AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.801

Mercedes C klass kombi som vinter och dragbil ?

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Vad tror panelen om en C klass från 97-99 som vinter och dragbil. Pålitlig och bra kvalitet som man kan förvänta sig av en tysk eller bara problem och rost ?

Eller är det bättre att sikta på en 3 eller 5 serie från samma årtal.
Is
468
Ismo
735iA -87
Skulle välja Volvo V90 som dragbil och vinterbil, Volvos raka 6a är så pass kraftig att man märker knappt 1,5T tattarkoja i kroken.
Och den jäkeln vill inte rosta fast man skiter i vaxet.

Dock enda nackdel är att nivåtjosan i bakaxeln vill sjunka under natten och blir problem att dra husvagnen på kuperat underlag.

Farsan har en sådan från 97, super nöjd med bilen trotts att det är en Volvo.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Se upp med Volvons 6:a, de har en förmåga att rasa med ca. 12000 mils mellanrum. Det är tydligen topplocksbultarna som går sönder. Det beror på att de är aslånga och går korsade nere i blocket.

Detta är iaf. vad flera anställda på en större Volvoverkstad sa till mig :)

Mvh/ Niclas
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
hmm, han frågar om Mercedes är en bra dragbil, istället får han tips om en Volvo V90, en modell som har sin grund i volvo 760 ifrån 1982 och detta på ett BMW forum ;-) En manuell 523a touring måste väl istället vara rätt val, billiga är de rackarna också.
Gemini__
En fräsch V90 är en härlig vagn, och därtill en trevlig bekantskap vad gäller körning med släp. S/V90 är Volvos finaste modell alla kategorier. =)

Men en E39 går inte av för hackor de heller.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Jag har kört rätt mycket V90, sexan morrar nästan som på en BMW och jag tycker att det är den sista snygga Volvon. Men den börjar kännas duktigt gammal.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Min far körde C-klass för några år sedan. Helt ok bil, gedigen, hållbar, slitstark men ack så tråkig. Att köra 518iT var sportigt i jämförelse. Rosta kan de göra men inte som nyare E-klass W210

__
Min bil:
Länk
Is
468
Ismo
735iA -87
Heden, du har väl inte blandat ihop med PRV motorn som sitter i dom äldre V/S90?

PRV motorer är riktiga skithögar, man ska inte ha franskt skit under huvet, eller 2/3 delar..

danielb, Volvo hör lika mycket hemma på en BMW forum som en Merca
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Ismo => Jag har lite dålig koll på vad PRV innebär i det här fallet. Det jag fick veta var att topplocksbultarna går av/sönder vid ungefär 12 000 mil. Och jag har för mig att detta gällde de sexcylindriga motorerna som sitter i S/V90, kanske även gamla 960?

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.