AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.191

AC kyler bara förare men inte passagerare?

32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Har nyligen köpt en 325 touring 02 och nu i sommarvärmen har vi upptäckt att ACkylan bara blåser på föraren och inte på passagerarsidan. Vi har inte sådan klimatanlägning att man kan ställa sidorna individuellt (den kallas i mnaualen för klimatautomatik - dvs man ställer en temp och fläktstyrka, AC av/på, var man vill ha blåset:upp, mellan eller fötter eller så väljer man auto). Värme och friskluft fungerar som det ska på passagerarsidan men då man vill ha kallare i bilen än ute så är det märkbar skillnad på luften som kommer ur de två utblåsen ovan växelspaken. Ur vänster kommer kyld AC-luft och ur höger kommer troligen bara uteluft, i alla fall märkbart varmare.
Det gör ingen skillnad om jag har inre cirkulation på eller av.
Kan det vara några spjäll som inte öppnar?
När jag sökte hittade jag följande tråd men inget resultat:
Länk

Vad kan det vara och kan man fixa själv eller är det verkstad för dyra pengar?

/Patrik
Det betyder nog att gasen är på väg att ta slut. Har hört att BMW prioriterar föraren så att det sista av gasen används till att hålla denne sval.

Vorsprung durch freude am fahren
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Det låter inte helt sannolikt. Förra ägaren lät en verkstad (Mekonomen Karlskrona, vet inget om hur bra de är på AC men de är akrediterade) kolla trycket i AC:n i juni 2009 och då var det enligt hans utsago utan anmärkning och kylning ner till +5 vilket är bra enligt honom.

Jag har bara en faktura på detta versktadsbesöket (inte protokoll med värden) så jag vet inte säkert men om allt detta stämmer så skulle det alltså läcka rejält sedan i juni...

/Patrik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men då har du ju garanti på jobbet, ring dit!
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Nja, reklamera en kontroll? De fyllde ju inte på utan bara konstaterade att det var rätt tryck och bra kyla då. Vad som händer sedan kan ju inte gärna Mekonomen stå för.
Hade de fyllt på och gjort läckage-kontroll som sedan visade sig läcka kunde jag ju reklamerat men jag kan väl inte säga att de mätt fel då, särskilt som jag bara har muntliga andrahandsuppgifter på resultatet, eller?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ex
20
extemp
328i e46 -99
Samma problem hade jag. Snart kommer du inte få ngn kall luft på förarsida heller. Gasen börjar ta slut. Man bör göra felsökning också (på auk. verkstad).

Sedan är det att om fd ägare eller du har inte använt AC under vintern (vem gör?), så kunde det liksom torka eller läcka ut. Man bör köra AC då å då även på vintern. Detta har en AC-utvecklare, som jobbar på SAAB har sagt till mig, när jag fick ett likadant problem.
ex
20
extemp
328i e46 -99
Och försök att inte köra med AC, om gasen tar slut -- kompressorn kan skadas.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
325cabrio/Patrik:

Hur har det gått? Får du fortfarande kyla på förarsidan?

Missade att det bara var en kontroll av trycket/utblåstemp, 5´C var bra - det verkar som om det läcker ordentligt?

extemp:

Finns en lågtrycksgivare som automatiskt ser till att kompressorn inte kan startas under ett visst tryck.

Mvh
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Var på mekonomen idag och det som gjordes i juni var koll av låg resp högtryckssida, snabb läcksök och tempmätning i ett utblås (det till vänster om ratten) och det kan jag inte gärna anmärka på (kostade några hundra).

Vid tempmätning idag (hos mekonomen) såg jag 14 grader i utblås mot föraren och cirka 20 (trolgien utomhusluft) mot passageraren.

Om jag kör AC på och allt blås på fötterna upplever jag också att det känns kallare på förarsidan än passagerarsidan men det är svårt att avgöra då man inte kan känna samtidigt vid fötterna på båda sidor. Lättare att känna ovnaför växelspaken.

Jag tror inte på att det är gasbrist, då borde det kylt dåligt på båda sidor.
Jag tror på att några fördelningsspjäll inte öppnar som de ska.

Är dessa lätta eller svåra att komma åt?

Eller kan det verkligen stämma att föraren prioriteras vid dålig effekt (lite gas) på AC:n? Skulle någon tryckgivare stänga spjäll mot passageraren då?
Låter iofs som något av tyska ingenjörer... ;-)

Har bokar tid hos BMW Karlskrona på måndag för felsökning så hoppas om inte annat att de hittar felet.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men nu är det ju 14´C utblåstemp istället för 5´C som det var förut - solklar läcka, tro mig.

En av färdtjänstbussarna på jobbet har samma syndrom, men så länge utblåset på förarsidan ligger på 6-7´C så är jag nöjd! ;)

Mvh /Robban
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ja för lite gas på E46 kan göra att kylningen lägger av på passagerarsidan. Enligt den AC firma jag anlitar lägger kylan av först på passagerarsidan innan den också blir allt sämre på förarsidan allteftersom gasen läcker ut.

Efter att min E46 cab stått avställd i nästan 1 år utan start efter några utlandsvistelser var kylningen hyfsad på förarsidan och helt borta på passagerarsidan. Men det behövdes så lite gas för att kylan skulle komma tillbaka för fullt på passagerarsidan att AC killen inte brydde sig om att ta betalt. Detta var i början av juni och den funkar fortfarande perfekt.

Varför åker din bils förra ägare och betalar för att provtrycka en fullt fungerande AC som levererar +5C ? Möjligt men inte så vanligt kanske att man gör det? Undrar om tidigare ägaren hade torsk på kylan redan i juni, fyllde upp före försäljning av bilen och fick en faktura för påfyllningen (alt att gasen var gratis som i mitt fall) och en faktura för kontrollen?

molle
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har också en känsla av det, varför kontrollera en fungerande AC?

Mvh
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
AC-kollen som förra ägaren gjorde var i samband med rekonditionering (som var huvuduppgiften) och jag har ingen anledning att misstro dessa uppgifter.
Förre ägaren säger också att han oftast bara var en person i bilen (det var deras andra-bil) och vet således inte om problemet funnits eller ej eftersom det sällan åkt någon på passagerarsidan och särskilt inte vid varm väderlek.

Nåväl, det kanske lutar åt läckage i alla fall, era erfarenheter talar ju för det, även om jag har svårt att förstå hur man kan styra kylan till föraren då det är ont om gas....

Hoppas det bara behövs en liten refill och inte läcker stort någonstans.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är nog placeringen av inloppsröret till evaporatorn som avgör; förångningen avslutas innan hela cellpaketet har blivit nerkylt - och antagligen har de placerat inloppsröret med tanke på att föraren ska hålla huvudet kallt längst...
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Mellantid efter verkstadbesöket: Mycket riktigt så behövdes en refill och jag får ge rob_t_j72 en poäng för rätt diagnos.
Det var 140g gas och skulle varit 700g. Påfyllt och läcksökt dock utan att hitta läckan - ny läcksök bokad om två veckor.
Om de inte hittar något då befarar jag att mekonomen inte "stängt igen locken" ordentligt efter sin koll i juni - annars tyder ju 700->140 på 2 månader rejält läckage som borde gå att se vid läcksökning.

Om inte läckan hittas får jag hoppas det inte läcker så mycket så gasen vara länge, både för miljöns och lånbokens skull.

Tyvärr verkar det vara en svårfunnen läcka även på cabben men en påfyllning varar rätt länge (~2år) innan kylan avtar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.