AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.119

Funderar på att köpa en BMW 750 -95

Sida 1 av 2
Bl
7
BlackFear
328 -99
525 turbo -93
Tänkte kolla med er kunniga om hur mycket jag max ska betala för en BMW 750 1995 21.000mil med 18", säljaren säger att den är i fint skick, vad tror ni?

är de lättsålda när man väl ska sälja?

//Tobbe
Länk

______
Släpp koldioxiden fri
jn
5
jnracing2008
BMW 74O Mfl
Kan säga så här har du alldrig haft en BMW 750 och inte kan något ETT TIPPS!!!Ta med någon som kan...Ring sedan och kolla vad delarna kostar kanske du förstår..Men visst hittar du en FIN BMW 750 Gärna med full service bok(Dock ej köpt för 500Kr :) Men dom går bra men sedan beror det också på vad du vill betala i soppa inte bensin snå direkt...Men lycka till finns säkert gaider här vad du skall betala för den...Beror säkert på skicket men ett annat tipps lägg gärna på en slant för en fin bil om du skall ha kvar den. För som du undrade om den var lättsåld???Tänk V12
Bilarna är inte dom enklaste att sälja tyvärr, inte många som gillar sopa priset i dagsläget verkar det som, eller dyra försäkringar,
varför kör du inte på v8, lite bättre bensinpriser? eller är det just 12an du fastnat för,
jag säger som dom andra köp en dyrare som är välskött istället för en sliten 12 då blir du ruinerad,
annars köp min v8 ;) grymt fint skick,
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Fundera inte, köp en bara. Du kommer aldrig ångra dig, oavsett hur mycke den kostar dig. För när du känner komforten och den helt underbara motorgången så är alla utgifter förlåtna.
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Instämmer med övriga, köp en i så fint skick som möjligt, det är mycket dyrare att reparera alla fel i efterhand.

Bilarna kostar allt en del i service och slitdetaljer även om man kan skruva själv.
Det är så mycket myter kring hur dyr en 750 är att äga.
En 750 är så försumbart lite dyrare att äga än en 740 så köp en 750.
M73 V12:an är lika driftsäker eller tom säkrare än M60-M62 V8:an så där finns inget att frukta. Och soppaförbrukningen är i stort sett densamma motorerna emellan.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Instämmer helt med föregående inlägg då vi parallellt har haft 2st E38 (750:96, 740:99) inom familjen de senaste 6½-åren. Se bara till att hitta ett välskött exemplar med dokumentation som tål en granskning, och ingen som bytt ägare 5 ggr/år. Glöm inte bort att även M73-motorn som sitter i 750-E38 har problem med lösa oljepumpsbultar. Har egen erfarenhet av detta : ( Lycka till!

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Ja det skilljer inte mycket mellan 740 o 750 i soppa förbrukning.
MEN 750 strular mycket mer. Tex går på 6 cylindrar lite då o då....ett vanligt fel som kan kosta hur mycket som hällst.

O all el o skit i 750. NÄ ALDRIG MER FÖR MIG IAF.

satsa på en 730 , 735 eller kanske 740. 730 är mitt tips billig i både drift o försäkring och inte alls kleb med sina 220-230 hk. underbar bil.
Tanner
Du måste mena M70 motorn som satt i E32an? den hade ju mkt problem med att den går på halva motorn osv, men M73an ska inte strula så mkt vad jag har hört. satsa på en 740 eller 750, inte 730. Har en egen och jag vill byta upp mig. Den är helt enkelt lite för klen för mig. 218 hk är inte mycket för en 2 ton tung bil. Men den går att köra riktigt jävla snålt om man vill, men det e helt fel motorn mellan rödljusen ;) där ska du ha en 740 eller en 750
Nej 750 E38 strular inte mer än en 740. Går bara på 6 cylindrar det problemet är vanligt som Tanner säger på M70 inte M73.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Efter 3 säsonger & 2000+ problemlösa mil med min M73 motor kan Jag bara säga att V12 an är värd vartenda öre den kostar i bensin & service.
Jag hade tidigare åkt E34 540 (M60) i 6 (även det problemlösa) år. Räknade med 2-3 dl mer /mil + ngt mer servoce & försäkring. Detta har visat sig stämma till 100% , men det går bara inte att jämföra karaktären på en V12 med V8, det skall upplevas!!
Men, som med alla motorer gäller ju att de sköts på rätt sätt och att inte service & underhåll blir eftersatt, men det är på inget sätt unikt på V12 jfr. med andra. Håller helt med PJ & Henke Lexus; kolla efter ett friskt exemplar och glöm inte kolla oljepumpsbultar (som även höll på att kosta mig min V12).

/Stefan
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

O all el o skit i 750. NÄ ALDRIG MER FÖR MIG IAF.

Hur menar du nu? Vad är det för "all el och skit" mer i en 750i jämfört med t ex en 740i ???

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Craile verkar ha blivit bränd av en krånglande 750, låter som han är lite bitter.

______

Foto Länk
Cr
1.095
Craile
Ja det e väl samma på alla E38.... Men bara en massa el strul med dom. SKIT!!!

Jag har haft mina E38:or avställda för vintern. Sen när man plockar ut dom igen så lyser alla lampor och inget fungerar o bustningar har kärvat o vart tvungna o bytas.
ABS o Anti sladd o spinn funkade ej och farthållaren la av m.m

Fel byggda dom bilarna!!!
Tål ju inte och stå still.

Men för all del om du kör året runt så satsa på en E38.
Sköna o åka i om dom är i ordning!

Tanner
Dum fråga men har du kollat batteriet? Så fort laddningen sjunker så brukar elen spöka här och där. Att säga E38 är felbyggda bilar skulle jag inte tro, snarare en av dem bästa modellen som rullat ur Dingolfing fabriken i Tyskland. Den är elegant, stilren, kvalitetsbyggd, diskret, kraftfull mm, vad vill du ha mer från en bil som byggdes från år 94
Cr
1.095
Craile
Vad sägs om mindre el som är dåligt utvecklad.
Sällan det funkar som det ska.

Men annars så e det helt underbara bilar.

Fast det kanske är för många som ägd dom som inte har råd och underhålla dom......vad vet jag.

Men oftast så e det ju mer i 750 som kan krångla då dom oftast är mer utrustade med tidig ny teknik.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Mindre el säger du, Volvo 940 kanske passar bättre.

Har haft min E38 i två år och det enda som jag har haft problem med är brustna framfjädrar och ett trasig slutsteg till stereon. Ungefär samma utrustningsnivå som en genomsnittlig 740/750.

______

Foto Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag kan hålla med om att det finns massor med el i en E38 oavsett modell, och ju mer lull-lull ju mer elektronik m.m. som givetvis kan mankera. Men generellt sett så skulle jag nog vilja påstå det motsatta, att en E38 som inte är misshandlad eller så är en bil som trots denna mängd el torde vara att anse som väldig tillförlitlig vad gäler det elektriska i stort och smått.

Jag har en E38 740iL som är rätt fullpackad med utrustning, som gått snart 25 000 mil. Och jag har aldrig upplevt minsta el-knas när den startas på våren efter vinterdvalan. Kanske knepet är att ha en batteriladdare inkopplad hela vintern? Jag ahr en CTEK XS7000 inkopplad på batteriet hela vintern, ja faktisk varje natt då jag parkerar bilen i garaget även på sommaren. En av orsakerna är att jag vill vara rädd om det rätt dyra batteriet, och för att jag vill ha kylskåpet igång med kalla varor när helst jag ska ut och åka, så kylskåpet står på hela året om i princip.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Gemini__
"...så kylskåpet står på hela året om i princip."

Helt rätt. =) Får man fråga vilka högkvalitativa drycker som förvaras i kylen?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Som sagt, jag har också en CTEK 7000 hela vintern på ett friskt batteri, inga problem på våren.
Elfelen jag upplevt på min begränsas till döda pixlar och ett centrallås som är segt efter vintervilan.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.