|
|
|
|---|---|
|
Har skrivit om obalans innan. Har bytt skivor fram som blev skeva efter 2 månader. Bytte skivor igen som nu också de börjat vibrera. Efter kontakt med BMW i Jönköping fick jag tipset att göra en hjulinställning. Jag kontaktade en bra verkstad i staden och han rekomenderar samma sak, han sa att även om man känner obalans är det inte säkert att det bara är så enkelt att hitta ett glapp i någon kulled och byta ut den. jag nämnde då att flera här har upplevt samma problem och blivit hjälpta av att byta sk casterstag. Då han fortfarande tyckte att det bästa var att börja med 4-hjulsinställning så bokade jag en tid dock inte på samma ställe då han inte har utrustning för det.. Han som fixade hjulinställningen sa att det inte var mycket som var fel. Vad jag har känt hittils känns den stabilare både vid 60 och vid 100 km/h. Det som är lustigt är att nu känns obalansen i skivorna mer och en anna sak är att ratten stod rakt när jag åkte dit men nu är den lite ställd åt höger. Bilen känns bättre men lite irriterande att ratten står fel. Går det att flytta ratten som på gamla bilar (splines)? Om man stampar till på bromspedalen utan att hålla kvar foten så känns det rätt rejält att hjulen liksom fladdrar till, då borde det väl vara glapp i någon led? Jag ska tillbaka till verkstaden imorgon och visa honom protokollet och höra om han tycker att vi ska ta in bilen igen. | |
| Ratten ska inte stå snett efter en hjulinställning.. Rakt-fram-läget ställer man in när man håller på.. Fast beror ju på hur noga vederbörande varit.. | |
| tjena jag gjorde fyrljulsmätning hos bmw och det blev som nytt så i ditt fall skulle jag åka tillbaka och klaga om inte ratten stod rak | |
|
Jag misstänkte detta, har för mig jag läst om det i någon tidigare tråd. Jag åker tillbaka imorgon och hör vad de säger. Kan inte låta bli att säga vilken enorm skillnad detta gjorde på helhetskänslan av bilen. Det konstiga är att det inte fanns någon obalans innan jag bytte däck, allt började med att friktionsdäcken skulle bort till en försäljning. Samtidigt skulle skivorna bytas och då kommer obalansen. Kan det vara så att bilen "sätter sig" med de gamla däcken och sen får en ny sättning med nya däck? Svårt att veta och samtidigt intressant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.