AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
58.464

När det gäller beg.köp av 750 eller 740 E38?

Sida 6 av 7
Fina bilar men högerstyrningen har jag svårt för...men man kanske vänjer sig! Den blåa inredningen var alldeles för karamell för min smak men utbudet verkar ju vara gott.

E38:an har utan tvekan den snyggaste karossen, andas lyx & flärd :-) Håller med dig Lasse, nya modellen ser faktiskt ut som en padda!
happygrus
För mig blir det nog affär på denna om allt stämmer Länk

Ska syna den på Lördag och om allt är som det ska lämnas bilen till M-test kommande vecka.

Den verkar fin. Snyggt med konturstolar.

BMW CS #1812

happygrus
Igår tittade jag på bilen Länk mycket positivt överraskad !! bilen kändes och såg ny ut, inredningen kändes osutten snacka om kärlek vid första ögonkastet. Nu ska bara bilen till m-test på måndag sedan blir det affär, om inte då m-testet visar något hemskt..

Sedan för kul skull var jag och tittade på denna stackars bil
Länk 12000mil ?? haha snarare 22000 slitna mil.
vilka skojjare.. sliten lite här och där invändigt och dåliga lackjobb var gjorda på bilen jag såg tom på ena bakskärmen var maskeringstejpen suttit, dörrlisterna nedtill saknades också på samtliga dörrar plus en fin inbuckling
på förarens framskärm. Skrattretande.

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Kör bilen till Perre i Huddinge och be honom gå igenom den istället för ett M-test. Jag tyckte inte det var värt pengarna hos M-test när jag köpte min bil iallafall. Bättre att Perre som verkligen kan bilen och vet var man ska titta efter felen gör det. Han kör dessutom en likadan själv!

Länk

happygrus
Tanken var från början att ta den just dit men dom hade inga tider förens den 11 november om jag minns rätt, så det blev ett så kallat M Plustest istället.

De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Den SER ju onekligen väldigt fin ut. Fattar inte att jag missat den på blocket...

Grattis! Hoppas den funkar i testet!
happygrus
Nu fick jag svar från m-testet. Det var ju sådär... Oljeläckage växellåda ?
vad är det vanligaste felet där ? packbox vid utgående kardanaxel ? ska
prata med han som utförde testet imorgon. Det finns alltså lite att göra
men samtidigt är bilen riktigt fin och hur många "fel" fria bilar finns egentligen ?

Reparation (R)
Är i behov av reparation.

206 Extraljus (Dimljus): Skada på glas: vänster sida.
209 Positionsljus: Ur funktion: vänster sida.
301 Yttre skick motor: Skydd under motor saknas.
323Kylvätska: Efterfyll frostskyddsvätska. Bör vara frostfri till -18 °C för att upprätthålla tillräckligt korrosionsskydd.
323 Kylvätska: För lågt frostskydd.
403 Växellåda (Automatisk): Oljeläckage.
527 Felkodsläsning: Kombiinstrument indikerar felkoder, vidarer undersökning erfordras. (pixelfel)
751 Styrstag/styrleder: Glapp: inre vänster.

Anmärkning (A)
Viss försämring jämfört med normalskick, men är vid testtillfället inte i behov av reparation.

113Bromsskivor: Sliten bromsskiva, närmar sig nedre slitagegräns: vänster fram, höger fram,
vänster bak och höger bak.
405 Differential/slutväxel: Oljefukt.
522 Värme/ventilation/AC: Ngt. missljud A/C-kompressor.
925 Lackering, allm. skick: Diverse lackrepor.
936 Inredning: Reglage förarstol, bristfällig.

Upplysning (U)

Bra att känna till
925 Lackering, allm. skick: Lackering ej helt kontrollerad på grund av smutsig bil.
Lackering, allm. skick: Omlackerad: huv, tak, bagagelucka, vänster bakskärm och höger bakskärm.

Det var en del må jag säga..varför så omlackad?? Har bilen blivit krockad men sjysst lagad??kanske skruvad också??
happygrus
Ja frågan är ju det... Det var inga anmärkningar på att den skulle vara krockad. Plustestet som jag gjorde har ju utökad chassikontroll för kontroll av
krockskador och bristfälliga skadereparationer. Den borde inte vara skruvad
eftersom den är så pass toppskick invändigt förutom att en knapp fattas
till vinklingen av ryggstöd/nackstöd. 68 000 kr har jag fått ner den till.

Ytterliggare en tråd om skruvspekulationer :-) Kolla gärna upp om den är mätarjusterad. Är den fixad och trixad med i lacken ska det nog dubbelkollas.

BMW CS #1812

Jag har både importerat bilar från tyskland,samt köpt i sverige för försäljningssyfte alt för min egen del.
kan säga på rak arm att så många fel som den har, så är det i min mening inte troligt att en gått 8000mil..never. Lackare är duktiga både i tyskland och sverige. Är service-boken original?? kolla under bilen,se hur den ser ut där..Är den sjysst där eller vad??Vet inte om man kan extrahera data från minnet om airbagsen löst ut etc.
Min kärra har gått 15000mil och besiktningsgubben var mäkta imponerad.
Väldigt bra skick inunder, och innredningen tja..Jag har som hobby att fixa upp skinn och innredning, kan säga att ett par ordentliga lädertvättar, samt insmörjningar med läderpiggment samt fett/skydd..gör det mesta till nyskick..

Krackeleringarna försvinner till 85% men om man är riktigt duktig så tar man en spruta och trycker in i en söm,alt inunder lädret och sprutar upp en sorts skum som stelnar/men ändå känns mjuk när man sitter. Då trycker man ut krackeleringarna sen piggment och läderrepp sats (har från usa) Sen är lädret i nyskick..Trustme..Inget fel med det visserligen,men kolla milen ordentligt. Kan bli dyrt för dig annars.
Och tänk efter ..omlackad både fram och bak samt flyglarna..Låter som bilen blivit double-ducked:):)
VHM
Skulle vara kul att se hur din 740 har blivit efter köpet Matte. Visst köpte du den aspensilver i Härryda?

BMW CS #1812

De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Jag funderar starkt på att sälja min 735. Mest för att jag är grymt sugen på 750.

Funderar på att lägga upp nån bild, samla en lista på vad som är gjort, vad som behöver göras, och se om några här har lust att komma med åsikter och förslag på vad den skulle ligga på i pris, samt - om en del saker ska åtgärdas innan försäljning eller inte, som naturligtvis påverkar priset.

Vad tror ni om det?
happygrus
Miltalet verkar stämma, bilen kom in till sverige år 2000 vid ca 2000mil då igenom www.omnibroker.com sedan hade den samma ägare tills 2007 då köpte nuvarande ägares far bilen och sålde den till sonen (via en bilfirma i åkersberga) 2008. Alla besiktningsprotokollen finns på bilen och dom stämmer med miltalet likaså serviceboken, men visst allt går ju att förfalska. När jag påpekade att bilen hade rullat 2000mil i tyskland blev killen ganska paff.. Han hade aldrig öppnat serviceboken. Jag ska prata med meken imorgon som gjorde m-testet och se
om jag får någon klarhet på det hela.

Helt klart en bra ide Depece_Mode !

De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
VAD ska man sätta för pris?!

E38 735, 1997, 25.000 mil.

Antisladd, ABS, Parkeringssensor, regnsensor, ellucka, elspeglar med värme, softclose + fjärr på lucka. All el fungerar. Facelift fram+bak. Xenon halvljus, och alla andra lampor är LED [tom under dörrar samt till regskylt], även dimljusen är bytta till LED. Ljuset i dimljus är väl "sådär" men det SER snyggt ut.

Så var det detta med stolar. Jag tror det heter "komfortstolar". Dom har alltså ingen "utskjutbar flärp" fram. All el ink minnen fungerar.

Det "mesta i framvagnen", utom skivorna, är bytt senaste två åren [länkarmsbussningar etc],och senaste året tex fjädrar och dämpare fram [endast gått 600 mil - EJ biltema!] I bakvagnen är främre övre och främre nedre länkarmsbussningar samt hjullagerlager bytta i år och gått ca 500 mil. Växelådan är renoverad, har gått ca 2500 mil, och beter sig mer eller mindre som en ny. Man känner knappt att den växlar utan ser det snarare på varvräknaren. Komplett hjulinställning [alltså inte bara framvagn] gjord sommaren 2009. Väghållningen är med andra ord helt ok. Även motorn går mycket bra. Tyst och jämnt utan missljud eller konstiga vibrationer. Den drar ingen olja motor/växellåda och inget vatten. Alltid torrt på garagegolvet. Provtryckte kylaren i våras - no prob.

Välfylld servicebok, och nyservad - olja/filter/luftfilter etc etc.

Finns någon liten ytrost som är lätt att åtgärda, jag har redan börjat "fixa" det själv. Kanske inte världens absolut bästa lackjobb, men vi talar om tumnaglar [på klassiska ställen] och jag hade som mållsättning att "mota Olle i grind" på verkstadens inrådan sett till bilen övriga kondition, snarare än "leka lackerare". Man kan med fördel förbättra om man vill. I dagsläget passerar det utan att man tar större notis om det och kommer det en dags pollen syns det ingenting alls.

Bakre dämparna är borttagna och ersatta med raka rör. Snyggt jobb och låter trevligt. Går att smyga med, men trycker du på i stan är det en och annan som tittar till ;)

Inuti är den fräsch. Det är inte i klass med Dr Tinnitus pärla [självklart], men det är ingenting som är en katastrof, eller som folk spontant tycket är "sjaskigt", snarare tvärtom. Bilens helhetsintryck är "mycket fint bruksskick".

Ska åtgärdas; Skivorna fram. Vibrationer vid inbromsning 120-80 ca ca. Kattarna ska [måste] bytas [har en som ligger], framrutan har en trist spricka.

Sorgebarnet är att huven fått stensplitter/lackskada. Det skämmer absolut helhetsintrycket på bilen och för åtgärdande vet väl dom flesta här vad som finns för uppsjö av alternativ. Lämna in och hämta efter 3-4 dagar och ca 3-3.500 spänn. Antingen köper man huven som den är, eller så lackar man den. Hade jag behållit bilen [ännu en gång - sett till övriga skicket] hade jag definitivt lackat den.

Pixelfel på huvudinstrumentet är en självklarhet (personligen tycker jag den är värdelös). MID däremot är betydligt bättre. Där är det enstaka pixlar endast som är fel på. Tempmätarna/ac-visarna är 100% fungerande utan pixelfel.

Bilen har haft 4 ägare inklusive mig; 1 & 2 är i samma familj, [hans bil och senare frugans - "skattetekniska skäl"]. Bilen såldes sedan till en ägare "3" [November 2008] som efter två veckor som ägare fick besked om arbetslöshet inte ansåg sig ha råd. När jag köpte den av honom så var det via ägare 1. Blandad körning ligger den ganska stadigt på 0.9. Då gasar jag lagom men buskör såklart inte.

I min ägo har det även monterats nya högtalare + diskanter och delningsfilter i alla dörrarna. Högtalarna [och delning] kommer att få sitta kvar [Focal - 2.400 per par], Jobbet gick på 5.500 och är snyggt + prydligt gjort. Orginalsystemet är bypass. Vill man ha med slutsteget [DLS PERFORMANCE CA-41] och stereon [Alpine IDA-X100] får man lägga till för steget och huvudenheten. Det finns även en aktiv baslåda som är "lagom". Det låter välbalanserat och många klasser över orginal. Kan ordna kvitton för både hårdvara och montagejobb för framtida försäkringar etc. Vill man inte ha huvudenheten, steget och baslådan får man välja om man vill ha det kopplat på den gamla stereon som satt i [ej orginal] eller bara med kablaget VETTIGT urkopplat och så kan man köpa något eget istället. Kablaget - lämnat bra monterat, och högtalarna ingår som sagt.

Pillat dit "cromringar" på mätarna.

Fälgarna på bilden är en öppen fråga. Det är dom fälgar jag nog vill ha på min 750 [om det inte sitter nån snygg klykvariant på den], så på nåt sätt kommer den kommande 750´ns fälgar+ däck att hamna på den här, eller... mao svårt säga nåt om skick på däcken.

==============

Ok. Vad säger ni. Vad bör den kosta? Ska jag/ska jag inte åtgärda skivorna och kattarna? Rutan är ju skitsamma, den är 1500 i självrisk.

Den är inte tvättad på bilderna eftersom dom inte var/är tagna i "försäljningssyfte".

Länk

1. Höger fram högupplöst
2. Vänster bak högupplöst
3. Vänster högupplöst. Fläckar markerade
4 Höger högupplöst. Fläck markerad
5. Höger.
6. Säten.
7. Instrument (hej mästerfotograf)
8. Stereomontage (samma mästerfotograf)
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Det jobbigaste är att jag börjat kosta på den, jag gillar den, men så är det detta med motorn. Absolut inget fel på 735 egentligen. Det händer ju absolut saker, men det händer MER i en 750.

Men man vet vad man har - aldrig vad man får.

Fasen vad jag är kluven på detta :(
De
232
Depeche_Mode
F15/X5 xDrive40d
Nån som vet nån om den här?

Länk
Happygrus..Serviceboken kan ju stämma och inte.. om du kör tex 2mil/år..så kan du sedan (om du känner nån filur dvs) Dra tillbaks mätaren precis innan besiktning.. Då har du sjyssta papper samt bra stämplad bok, det är där slitaget inunder spelar in. DVS om ägaren säger att den stått i garage etc ej vinterkörd etc..Är slitaget under värre än vad det borde,så kan man ju fundera lite. Sen titta på regbesiktnings-intervallerna..dvs har bilen besiktigats nån-gång utanför den ordinarie besiktningstiden?? Var det ett test för att se vad som behövs åtgärdas samt se att mätaren gick igenom??
Kolla vad det står på soppafiltret..är det nybytt så kolla när..Soppafilter skall hålla 10.000 mil..så står det fabdatum 2 år sedan, då kan du ju undra varför man byter vi typ 5-6000 mil?? Ett exempel bara..
Matte
happygrus
Det ligger saker i det du säger Matte..

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2009-07-01 - 2009-11-30
Senast godkända besiktning: 2009-05-22
Vägmätarställning: 82700

Ett problem för mig är att jag bor 30mil ifrån bilen, jag har synat den en gång och sedan
var det säljaren som lämnade den till m-test.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.