|
|
|
|---|---|
|
Tänkte skaffa en 535d inom en överskådlig tid och sitter därför o räknar lite på driftkostnaderna. Undrar lite vad ni som kör 535d alternativt 530d har för förbrukning vid landsväg/motorvägskörning. Även vad era dra vid blandad körning. Hittar inget mer än BMW´s egna uppgifter o de verkar ju stämma lite dåligt med verkligheten om jag förstått det hela rätt. Skulle va "roligt" o höra vad ni med erfarenheter säger... Så ni som kör främst 535d men även 530, vad drar era bilar? | |
| Min står på 0.74 med snitthastighet på 54 km/h alltså ganska normalt blandad körning, den baseras väl på 530 d vad jag förstår. | |
|
0,68 (verklig, ej enl mätarn) på min 530d över 25mil ren landsväg (70-130 blås) med 20" o 255 breda skitdäck. Drar bra precis en dl mindre med 17" o 225or av välkänt fabrikat. Efter div raggarrundor o släpvagnsdragning nu under semestern står mätarn på 0,79 Jämför du samma årsmodeller så köp en 535, kan inte skilja mycket i driften och det blir alltid roligare med en snurra till. Om du däremot är som jag och av budgetskäl väljer mellan en LCI 530 eller en äldre 535 så finns det ju lite som lockar med 530n |
|
|
Nu vet jag inte om min är ovanligt törstig, men snittförbrukningen brukar ständigt ligga kring litern, och detta stämmer ganska bra med verkligheten. Å andra sidan tar den inte något mer om jag gasar rejält heller. Ren landsvägskörning tar den omkring 0.8 (Dock med 19 " och lite över hastighetsgränserna) Vintertid med 18" dubb liiite mer, 1,1 i snitt. BMW:s 0,82 i snitt har jag aldrig varit i närheten av, och 0,65 på ren landsväg har jag inte heller sett av. Å andra sidan är det skönt att veta att man kan gasa ordentligt utan att förbrukningen drar iväg. Det är ju ändå en 2 ton tung bil med 272 hk. Personligen anser jag att förbrukningen är näst intill helt orelevant när man köper en så pass ny och dyr bil. Ponera att bilen drar 0.2 mer per mil och du kör 1500 mil/år är merkostnaden ca 3000 kr, sätt det i paritet med värdeminskningen på ca 30 - 40 000 kr/år. Men det är klart att det inte är roligt att fylla upp i dessa dagar när pumpen stannar kring 800 kr Honke, jag kan verkligen rekommendera 535:an, den är inte mycket dyrare men du får ofta mycket utrustning och ett enormt vrid! MVH Baccala |
|
| Blir ganska mycket landsvägskörning men på skånska vägar med rätt mycket stopp, sväng etc och snittar nästan alltid strax under 0.8 (japps, jag mäter tankat liter och GPS-kilometer från TomTom. Kör rätt snällt (hastighet plus moms) även om jag ibland trycker på :) Lustiga är att jag aldrig kommit över litern även med släp, stadskörning, småturer etc. Finns tjipp i bilen dock vad det nu kan göra. Jag har 272hk-varianten. 286hk ska tydligen vara betydligt snålare även i verkligheten. | |
|
Så alltså verkar en 535d dra ungefär 0,8l/mil vid blandad/landsvägskörning?! Då verkar ju trots allt bmw´s siffror på 272hk varianten stämma. Stämmer 286hk varianten lika bra jämfört med bmw´s siffror mån tro? |
|
|
Sarli: Det var ju bra att någon bil iallafall följer specarna =), har förstått att min verkar ta lite mer än snittet, vet inte om det beror på motor, körsätt, stora fälgar eller något annat? Men det är fortfarande inte så farligt mycket så att jag reflekterat något mer på det, det var också länge sedan jag mätte faktisk förbrukning, utan följer bildatan (med vetskap att den inte är helt korrekt). Det mesta av min körning är stadskörning med en eller annan tur till stugan (ca 12 mil) då i relativt hög landsvägsfart. Det märkliga är att när jag hämtade bilen från tyskland och körde drygt 200 mil i hyfsat laglig fart tog den ändå ca 0.8 (Dock fullastad vid gränsshopen) =) Kanske är en box/chip lösningen till lite mindre förbrukning? |
|
|
Jo det går ju faktiskt att få vilken förbrukning som helst (läs hur högt som helst) som tidigare sagt, körstil etc. Chip kan nog både öka och sänka förbrukningen beroende på hur man utnyttjar det. Anmärkningsvärt är att kallstart och snäll körning i jämna 90 tar mer än varm motor, maxlast och "bra fart" :) 0,77 snitt senaste 500 milen säger datorn och den stämmer faktiskt riktigt bra av tidigare erfarenhet. För jämföra lite äpple och päron så låg min A6 2,7T i snitt på 1,2 - 1,3 med samma körstil/sträckor. Känns rätt bra faktiskt! |
|
|
sarli : Det var lätt det roligaste uttrycket jag har sett för chipp; Tjipp :) |
|
|
Samma fenomen här: 180 km/t i 100 mil i sträck ger längre förbrukning än att köra i stan. Fantastisk bil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.