|
|
|
|---|---|
|
I ett tidigare inlägg har jag skrivit om min upplevelse av Audi A4 2.0T 180 hk. Nu har jag även prövat 211hk varianten av denna motor. Måste säga att denna motor inte alls är så tokig! Väldigt bra drag på i stort sett alla växlar. Dock drog den inte speciellt bra på ettan, så jag undrar om den är momentbegränsad där. Jag märkte dock av en tydlig turbolagg. Testade precis som några i förra tråden att trampa gasen i botten vid ungefär 2000 rpm. Kändes som varvräknaren stod stilla i en knapp sekund innan det började röra på sig. Tycker min 118d har betydligt mindre turbolagg. Det kanske ändå krävs twin-scroll turbo eller variabel turbingeometri för att få bort lagget. Audi kör ju fortfarande med en liten "vanlig" turbo. Bottendraget var dock ganska ok. Kändes bättre än i 180 hk. Det gick att ta rondeller och ganska tvära svängar på 3:an utan problem och bilen drog bra på fyran från 12-1300 varv. Dock har jag lite svårt för styrningen. De har visst någon sorts variabel utväxling som gör styrningen toklätt i låg fart och ganska trög i högre farter. Tycker bättre om styrningen i BMW. Jag ser fram emot BMWs nya turbofyror. Ifall BMW kan göra en sådan här motor med mindre turbolagg så kommer jag nog vilja ha den i min nästa bil. | |
|
Jag kommer ihåg den förra tråden :-) Här: Länk Skillnaden mellan en motor utan turbo och med turbo är att utan turbo finns det i stort sett oändligt med luft som trycker på med 1kg/cm3 (ca atmosfärstryck), responsen blir snabb. Vill man ha högre tryck med turbo är man beroende av turbons tryck/gasvolym som tar en liten tid att bygga upp då energin kommer från avgaserna. Avgasenergin kommer inte förrän det finns flöde in/ut (effekt) - systemet biter sig i svansen s.a.s. Ju mer turbotryck vi behöver för en viss effekt ju mer lagg kommer det att bli. Visst det har blivit bättre med modernare turboaggregat men lagg kommer det att vara men det kan kanske vara värt det för att få mer effekt. Personligen väljer jag gladeligen större motorvolym före turbo men men... mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.