|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Happygrus: Det betyder att den gamla besiktningen inte gäller. Bilen måste besiktigas inom rätt period, annars så blir det körförbud. Så mycket av det M-testet kom fram till måste åtgärdas innan du får köra med den. Jag skulle be han köra in den på en besiktning nu ist. Men det vill han väl inte för då har han bara 30 dagar på sig att åtgärda felen,ist för att hitta nån som tar den med (lite prut). (30 dar kvar nu också visserligen,men ändå. Då vet man garanterar vad som måste göras) Och han kanske får lägga ned en stor del/samt att julen står för dörren..Om du var han,skulle du dra på dig kostnader då??:):) samt att riskera en årsmodell äldre samt mera prut. Tycker att du borde klara de stora reparationerna på olja 8000-1000 (köp oljan hos citroen) filter + packning 3-600 + arbete?? ca (tja känner du nån meck,eller gör du det själv??), dimljus skroten 4-600 (med tur) samt lite annat. SLäcka koder, fixa instrumentet etc.. Dra ut alla ägare på bilen, sen ringer du till alla du kan hitta och frågar hur de använde bilen. Då får du svar på det mesta. Dvs säljare kör nog mer än 1500mil/år..du fattar vad jag menar.. Kolla om stämplarna stämmer överenns med var bilan har varit skriven dvs är den servad av en meck/stämplad inom 5 mil från ägaradressen etc.. VH MAtte |
|
|
Philip jag länkar lite biler senare idag så får du kika.. Ha det gott M |
|
happygrus |
Nu har jag kollat historiken närmare Har pratat med första ägaren i sverige som tog in bilen via omnibroker 2000-04 då vid ca 2600mil han hade bilen tom 2007-11. Han har kört väldigt sparsamt med bilen, knappt någonting under vintertid. Den har mest stått i garaget. Ingen lackering är utförd i hans ägo Miltalet verkar ju stämma på bilen. Nuvarande ägare och hans far som också haft bilen känner inte heller till någon omlackering så frågan är om dom ljuger eller är den omlackad i tyskland ? Enligt omnibroker tar dom inte in krockrepade bilar. |
|
Happygrus. Så med andra ord om jag fattade dina datum rätt, så har en ägare kört ca 5000 mil på 7år?? dvs 700 mil/år?? Var bodde den ägaren?, och räkna ut hur många mil han har till närmsta storstad ??samt vad han jobbade med + Skulle du ställa en 740 i garaget?? han har alltså kört endast ca 1.75 mil / dag ..Verkar det rimligt?? Jag har 2km till närmsta mack och 2mil in till stan STHLM..varje dag.. Sist men inte minst, en lack som är nästan felfri eller???kollade du in den?? På såhär många år kommer det lackproblem oavsett. Man har bara tur om man klarar sig. I tyskland kan de köra 3-4000 mil/år lätt till och med 5000.. Men den roligaste grejen tycker jag är att INGEN av de tidigare ägarna enns frågat om den varit omlackad/ sett att den är omlackad/ tänkt på det:):) Tänk vilka pengar den var värd för 7 år sen..skulle du inte tittat närmare på bilen/frågat om lacken du med?? För 7 år sedan fifflade bilhandlarna friskt..Både i tyskland och sverige. Vill inte göra dig ledsen eller så,eftersom du gillar bilen. Jag kan ha fel,men min magkänsla säger att det är nått lurt nånstanns. Det bara känns så, enligt bilpriser skulle den bilen vara värd väl över 120lax..skulle du sälja en sån för det priset du fick?? |
|
|
Bilen kan även vara omlackad pga skadegörelse. De panelerna som är omlackade brukar oftast vara dem som råkar illa ut. Det var inte lite fel på bilen i övrigt, jag tror att du behöver ha välfylld plånbok om du ska fixa allt det där. Låg kylvätska kan exempelvis betyda att kylsystemet börjar ge upp. Känsligt på dem bilarna och kostar en del att åtgärda. Låter inte som 8000 mil i mina öron och såg inte heller så fräsch ut på bild om jag ska vara ärlig. |
|
happygrus |
Miltalet är ju inte rimligt det är jag helt med på. Men i detta fall tycker jag det stämmer. Första ägaren en äldre herre bor i Åkersberga och bodde även där när bilen togs in, han var då VD för familjeföretaget PIAB. Han har haft bilen som andra tredje bil.. Typiskt direktörer att ha saker i garaget :) För vad har han för anledning att ljuga för mig? Bilen har rullat i Åkersberga hela livet i sverige och nära till city har han. Lacken bedömde jag och min far väldigt grundligt när vi kollade på bilen och kunde inte hitta några defekter men varken han eller jag är något lackproffs. Dom senaste ägarna efter den äldre herren har inte gjort något m-test så därför har väll dom inte upptäckt att den är lackad kanske ? |
happygrus |
Zed82 Kylväteskenivån är inte låg, utan det är för lite Glykol i kylvattnet ! |
|
Jag kan bara instämma att det är riktigt svårt att hitta tio år gamla bilar i bra skick. Runt 15.000 kr är inga som helsta problem att slänga ut på en månad eller två. Ska man åka billigt har man nog valt fel bilmärke. BMW CS #1812 |
|
|
Vet inget om bilen i tråden i fråga men det är inte orimligt att en bil gått väldigt lite om den ägs av någon som bryr sig om den eller är entusiast. Min E34 har jag kört i snitt 700-800 mil/år. E38:an har jag kört 300 mil förra året och 100 mil i år eftersom jag inte hann njuta av den mer innan vintern. BMW 4 Life |
|
|
Zed. visst kan det vara skadegörelse, absolut. Men då drar man väl nyckel på alla dörrar alt lite överallt.. Att bara bak-flyglarna + bakluckan + motorhuven blivit omlackad, tycker jag mera verkar som att bilen blivit påkörd bakifrån, hoppat framåt in i nått som tagit i fronten. Men visst, det kan vara repor också..Jag skulle lyft på gummi-listerna bak och kollat skarvarna etc. samt lite annat. Happygrus..åkersberga - sthlm city är en bit. |
|
|
Philip :här kommer länken till min kärra..Den silvriga. VH MLänk |
|
|
Bra puts Matte! Så där ser min med ut nu, efter 2 nogsamma dagar i garaget. Men det lönar sig att vårda :) |
|
| Visst gör det..att polera/fixa bilen är halva nöjet:):) Dags för vinter polering/vaxning med rekond och rostskyddsbehandling i skarvarna till helgen. Är så sugen på att testa KLASSE produkter..men tyvärr får man beställa dem från england, har inte hittat dem i sverige så det får väl bli 3m som vanligt. | |
|
Allt det där "folk missar" och sen undrar dom varför bilarna rostar. Under lister och sånt. Synd det inte "alltid" blivit gjort, men jag gissar man får leta extremt länge efter bil då. Bara en sån sak som gummilisterna längst ner på dörrarna. Yeck va skit det samlas där. Fin rosthärd om man inte tar hand om det. Ren bil är grymt trevligt! :) |
|
|
Någon som varit och tittat på denna eller vet mer om den? Länk Känns lite dyr för sitt skick och ålder. |
|
happygrus |
Det blev inget för mig med lågmilaren i åkersberga. Kändes inte rätt helt enkelt Sitter nu på tåget på väg mot falköping och ska köpa den svarta shadowline 740 som fanns på powerbörsen. |
|
Ny helg, nya E38or Någon som vet något om denna? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.