AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
382

Motorn går lite varm efter...

Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Jo.... Igår var vag ute och körde lite hårdare än vanligt......hmmmm.....mycket hårdare än vanligt.... och när jag sedan stannade och stängde av motorn så tog vi en cigg och prata lite med kompisarna. När jag sedan skulle starta bilen då hade tempmätaren gått upp och stod precis efter tredje sträcket. Jag kollade kylvätskan idag och den stod bara 2 stäck nedanför där den skulle va. Jag vet att jag har nån läcka nånstans för att jag vet att det försvinner ca. 4 sträck per år, eller är det kanske normalt? Men varför gick tempen upp så mycket??? Blir lite orolig, ska åka genom europa om 2 veckor.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Jag vet inte säkert. Men kan det inte vara så att du körde så hårt att motorn blev väldigt varm. När du körde kylde det tillräckligt, men när du stängde av motorn så kyldes den inte längre och gick därför upp i temp? Min brukar gå upp i temp när man stänger av den efter hård körning. Bara köra lite så sjunker den direkt.
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Hmmmm....skumt. Har för mig att det inte var så förut. Kan det var nåt fel? Det måste juh ha hänt fler än bara oss två.
Dr
95
Dropkick
320i -83
325 IK -88
Så vitt jag vet bör man köra bilen lugnt ett tag efter att man kört hårt! Ungefär som om man tränar stenhårt, och låter bli att stretchar efteråt. Då mår man inte bra i lederna!

Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
Om du har varigt utte och kört med bilen hårt så ska du låta de stå och gå 15min typ. så att den kyls! De kyls mycke bätre om den bara står och går en om du stänger av den!

Mvh: Andreas

[C
421
[COD]soul
325iA -91
Trodde att det bara gällde turbobilar. En sugmotorbil behöver man väl inte kyla på det sättet?
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Jag provade det. Stod stilla med motorn på men tempen gick ändå upp. Körde några kilometer då sjönk den igen till mitten. Ska det va så?
No
11
Nordin
325 -93
Tjenna killar,
Det sitter en stackars vattenpump på motorn som pumpar mer kylvatten när motorn varvar än när den står på tomgång.. den drivs helt sonika i samma takt som motorn.. Om du stänger av bilen slutar pumpen pumpa, och värmen stiger.. står du på tomgång kanske inte kylvattnet pumpas tillräckligt fort.. kör normalt 5-10min efter tok-körning så funkar det säkert bättre..
Annars kanske din vattenpump börjar tycka livet är trist?!?
Alternativt så kanske det är dags att byta rem, om denna börjar bli gammal.. vattenpumpen på BMW är väl rem-driven??
Kolla det, annars snacka med BMW-service.. som hjälper säkert till med råd och rön.

//Stefan

Ägde en japanare en gång.. men bara en.. gång..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.