så du kan styra. Det måste endå vara mycket värre än om du bara tappar greppet på bakhjulen men fortfarande har styrförmågan kvar ?

Gasa sig ur kan man inte göra såvida det inte finns tillräckligt med grepp och plats för att drifta lite om man nu är bra på det och vill leka lite. Rekommenderas dock ej på vintern, jävligt svårt om det blir lite hallare...
Att ha drivning och styrning bara på samma hjulpar är bara en billighetsvariant av riktig drivning. Bak eller ännu hellre fyrhjulsdrift på vintern för mig alla dagar i veckan.

BMW 4 Life
CTech,

mycket tveksam om dina åsikter/teorier håller. Min uppfattning är iallafall klar att det du hävdar tycker jag är direkt felaktigt, och ja, jag har kört bakhjulsdrivet på vintern både utan antisladd som är direkt livsfarligt och med antisladd då det iallafall fungerar hyggligt.

Skulle vara intressant om någon vet någon källa om någon studie som är gjord på detta kära trätoämne.

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
simon en har helt rätt....den som tror att bakhjulsdrift är "säkrare" vintertid får nog tänka om. Klart man kan köra båda varianterna utan större problem men framhjulsdrift är säkrare vid normal körning. Inget snack om saken!!
Jämför med att dra en släde efter dig eller knuffa den framför dig, svårare är det inte egentligen.

Frasse
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hehe>>>"jämför med att dra släde osv" som Frassemannen skriver.
Apropå detta med att "dra släde":
Framhjulsdrift och husvagnsdragning/ tungt släp t.ex...Har ni provat det? :)

Hopplöst löjligt att köra detta om du t.ex parkerat på gräsmatta eller i något litet uppförslut med nåååågot slipprig yta, spinner så man får skämmas trots försiktighet och hyfsad förare!
Har sett både en och två V70 t.ex. som fått jobba kan jag säga med en dylik uppgift..

Men visst, det upplevs säkrare med framhjulsdrift på vintern, men kul är det icket, inte heller bra ur framkomlighetssynpunkt om du ska dra något eller för all del köra dig "loss" ur lite snömodd el. dyl.
En konstruktion som främst kom till när ekonomerna började bestämma allt för mycket ty det är ju billigare i "produktionsledet".
Finns inte många bilar som "fått ihop det" hyfsat totalt sett med framhjulsdrift, en av dessa är väl Alfa 156, men sedan?..

Jag gillar inte framhjulsdrift iaf..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Har pendlat till Lund ett helt år 2003 med både snöyra och is med min 525:a utan konstigheter eller farliga upplevelser, mest kul och man vill nästan stampa lite extra på gasen för att provocera fram en sladd i varannan sväng så fort vägen är tom på "farliga" billister som kan komma i vägen.

Min E34 har varken antisladd eller antispinn. Så jag har också erfarenhet av bakhjulsdrift på vintern. Kul är det, farligt ? Inte farligare än att köra framhjulsdrivet. Allt är farligt i händerna på fel person. Mina åsikter baserar jag på hur jag upplever det och tycker, jag har dock ingen avsikt att försöka övertyga någon om annat. Gillar någon framhjulsdrift på vintern och tror att det ger honom någon form av extra säkerhet så varsågod :-)

Har kört massor med mil med både fram och bakhjulsdrift som yrkesförrare. Både BMW, Mercedes, Audi, Volvo både fram och AWDriven. Jag föredrar en neutral eller lätt överstyrd bil alltid. En understyrd framhjulsdriven bil är inget för mig. I övrigt håller jag med Janne T vad han skriver i ämnet.

BMW 4 Life
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Länk
Här kan man läsa om bak/framhjulsdrift....och enligt denna undersökning så överväger framhjulsdrift, dock inte med mycket men ändå. Så kanske vi kan avsluta denna diskutionen här?
Att sen jag också tycker det är roligare med bakhjulsdrift är väl en annan sak...:)

Frasse
Crille82, jag måste säga emot dig lite ang Saab vs Audi.
Jag antar det är beg bilar vi pratar om.

Jag och mina vänner har haft betydligt mycket mer problem med Audi än Saabar.
Nu har jag iof sig varken ägt någon "ny" Audi eller Saab. Nyaste Audin är en Audi 80 -92 och en Saab 9000 -95.

Saaben slog audin med hästlängder i allt på den positiva sidan.

Min tjejkompis köpte en Audi (osäker på modell, a4?) -02.
Hon har fått byta i princip hela bilen.

Min mor har övergett Audi för Citroen pga var så dyrt med rep kostnader.
Hon hade en Audi A6 -02. Herre jösses skräpbil i mitt tycke. Den vägrade startade om det var kallt, gick ryckigt om det var varmt etc. Och då hade den endast gått 10.000mil.

Nu känner jag visserligen ingen som kör en 9-5 Aero, men däremot en som har en Steg 3 Chippad 2.3t -98. Och han ligger på blandad körning 0.9.

Fast det kan likaväl vara så att vi råkade ut för måndags exemplar. Vet att Saabar med Trrionic 7 haft stora problem med Oil-sludge
En 9-3:a av gamla modellen som slutade -03 måste nog vara det bästa valet i det här fallet

Inga typsjukdomar, perfekta vinteregenskaper och lågt pris i inköp, reservdelar, försäkring etc.

Inga som helst problem att hitta en mek som kan dom eller begagnade delar och något dyrt går sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.