AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.079

Köp av E32 730I lilla V8:an, är det något att ha?

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Håller mer och mer på att fastna i BMW träsket igen efter att ha varit utan BMW i ca. 2 år.

Har denna gången fastnat för E32 karossen, tycker den är gränlöst snygg.
Ok attt det är en gammal modell men ändå. Dom ligger ju också ganska bra i pris.

Var idag och tittade på en 730I med lilla v8.an. Det var en 93:a. Motorn och lådan gick klanderfritt, automat. Den hade rullat ca. 28000 mil. Inga vibrationer eller missljud i motorn, lådan växlade utan några problem, alla
3 körprogrammen funkade klanderfritt. Mycket stabil på vägen, inget klonkande varken i framvagn eller bakvagn.
Tyvärr var karossen i sämre skick. Höger framdörr var värst en ganska ordenlig buckla mitt på och rostig i nederkant. Ingen rost vid tanklocket men däremot var bakluckan rostig på insidan i nederkant. var också en liten rostblamma på ena bakskärmen precis vid ansluningen till bakre kofångaren.
Sedan saknades bägge dom svarta plast listerna på främre och bakre kofångaren. Bilen var visserligen utrustad med PDC men går inte att ha plastlisterna på fångarna då?
Bilen gjorde tyvärr ett lite skabbigt intryck då den inte var tvättad varken på ut eller insidan. Vidare så hade den mörkgrå plysch klädsel. Alla stolarna var i och för sig hela och även armstöden.
Vidare så hade den farhållare, 4x elhissar, lilla färd datorn, elspeglar, PDC,
centrallås, ACC som inte fungerade, ovanligt vah? Larmet fungerade inte heller, ägaren sa att det berodde på fjärren men det vette tusan. Dubbla airbags.
Vad mer för utrustnig brukar en sådan här bil ha?

Vidare så var den stora plast kåpan över motorn trasig, Den var spräckt vid 2 ställen där man skruvar fast den. Nybytt olja och filter, nybesiktigad för ca 1 månad sedan. På första besiktningen hade han fått div anmärkningar på bl,a ett bromljus, ett halvljus, ett rostigt bromsrör bak och att CO värdet på förhöjd tomgång hade varit för högt och lambda värdet hade varit fel. Allt detta var nu åtgärdat och den gick igenom andra gången utan problem.

Nu till lite frågor.

1). Är det stor skillnad mellan lilla och stora v8 om man ser till bränsleförbrukning, driftsäkerhet motorgång, körglädje med mera.

2). Är trillskandes avgasvärden vanligt på lilla V8?

3). Denna kan väl också ha problem med plastkulorna i lådan och lösa oljepumpsskruvar?

4). Skiljer försäkringspremien mycket mellan lilla och stora motorn?

Vad tycker panelen allmänt om lilla v8:an eller skall man satsa på en 740 istället?

Kom med alla åsikter ni har.

Är trots allt lite småsugen på denna bil trots avsaknaden av skinn och fungerande ACC. Den gick ju så himla fint i motorn och låda.

Skall väl åka kolla på några fler bilar så vi får väl se.

Mackan "som håller på och torskar dit igen".

Bilen gjorde ett allmänt skabbigt intryck
VS
7
VS
330Ci E46 01
316I E36 Compact 95
Hej!
Jag kör själv lilla V8ans E32a och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min bil. Hade lite problem i början med en motordämpkudde som var trasig som satt på vänstersidan. Men efter den byttes har min bil gått som en klocka. Fördelen som jag ser det med lilla V8an är bränsleförbrukningen. Inne i stan ligger den på runt 1.5 liter/milen. På motorväg vid ca 130 ligger den straxt under liter. Samtidigt är det ju ett annat klös i 286PS 4.0 motorn, men 730 går otroligt bra som kryssningsbil på motorväg i svensk och utländsk hastighet. Men det är kanske inte en bil som bör gå i stadstrafik enbart.
Om du är intresserad av mer info om utrustning kan jag skicka några utrag ur min instruktionsbok.
MVH Victor
Tanner
1,5 liter låter rätt mycket, min drar 1,1 i stan och jag har fått ner den till 0.71 i motorvägen.
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej,

Jag har haft min 530 i 10 år och det enda jag ångrar är att jag inte köpte 540. Jag skulle säga att skillnaden mellan lilla och stora V8.an är mycket stor när det gäller prestanda. Jag upplever dessutom min motor att vara relativit svag i botten, draget börjsar vid 3000 och är bra vid 4000, med andra ord ganska högvarvig. Provkör en 740 innan du bestämmer dig, är mitt tips.

Mvh

Tomas
jn
5
jnracing2008
BMW 74O Mfl
Tipps kolla in länken här kan du läsa om kända fel saker du skall se upp med...Lycka till Länk
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
1). Är det stor skillnad mellan lilla och stora v8 om man ser till bränsleförbrukning, driftsäkerhet motorgång, körglädje med mera.

Mindre skillnad på bränsleförbrukning, men min e38 95 drog 1,1 i stan och 0,8 landsväg vilket jag tyckte var helt ok! Tyckte den gick hurbra som helst och var väldigt nöjd på alla vis, men det är klart att med en 740 med +70hk finns det ju lite mer att hämta...

2). Är trillskandes avgasvärden vanligt på lilla V8?

Min gick igenom med blankt papper och bra avgasvärden nu senast i maj, men akta dig för dåliga kattar och kolla så att inte motorn tar olja.

3). Denna kan väl också ha problem med plastkulorna i lådan och lösa oljepumpsskruvar?

Inga plastkulor i 3L åttans låda! Hade aldrig problem med min.

4). Skiljer försäkringspremien mycket mellan lilla och stora motorn?

Det skulle jag tro ;)

MVH
Rasmus
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Det blev ingen liten V8, det blev istället en "stor" V12.
En 750IA 91:a med ca 28500 mil på mätaren. Svart hel skinn, eltaklucka, elspeglar, 4x elhissar, elmanövrerade framstolar, asc, stora bromsarna med fyrkolvsok har jag just upptäckt, Acc som inte fungerar, ovanligt vah...,
farthållare, stora färddatorn med mera. Alla elfunktioner verkar fungera förutom ac:n då.

Är dock inte i inågot vidare skick så det finns en hel del att göra i vinter.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Låter som ett kul projekt! Lycka till

MVH
Rasmus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.