AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.078

Varför slutade vindrutetorkaren fungera på 528i -99 med regnsensor ?

Co
6
Costi
525i Touring -02
528i Sedan -96
525 TDT -93
Har upplevt en fruktansfärd situation med min 528 -99, när jag körde i 130 Km/h på motorväg i Slovenien och vindrutetorkaren slutade fungera (stendöd). Det ösregnade och så nära en olika har jag aldrig varit. Efter att jag stannade bilen på en SOS refug, stängde av motor och all el, så började torkarna fungera efter några minuter. Felet uppstod sedan under hela resan hem.
Vad är problemet? Varför har inte BMW helgarderat sig mot ett sådant elektronisk fel?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inte helt ovanligt att detta händer utan förklaring, blir nått syntax error eller överbelastning i generalmodulen ibland gissar jag på.
Men först skulle jag byta torkarreläet det är det vanligaste felet när torkarna felar, och det kan ge flertalet olika felsymtomer.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Da
85
David P.
520dAM -11
Jag råkade ut för det några gånger på min e39! Riktigt ruskigt när det händer! Även jag trodde att det var elektriskt då dom bara dog, men det visade sig att lederna till torkarna var så utslitna att de hoppade ur helt enkelt. Men knepigt nog lyckades de ibland hitta tillbaka! Efter ett tag kommer vatten in i kullederna då det rostar och sen går det väldigt fort. Jag borrade hål igenom allt o drog en stålbult med låsmutter som höll så länge bilen var i mitt bruk (iaf 10k mil till) för jag ville inte råka ut för det igen!

Värt o kolla upp? Har för mig att man lyfte på några plastskydd för att komma åt torkarn, sen är det enkelt ett kolla med tummen hur lätt de hoppar ur kulleden...
Co
6
Costi
525i Touring -02
528i Sedan -96
525 TDT -93
Köpte idag ett vindrutetorkare relä på BMW i Mölndal för 159 Kr. Bytt det på 10 min. Det sitter under polenfilterhuset i motorrummet på passagerare sida. Det finns endast en fjädersäkring som måste lossas för att försiktigt lyfta ut huset.
Glömde berätta att torkarna gick inte helt horisontell tillbaka när felet uppstod utan stannade i en vinkel av ca. 5 grader uppe på vindrutan.
Efter att reläet var bytt, ställde torkarna sig horisontellt och fungerade perfekt.
Det verkar som att felet var ändå elektroniskt.
Tusen tack för tipset för denna gång.

Felet beror helt enkelt på brända kontakter inne i reläet. Tyvärr inget "elektroniskt" som man kan gardera sig emot, brända/slitna kontakter i reläer och brytare har förekommit sen elektriciteten började användas...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.