|
|
|
|---|---|
bambrullan |
Gjorde årets tabbe när jag var ute och körde häromdagen när jag skulle in i en korsning trodde jag inte låg i sån hög fart så jag skulle ner på ettan och motorbromsa vilket inte gick eftersom jag var i 110-120 och det rassla lite men jag fick aldrig in ettan märkte det direkt när jag bara växla upp 1 cm så jag drog tillbaka snabbt men nu fungerar ej kopplingen tänkte om nån kunde direkt säga vad felet kan vara. Funderar om det är kopplingscylindern eller är det kopplingen som har rykt? Ifall det är kopplingen, någon som vet pris på en helt ny koppling till just den här modellen? |
|
På vilket sätt fungerar inte kopplingen? Går det inte att frikoppla eller är det konstat frikopplat? Jag är rädd för att du tagit livet av växellådan istället... //Magnus |
|
bambrullan |
Kopplingen biter ingenting. När bilen är avstängd kan jag lägga in växlarna som vanligt och jag kan starta igång bilen med hjälp av startmotorn och växel #1 och köra iväg så jag tvivlar att det är växellådan. Urtrampningslagret är det nog inte eftersom då ska det mest bara ge missljud. kopplingen har nog inte farit, är hydralisk koppling och den pallar stryk säger dom. Hur som helst måste jag väl lämna in den men ville väl mest ha lite spekuleringar vad det kan vara för fel. |
|
Det låter för mig som att kopplingen inte hade frikopplat när du försökte växla ner, därav rasslet. Det luktar hydralikfel tycker jag. Finns det olja i? |
|
bambrullan |
Den var frikopplad men det är svårt att få in ettans växel i 120-130 vilket orsakade rasslet. Det finns olja i. vi har luftat och ingen luft i systemet. |
|
Hur vet du att den var frikopplad? Kan tänka mig att det kan gå relativt lätt att få ur en växel utan att frikoppla men att det blir betydligt svårare att få i en ny växel utan att det skrapar rejält. Sedan undrar jag litet om varför du ens försökte använda ettan för att motorbromsa oavsett hastighet. Det lät på din beskrivning som att det var detta du försökte göra vilket är helt uppåt väggarna. Eller var det att du bara trodde att du råkade få in ettan pga skrapandet? Nåväl, funkar inte kopplingen så är det bara att kolla upp hydraulkretsen som sagt, det finns en huvudcylinder, en slavcylinder och slangar/rör däremellan. Läckage behöver inte alltid vara synliga i tex huvudcylindern utan kan vara helt interna. Får du bara kopplingen att funka igen så verkar det finnas gott hopp om att problemet löses. Fel på växellådan borde yttrat sig på annat sätt medan bilen fungerade som den skulle. |
|
bambrullan |
Det är absolut inte svårt att få in växlar på dagens bilar utan att frikoppla, vid ett visst varvtal kan du "lätt" pressa växelspaken mot växlarna och då klackar växlarna in sig helt själva utan att rassla alls, har gjort det tusentals gånger på gambilar också när kopplingen har rykt, samt otroligt många jag känner har gjort det. Jag skulle motorbromsa på 3:an och bromsa samtidigt för jag kom in i en korsning i hög hastighet dock så råka jag väl hålla växelspaken lite åt vänster när jag skulle lägga in 3:an så den kom på ettan men jag la aldrig in ettan den snuddade bara. Jag förmodar att gaffeln har vikit sig tror jag, eller så är det kopplingscylindern som du säger. Dock kollade jag upp en koppling till den här bilen och 2,200 kr är inte nått att klaga över en ny koppling, annat vare mot farsans v70, 12,000 kr :-). Äntligen får man känna sig nöjd att ha bmw för en gångs skull ;-p. tacksam för alla svar men nu är den på verkstaden så förhoppningsvis har jag den snart igen ! / P |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.