|
|
|
|---|---|
|
Vad tror panelen om en C klass från 97-99 som vinter och dragbil. Pålitlig och bra kvalitet som man kan förvänta sig av en tysk eller bara problem och rost ? Eller är det bättre att sikta på en 3 eller 5 serie från samma årtal. | |
|
Skulle välja Volvo V90 som dragbil och vinterbil, Volvos raka 6a är så pass kraftig att man märker knappt 1,5T tattarkoja i kroken. Och den jäkeln vill inte rosta fast man skiter i vaxet. Dock enda nackdel är att nivåtjosan i bakaxeln vill sjunka under natten och blir problem att dra husvagnen på kuperat underlag. Farsan har en sådan från 97, super nöjd med bilen trotts att det är en Volvo. |
|
|
Se upp med Volvons 6:a, de har en förmåga att rasa med ca. 12000 mils mellanrum. Det är tydligen topplocksbultarna som går sönder. Det beror på att de är aslånga och går korsade nere i blocket. Detta är iaf. vad flera anställda på en större Volvoverkstad sa till mig :) Mvh/ Niclas |
|
| hmm, han frågar om Mercedes är en bra dragbil, istället får han tips om en Volvo V90, en modell som har sin grund i volvo 760 ifrån 1982 och detta på ett BMW forum ;-) En manuell 523a touring måste väl istället vara rätt val, billiga är de rackarna också. | |
Gemini__ |
En fräsch V90 är en härlig vagn, och därtill en trevlig bekantskap vad gäller körning med släp. S/V90 är Volvos finaste modell alla kategorier. =) Men en E39 går inte av för hackor de heller. |
| Jag har kört rätt mycket V90, sexan morrar nästan som på en BMW och jag tycker att det är den sista snygga Volvon. Men den börjar kännas duktigt gammal. | |
|
Min far körde C-klass för några år sedan. Helt ok bil, gedigen, hållbar, slitstark men ack så tråkig. Att köra 518iT var sportigt i jämförelse. Rosta kan de göra men inte som nyare E-klass W210 __ Min bil: Länk |
|
|
Heden, du har väl inte blandat ihop med PRV motorn som sitter i dom äldre V/S90? PRV motorer är riktiga skithögar, man ska inte ha franskt skit under huvet, eller 2/3 delar.. danielb, Volvo hör lika mycket hemma på en BMW forum som en Merca |
|
|
Ismo => Jag har lite dålig koll på vad PRV innebär i det här fallet. Det jag fick veta var att topplocksbultarna går av/sönder vid ungefär 12 000 mil. Och jag har för mig att detta gällde de sexcylindriga motorerna som sitter i S/V90, kanske även gamla 960? Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.