|
|
|
|---|---|
|
Har funderingar ang. kylsystemet på min 528 -97:a. Har märkt att tempmätaren endast ibland går upp till rödmarkeringen och dom grövre slangarna blir stenhårda och det enbart blåser kallt inne i kupén, men efter ca. 1minut så är det precis som att termostaten öppnar och tempen lägger sig normalt. Alla andra gånger när man kör så fungerar värmen som den ska och tempen ligger normalt, det händer kanske 1gång i veckan och då används bilen dagligen. Det är som att termostaten kärvar och fastnar i stängt läge. Kan tillägga att jag sköt en slang till värmepaketet för ett tag sen men upptäkte det på en gång (vilket inte var svårt då det hände i lejondalen på Kolmårdens safari.)och slog av bilen direkt och sedan fick man lufta systemet i evigheter, sen har den funkat perfekt tills nu. Lite svårt att förklara problemet vid tangetbordet men jag hoppas att det går att förstå ändå. | |
|
Även om termostaten är stängd bör du få värme i kupén så det är nog inte termostaten som strular. För sinnesfriden skulle jag plocka ut vattenpumpen för en inspektion innan jag gjorde nått annat, det kan ju vara den usla modellen i plast om man har otur. Den kan bryta samman precis när som helst, min på 525:an lämna in förra sommaren helt utan förvarning. //Magnus |
|
|
Litet ytterligare funderingar: 1. Stenhårda kylarslangar: ser detta som normalt eftersom det ska vara övertryck i kylsystemet. 2. Att tempmätaren ibland går upp i röda fältet: ej normalt. Kolla att du luftat kylarkretsen ordentligt per instruktioner i GDS-delen. Detta kan vara litet lurigt på just BMW att få till, bara att försöka igen. Mycket viktigt att få motorkylningen att funka ordentligt, annars risk för dyrbara reparationer. Termostatproblem brukar visa sig i konstant för hög eller för låg motortemp efter min erfarenhet. Hur långt har den gått? Jag bytte min vattenpump/termostathus/termostat förra året i förebyggande syfte vid blygsamma 12 k mil. Symptomen du beskriver kan mycket väl bero på en dålig vattenpump enligt föregående talare. 3. Att det blåser kallt i kupén: normalt om du har någon form av ac i bilen och vi har ett kylbehov i kupén som typiskt sommartid. Detta har i princip inte ett dugg att göra med motorns kylning sommartid eftersom kupéventilationens värmeventiler normalt är stängda då. med tanke på rådande årstid så är jag litet osäker på hur du menar. |
|
|
3. Att det blåser kallt i kupén: normalt om du har någon form av ac i bilen och vi har ett kylbehov i kupén som typiskt sommartid. Detta har i princip inte ett dugg att göra med motorns kylning sommartid eftersom kupéventilationens värmeventiler normalt är stängda då. med tanke på rådande årstid så är jag litet osäker på hur du menar. Jo jag menar att när tempgivaren står på rött och jag stänger av AC:n och kör upp värmereglagen på max värme så blåser det fortfarande kallt ända tills tempgivaren återgår till det normala då kommer det värme. |
|
|
Nu är jag absolut ingen expert på det här men utgår från att andra mer erfarna kan rätta mig om jag skulle vara snett ute. För mig verkar det som att det fortfarande kan finnas luftfickor i kylsystemet. Möjligen en dålig vattenpump men prova att noggrannt lufta systemet igen till att börja med. Kolla tex Länk för instruktioner. Vet inte om det fortfarande gäller (eller om det står där någonstans) men jag brukar parkera bilen i uppförslut för att hjälpa till litet under luftningen, kanske bara voodoo eller trams men det har funkat bra för mig. Lycka till! |
|
|
Helt klart saknas cirkulation i kylsystemet. Pumpen eller en större luftficka på "fel" ställe kan orsaka detta. Trycket är lika i hela systemet oavsett öppen/stängd termostat och hårda slangar är normalt vid driftsvarm motor pga övertrycket när kylvätskan expanderar. Vid överhettning kan trycket stiga så att slangar osv lossnar. Värmen funkar oberoende av stängd termostat, i annat fall skulle man få vänta länge på kupévärme på vintern.. Luftning med upphöjd framvagn är ett gammalt knep som kan hjälpa till på de flesta bilar, men inget som är nödvändigt och inget som står nämnt i några BMW-manualer vad jag sett hittills. Man lättar på luftskruvarna till endast vätska kommer ut med motorn på tomgång osv. Pumpa med de grova slangarna, se till att motorn är uppe i driftstemp, efterfyll, upprepa ett par gånger, klart! FP |
|
|
Ge motorn lite varv några gånger under luftningen brukar också göra nytta tycker jag. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.