|
|
|
|---|---|
| Varm eller kallt garage, vilke är bättre? På vintern | |
|
Hej, Om du skall använda bilen dagligen så är kallt garage (frostfritt) att föredra. När du kör in en kall bil i ett varmt garage så bildas det kondens i dörrar och hålutrymmen. En bil mår bäst av att stå ute under en carport och med motorvärmare. //H |
|
|
Bilen kanske mår bättre av kall-garage men föraren mår oftast bättre av varm-garage. =) Mvh Johan |
|
|
Beror helt och hållet vad man avser. Motorn tar förstås mindre stryk av att startas upp i 15-20C jmf med köldgrader. Likaså torde bränsleförbrukningen bli bättre eftersom mindre energi behövs för att motorn skall nå arbetstemperatur. Ur rostsynpunkt är det däremot precis tvärtom eftersom värmen i kombination med vägsaltet gör det lättare för rosten att få fäste. Rostprocessen går betydligt långsammare på en bil som står utomhus året runt. Carport + motorvärmare är egentligen idealiskt som nämns ovan. |
|
|
Om bilen är för kall på morgonen så släng ut den förbannade kupévärmaren och släng in en hårtork med stativ. Jag har alltid 60*C i bilen på vinter morgonen, får vädra ut värmen, frost på rutorna existerar inte, 20cm snö försvann på 30min. Har även en motorvärmare, det enda nackdelen är att allt drar runt 3000W i en halvtimme.. men jag betalar bara 90kr för parkeringen. Iden med hårtorken fick jag när kupévärmaren sluta fungera när det var -30 ute, kallt som fan i bilen och bara kallt luft ur ventilationen, så jag plugga i hårtorken kärringen glömt i bilen och stod ute och rökte under tiden.. snön börja rinna av från rutorna. Andra fördelen är att bilen är snustorr inuti, ingen vidrig lukt eller extra rost.. just ja inga frysta lås eller lister. |
|
|
Bara att önska lycka till, men tänk på att en hårtork inte är konstruerad för användning i minusgrader, eller under längre kontinuerliga pass. Material (plasthölje, PVC-kabel) mm innebär stora risker rent elektriskt i kyla, därför är det förbjudet att användas på det sätt som du beskriver. En godkänd kupévärmare däremot, exempelvis Defa, har gummikabel och material som klarar temperaturer på -30° eller lägre. Du har kanske haft otur med din värmare eller köpt nån billig modell för ett par hundringar? Det cirkulerar mycket junk ute på lågprisvaruhus och liknande, många gånger ej godkända och bilbränder har förekommit. Om du lyckas ta ur 3000W ur ett vanligt väggutag med 10A säkring och under 30 minuter så har du ändå bara 1,5kWh att spela med, fördelat på motor och kupé. Du lär inte få 60°, dvs en höjning på kanske 80-90° på bortåt ett par kubikmeter oisolerad luft i bilen på denna tid. FP |
|
| Kallgarage i kombination med motorvärmare. :) | |
|
Länk Lite mer att läsa.. Mvh Janne. |
|
|
ah, 60*C är något om inte väldigt överdrivet.. sen är det bara något W tal som jag lite lätt räknat ihop, 1500watt på hårtorken och motorvärmaren vet jag inte. Men det är väldigt korta tider "fönen" är igång, men som du säger är det inte rekommenderat med en hårfön i bilen.. och dom värmarna jag har haft tidigare är från jula. |
|
|
En snabb fråga. Stå i ett varmt garage en dag,eller ute i dryga -20? Slippa kallstarten är fördel inne,samt nackdel är rostbildningen. Vad hade ni valt? |
|
| hehe,kanske inte riktigt rätt tråd såg jag nu :) men men... | |
|
Frågan passar väl till temat. Hade jag haft möjlighet att värma inte bara kylvattnet utan även oljan hade svaret utan tvekan varit utomhus. Även med bara (vatten)motorvärmare hade jag ställt mig utomhus om situationen upprepas ofta. En bil som körs sällan hade jag kört in i värmen. |
|
|
Gör det kanske, är jag som är allmänt snurrig idag :) Handlar om enstaka dagar på jobbet när det är rikigt kallt ute. Har tyvärr ingen möjlighet att få fram el till bilen där. Men det finns som sagt ett garage till förfogande. Man ryser lite när man ser hur den tinar och allt bara börjar gro... |
|
|
Används bilen dagligen,så är nog carport det bästa pga att bilen lufttorkas. Har du garage så ha kallt men frostfritt. Äger alltid 1 BMW |
|
|
Den används dagligen och undviker varmgarage så gott det går. Över natten står den alltid ute med motorvärmare. Men nu handlar det om någon enstaka dag när det är så pass kallt ute. Vill liksom avgöra vad som är bäst/att föredra. 1. Att göra en kallstart i dryga -20,men att bilen inte tinas upp. 2. Stå i varmgarage och slippa kallstarten,men att den tinas upp och saltet börjar verka. Handlar om typ 10 timmar oftast. |
|
|
Rost i varmgarage är överdrivet. Titta på vår fd E30 318 -88 och se på skicket efter 17 år i varmgarage. Rost i varmgarage är gamla rykten från sextiotalet när alla bilar rostade iom några år och garagen saknade ventilation. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag syftar på bilderna i min profil alltså.... **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Man får nog definiera "varmgarage" också. I många delar av landet (här t.ex) pendlar det mellan frysgrader och mildare väder mest hela vintersäsongen, och troligen mår inte bilen sämre av att vara inomhus på natten, snarare tvärtom. Ev. påfruset salt och slask tinar ju upp i vilket fall och sen kanske det inte är så vanligt med "varmt" garage typ 15-20°, snarare 0-10°, dvs normalt ouppvärmt villagarage. Som redan nämnts så tror jag inte dagens bilar rostar nämnvärt värre i garage än ute på gatan. Även i norr med rejält med minusgrader så kommer ju vissa delar av bilen att värmas upp under drift när den används, det blir varmt runt avgassystem, motorrum, hjul och drivaxlar, hjulhusen (bromsvärme) osv. När bilen stannas så smälter/fryser det igen osv. FP |
|
| Så med andra ord ska det inte vara några större konstigheter att ställa sig i ett ca 15°C garage ett par timmar vi några enstaka tillfällen när det är kallt ute? | |
|
Absolut inte enligt min erfarenhet iaf. FP |
|
|
Min far har en Volvo 940 årsmodell 94. Den står alltid i varmgarage ca 20 grader, och han kör väl ungefär 3 dar i veckan med bilen numer, förr gick den varje dag. Bilen är absolut rostfri, han brukar få beröm varje gång han besiktigar den, för även under är den helt fri från rost. Mina BMW som oftast står ute får jag laga rost på jämt (utan e46 caben som bara sommarkörs) De är dessutom betydligt nyare. Jag tror varmgarage bara är bra för bilen. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.