AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.846

E39 Touring byta luftbälg - byta en eller båda?

th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Bilen säckade ihop helt, höger luftbälg måste bytas och vänster ser ut att ha blivit rejält klämd. Bilen hänger ner rätt mycket på vänster sida också.

Nu är frågan, chansa och bara byta höger - eller byta bägge? Hur brukar man göra i dessa fall? Luftbälgarna var rätt dyra hos BMW hörde jag...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är väl en fråga hur mycket du vill oroa dig och vill kunna åka längre än vad bussen går.? Och har man redan plockat isär bilen för att byta är det väl ganska praktisk att byta bägge, för den som nu är hel lär ju vara i samma skick som den som gick sönder om de suttit lika länge.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Ja, du har väl rätt - man ska inte vara dumsnål.

Men innan jag beställde bägge luftbälgarna så kollade jag igenom alla kvitton från föregående ägare - och han hade tydligen bytt vänster förra året! Han sålde ju bilen snabbt efteråt så han var väl inte dumsnål - bara snål.

Höger beställd, hoppas inte den relativt nya på vänster sida har fått för mycket stryk nu bara...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Vad kosta en ny?

//Magnus

th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Strax under 2000!
Fl
13
Flashrider
540iA touring
hej! tänkte bara höra hur funkar dom där luftbälgarna, justerars höjden av sig själv, om man ville säga lastar bilen tungt eller respektive ingen last?
Eller får man fylla dom själv? Hade nämligen tänkt ta en sväng till tyskland men bilen är ju rätt sänkt plus att man inte har världens minsta fälgar=)

/ MVH Jesper
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Det sköts automatiskt!

MVH

oo=00=oo
Ka
23
Kazzk
540 ia M -97
Bmw tar 2080:- per sida. Någon som har tips på billigare ställen ?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

1927:- kostar dom på Schmiedmann.se

Mvh

oo=00=oo
Ka
23
Kazzk
540 ia M -97
Såg det, men med frakt blir det nog samma pengar.

Min pyser som fan höger bak, bilen är så låg att inte ens originaldomkraften går under så jag kan hissa upp den ! :-) Den är lika låg på båda sidorna, är bälgarna seriekopplade så att om en pajar så sjunker båda sidorna ?
Den går en grov slang till varje bälg samt en tunnare röd och en blå . . . . varför är det 2 slangar per bälg ? (grov + tunn)
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Länk
Ka
23
Kazzk
540 ia M -97
Tack ! Ska börja använda den sidan ! :)
Då tolkar jag det som att den vänstra sidan borde vara högre om det är separata system ?!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är separat, när jag bör så fick man släppa på bägge kopplingarna Hö-Vä för att få ur luften ur respektive bälg efter att dragit ur säkringarna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
23
Kazzk
540 ia M -97
Då kan man ju nästan dra slutsatsen att BÅDA bälgarna är kass.......... Fast man hör bara pys från höger......
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Bilen blir låg på båda sidor om ena bälgen är kass. Byt på den sidan det pyser först.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Glöm inte att kolla efter torrsprickor på den andra också även om den är hel, kan vara bra att byta i förebyggande syfte om den ser dålig ut.
Ka
23
Kazzk
540 ia M -97
Hittade en begagnad höger bälg på lokala skroten, köpte den på chans. Var busenkelt att byta och se, bilen pumpade upp sig igen ! Hoppas det håller ett tag iaf. Finns ju tråkigare årstider då det känns lättare att hosta upp 4000 än just nu !
Bilen är ju tyvärr sänkt bak via omprogrammering;TROR jag !
Undrar om man kan ändra detta med hjälp av INPA / Ediabas ?
Eller kanske flytta "lägesbrytarna" ?!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Min vänstra sida sjunker under natten, men högra står som den skall.
Någon skrev att båda sidor sjunker om den ena bälgen är kass.
Kan det då vara något annat som är fel? Bilen höjs upp som den skall och säckar enbart ihop över natten, det pyser inte och vi har inte kunnat lokalisera läckan visuellt eller genom att spruta på såpvatten och kolla efter bubblor.
Kan tillägga att bälgen ser fin ut, dvs inga sprickor eller annat.
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Nån som vet vilket nummer det är på Säkringarna till pumpen till regleringen?
Kollade på gör det själv guiden, men det står inget nummer på dom.
Och Tyska är inte min starka sida om man säger så.

//Fredrik.

Min bil. Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Höger och vänster sida kan ej vara sammankopplade pneumatiskt. Finns de som byggt egen luftfjädring på det viset och bittert fått erfara att man då får en omvänd krängningshämmare, d.v.s. krängningsförstärkare ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.