|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag får vid vissa tillfällen ett ganska kraftigt ryck när jag kör min bil i låg hastighet och med svagt gaspådrag. En situation då rycket kan komma, men inte alltid, är när man kör ned för en svag nedförslutning med uppsläppt gaspedal, dvs rullar, och sedan kommer en svag uppförslutning och man gasar lite för att inte tappa farten. Då rycker det till precis som om en växel slås i. Ett annat fenomen som kanske har med saken att göra är att bilen kan smårycka lite i typiskt 50 km/h i svag nedförslutning. Det känns ungefär som om den lägger i och ur lock up:en. Har någon någon idé om vad det kan vara? Bilen växlar helt ryckfritt vid fullgasacceleration. Min "husmekaniker", en f.d mek hos en aukt.verkstad med egen verkstad numera menar att detta är ett skönhetsfel som man får leva med och att det helt enkelt beror på att lådan styr fel i ventilerna ibland. Jag är novis på automatlådor så jag har svårt att bedöma mekens idéer. | |
|
Samma symptom har jag på min 750. Tror inte det är något onormalt för din bil att den kan rycka till lite emellanåt. Det är nog som din mek säger mer ett skönhetsfel och inget att oroas över. Har du bytt olja i autlådan? Efter byte av olja på min, ingen flush, så växlar den så mycket mjukare mot tidigare. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Nej, oljan i automatlådan är inte bytt. Å andra sidan har bilen inte gått mer än 12300 mil. Fenomenet med ryck fanns även när jag köpte bilen vid 10300. Lite längre än så kan man tycka att oljan i lådan borde fungera hyggligt. Speciellt när BMW själva påstår att den skall fungera bilen ut. Eller lådan ut.... |
|
|
ZF som tillverkar automatlådan rekommenderar byte vid 15.000 mil, men det skadar inte att byta tidigare. BMW påstår att det är livstidsolja men det får man ta med en nypa salt tycker jag. Vad som är säkert är att livslängden på autlådan förkortas om man aldrig byter oljan. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Har du testat att uppgradera mjukvaran i lådan? Liknande problem på min 740 försvann när jag gjorde det. Läs även här Länk Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.