AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.292

Filmklipp, starta E90 utan att stoppa in nyckeln i tändningen!

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Hittade den här ganska "komiska" videon där en snubben skryter om sin Bimmer 335. Men han startar den endast med "start"-knappen utan att ens stoppa in nyckeln i tändningen. Fungerar det? Borde kanske testa det själv, har ni också gjort så?

Länk
Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
Comfort Access, tilläggstillbehör.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Jag har kört utan nyckel. Kör man, stoppar, tar ut nyckeln och inte öppnar någon dörr (inte förardörren iaf), och sedan trycker på knappen så rullar bilen igång. Skit fräckt!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Att ta ut nyckeln när motorn är i gång har jag också gjort, även med E90. Men frågan är om bilen startar utan att ens stoppa nyckeln in och bara starta med "start"-KNAPPEN.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Som sagt, skaffa en bil med Comfort Access. Trevlig feature som jag uppskattar!
Tyvärr blir centrallåset snurrigt när jag spolar av bilen med nyckeln i fickan, den låster upp och låster fram och tillbaka när vatten träffad handtagen.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
steaman//

Men då har jag den funktionen också eftersom det händer skumma saker när jag tvättar bilen eller står ett tag i närheten av bilen. Då låter det som att olika elektroniska "devices" håller på att ta över bilen, hehe.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Roligt att du namner det dar med biltvatt steaman. Hade precis samma erfarenhet med Comfort Access pa en tidigare 1-serie. I ovrigt ar det en suveran detalj.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Låter som någon tekniker inte tänkt till igen, men man kanske inte tvättar testbilar :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bayer_Aleks
Bortkastade pengar som man kan köpa annat roligt med. Du måste ju ändå ha med dig nyckeln i vilket fall som helst, så jag förstår inte påängen. Och inte e de speciellt tidskrävande eller jobbigt att ta ut en plastnyckel ur sin ficka och trycka in den i "nyckelhålet".
Bayer_Aleks
...killen på videon e ju dessutom korkad som inte vet hur man startar bilen! Tog honom tre knapptryckningar innan han fick igång bilen...sicken klåpare
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
På bilar med comfort-acces så är där några upphöjda streck på dörrhandtaget, åtminstone på förardörren.. Om du har nyckeln i fickan och sätter fingret på räflorna så låses bilen upp. Så ni som är osäkra på om ni har funktionen eller ej så syns det enkelt på handtagaet.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: MaCKaN_86...FEL, fingret på räfflorna låser bilen, för att öppna finns en sensor innanför handtaget då du tar i handtaget :-)

Vid biltvätt kan man lägga nyckeln i bilen så slutar den att låsa/låsa upp hela tiden, för bilen går inte att låsa om nyckeln ligger inne i den.

Mvh Johan
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Jag tror alla kan starta bilen utan nyckel så som jag beskrev innan. Testa det. Kör - Stanna - Ta ut nyckeln - tryck på starknappen (utan att öppna förardörren).

Jag kan göra det både på min 1-serien och min 3-serien e91. Det är inget extra valt som ovan. Tror inte det iaf?! :)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Folk som inte har haft Comfort Access eller liknande system brukar vara de som klagar mest (eller kämpar med att hålla förmånsvärdet på rätt sida om strecket). Har man väl haft det en gång vänjer man sig snabbt. Vi har ett liknande system på vår SUV (Mazda) och jag skulle inte vilja vara utan det. Och tjejer har ofta handväska och behöver då aldrig ta upp nyckeln. Bara att hoppa in och köra. Busenkelt.
Bayer_Aleks
A&A man behöver inte köra utan det räcker att man startar bilen med nyckeln och sedan stänga av bilen utan att öppna någon dörr, sen kan man starta utan nyckel och köra.
Jag förstår inte vitsen med att ha Comfort Access när man ändå måste bära med sig nyckeln. Svårare e det inte när man väl har nyklen med sig att sticka in den och starta på vanligt sätt.
Jag hade haft nojja om bilen e låst eller inte varje gång :)
We
159
Weelie
435D GC-15
Tyckte själv att comfort-acces var en onödig pryl. Men när jag köpte min bil så var den utrustad med det och faktiskt så uppskattar jag det mer och mer. Kanske ingenting jag prioriterar högst men en kul grej och ganska bra när man vant sej att ha det.

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bayer_Aleks: Vad är vitsen med fjärrlåsning av centrallåset? Man måste ju ändå ta fram nyckeln?
BCR
Hoppas BMW lägger av med denna fåniga hantering med nyckel och startknapp. Omständigt och poänglöst.
Vad är det för fel med "traditionell start", dvs. att vrida om nyckeln?
Det funkar som bekant smärtfritt.

/Håkan
oo=00=oo
gO
1.407
gOry
335i Touring
BCR: ja vad är de då för fel på ett system där du inte behöver tänka på nyckeln bara ha den med dig, mkt smidigt ifall man har testat det, jag har testat lexus variant och jag gillar de verkligen. De bästa som hänt efter centrallås och larmbricka!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
BCR: Som sagt, har provat BMW:s och har Mazdas variant. När du väl vänjer dig är det överlägset. Testa om du har chansen, du kommer garanterat att ändra uppfattning.
Bayer_Aleks
Steaman: Vi kan väl dra gränsen nånstans va? Annars kan man ju dra upp vad som helst. Vad ska man med mobiltelefon till när det finns fasta telefoner man kan ringa ifrån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.