|
|
|
|---|---|
|
Hej När jag köpte bilen -07 så var den sänkt och hade orginal 18" med Continental SportContact 2 på. Hjulinställning hade man gjort eftersänkningen. Tyckte att bilen fungerade perfekt. -08 köpte jag begagnade hjul ifrån USA de är 19" BBS RG-R 8,5" fram och 10" bak. På de fälgarna satt de Bridgestone Potenza S-03 och jag tycker de har fungerat hyfsat. Bilen blev dock lite mer spårkänslig och lite mer nervös men de brukar de ju bli med bredare däck (245 fram och 275 bak). Nu till mitt problem. Bytte bakdäck till Hankook VENTUS S1 evo före besiktningen nu i år eftersom man slutat tillverka Bridgestone Potenza S-03 och jag ville komma undan med en hyfsad peng. Men bilen är jäkligt nervös nu och antisladden jobbar väldigt ofta. Är däcken så himla mycket sämre eller kan de hjälpa med en hjulinställning? Har funderat på om stommen är så mycket sämre Hankooken? Ska man börja med en hjulinställning eller är de lika bra att byta däck igen? Har ni några erfarenheter?? Mvh/ Emil Raka sexor är livet... | |
|
Jag kan mycket väl tänka mig att det beror på dina nuvarande däck och att Hankook-däken är sämre för din M3:a. Men det beror mer på att du nu har olika mönster bak och fram skulle jag tror. Man alltid ska akta sig för det, speciellt på BMW då de ska vara extra känsliga på detta. Jag kör på Michelin Pilot Sport och det är tveklöst det bästa däck jag kört på, dyra men oxå ett måste om man vill ha ut det där extra som M3:an kan ge i körglädje. Vad jag vet så levererades alla M3 E46 med Michelin Pilot Sport eller Continental SportContact, rätta mig om jag har fel. Du har ingen polare eller någon som du känner som har en M3 och som kan låta dig testa med hans/hennes uppsättning bakdäck. Ett annat tips är att kolla på tex. blocket efter beg. Michelin Pilot Sport med hyffsat mönster för en hyfsad peng så att du kan jämföra. Sälj sedan dina nya Hankook-däck och du förlorar inte allt för mycket. Lycka till |
|
| Holder med Jimmyboy, körde selv med Hankook Ventus på min M3, och jeg kan säga at det var inget at have, mycke dårligt fäste i dom var der. Numere bytat till Sport Contact 3 rundt om, så mycke bettre. | |
|
Prova att sänka däcktrycket.. hjälpte för mig, jag körde med 3bar runtom i min bil och sänkte till 2,3 så försvann problemen. Har också ventus däcken och min bil var hur nervös som helst på vägen men nu är det kanon igen. Mvh Fredric |
|
| Köp riktiga däck. Min lilla erfarenhet av Hankook är att de slits snabbt. Nu var mina helt std 195/65R15, så de går knappast att jmf med dina. | |
|
Fredric: Kör du med 2,3bars tryck i däcken på din M3:a? Låter inte bra alls. |
|
| Samma erfarenhet som Fredric_ här. Efter nya Kumho Ecsta SPT monterades runt om lade firman på 3 bar runt om med mycket oroliga köregenskaper som följd. Experimenterade lite med att sänka trycket succesivt och fanns perfekt resultat vid 2.5 bar på alla fyra. Har 245 fram och 275 bak på 18 tum orginal. | |
|
Jag åkte på Michelin PS2 fram och Yokohama adwan sport bak på min M3:a, köpte Yokohama enbart för att jag fick ett bra pris på dem men jag skulle aldrig köpt budgetdäck till M3:an. Hade inte några problem med olika mönster fram och bak. Micke Länk |
|
|
Jimmyboy: Vad är det som inte är bra med 2,3bars tryck? vad kan hända? BMW själva anger 2,3bar däcktryck på de dimensionerna jag kör med. Det löste mina problem iaf, bilen känns mkt bättre.. sen att däcken kanske slits snabbare eller snedslits får man väl hålla koll på lite isåfall. Mvh Fredric |
|
|
Tack för de svar jag fått hittills. Ska prova lite olika tryck, sen blir de byte av däck till nästa säsong. Vad tror ni om hjulinställning då? Raka sexor är livet... |
|
|
Sjöan:Exakt samma problem hade jag innan sommaren på min M3 (däck:Hankook VENTUS S1 ). Då köpte jag Continental SportContact och bilen blev som den var med Michelin Pilot Sport. Så jag är hundra på att det är däcken och inte hjulinställningen. MVH Ezi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.