AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
58.467

När det gäller beg.köp av 750 eller 740 E38?

Sida 4 av 7
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Den var helt okej, inte varje dag man ser en sjysst E38 750 av nyare årsmodel till salu i sverige med relativt låg mätarställning till ett lågt pris. Hade nog också köpt den som en andra 750 om jag hade haft obegränsat med resurser. Dock saknas utrustning som jag värderar högt som M-chassi, sportstolarna, den supersköna M-ratten och större fälgar. 17 tum med ballongdäck ser fjuttigt ut på en fin och stor vagn som 750 är min åsikt.

BMW 4 Life
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Äh allt det där går ju att eftermontera till överkomlig kostnad. Mycket "häftigare" med massagestolar, dom är inte lätta att hitta på annons :)

______

Foto Länk
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Vi har helt enkelt olika smak och tycke weeman :-) Jag tar hellre sportstolarna före massagefunktionen. Man kan tyvärr inte få både och samtidigt i E38. Sedan att det skulle vara en överkomlig kostnad för alla uppgraderingar jag nämner håller jag inte riktigt med om... Det blir nog inte billigt om man vill köra orginalgrejer rakt igenom. (vilket många entusiaster skulle vilja göra inklusive mig) Utan att ha kollat noga tror jag det blir dyrt att köpa ett M-chassi till E38 i delar, arbetet blir knappast billigt heller. Fälgarna blir lite billigare men ett par riktigt snygga 18-20 tumare med däck kostar en slant också. Gissar på att de här modsen går på minst 50 000 kr om inte mer du inte gör arbetet helt själv och kör med gammla slitna grejer från skroten och det är ju halva inköpspriset på bilen...

Men nu är jag kanske lite partisk då jag lyckats hitta en E38 som är specad enligt mina dröm önskemål nämligen min egen. ;-)

BMW 4 Life
Jag letade efter komfortstolar för skojs skull, hittade fina såna för 2lax på skroten. Elmanövrerad ratt=1500 + lite spakar.. så man kan rusta upp för en billig peng också..Beroende på vad man vill ha.
Jag suktar över komfortstolar+el-ratt+el-gardin ==ca4-5 tusen om jag gör allt själv. Dock vågar jag mig inte på el-ratten med montering..

CE
34
CEL
740 shadow line-00
Matte Kvack och Tinnitus

Har stämt av mätaren genom att kolla antal liter påfyllt mot avverkad sträcka (vägmätare kalibrerad) och jämfört med datorns siffra. Försumbar avvikelse.
Direkt efter trimningen kunde jag konstatera minst 1 dl sänkt förbrukning/mil.
Jag bor i storstockholmsområdet, vilket generellt har en "förödande" inverkan på blandad förbrukning. Eftersom jag kör likadant, oavsett bil så är
förbrukningssiffrorna för gamla 730 i (9,8 resp 12,3) direkt jämförbara med 740i (7,9 resp 9,8).

Tinnitus 7,8 är imponerande vid "o-chippad" motor! ,-)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Men tyvärr är inte komfortstolar samma som massagestolarna, har kollat efter annonser i ungefär ett år och inte sett några massagestolar till salu.

Men jag håller med Matte Kvack om att man kan hitta mycket prisvärda begagnade delar bara man spanar lite.

______

Foto Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
CEL.

Trots det du säger om kalibrerade mätare och annat, så är och förblir "blandad" körning ett allt för osäkert sätt att mäta och jämföra förbrukning för oss vanligt folk, helt enkelt för att det kryllar av påverkande faktorer som du/vi inte har en chans att ha koll på. För även om vi tycker vi kör lika på samma sträcka dag ut och dag in så är och blir det inte lika, och de avvikelser som sker påverkar förbrukningsiffrorna ordentligt. Detta är ju också anledningen till att man vid seriösa mätningar hos t ex biltillverkaren kör testerna efter en strikt reglerad körcykel och norm, med avancerade mätutrustningar som t ex bränslevåg m.m. helt enkelt för att det är enda sättet att få siffror som man kan lita på.

Det enda sättet vi vanliga kan mäta och jämföra förbrukningen på med hyfsat säkert resultat är ren landsvägskörning. Då helst på plan väg (och samma väg) vid likvärdig väderlek och med farthållaren på och kontrollera sträcka och hastighet med GPS så den blir så lika som möjligt.

Matte-Kvack.

Om du skulle montera dessa grejor, stolar och ratt själv, får du då även minnesfunktion m.m. att fungera? T ex ratten i min bil ställer ju in sig efter tidigare minnesposition beroende vilken nyckel jag låser upp med. Herr o fru kan alltså ha varsin nyckel och i varje nyckel så lagras önskad position på ratt speglar och säte, samt önskad inställning på klima och undrar om det inte gällde radion med? Så när man låser upp bilen så ställs allting in automatiskt efter vad som är lagrat i nyckeln.

weeeman.

Har jag fattat det rätt, så används "sportstolar" lite slarvigt, då det egentligen ska heta konturstolar och inte sportstolar i E38. Dessa har lite mer sidostöd och även ett elektriskt justerbart lårstöd. Personligen så tyckte jag inte det kändes så jäkla stor skillnad mot mina komfortstolar när jag fick äran att testa en bil med konturstolarna. Så jag föredrar nog mina komfort med det rätt ovanliga massagetillvalet. Smaksak.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Här är sportstolar: Länk

Här är konturstolar: Länk

E38 fanns sammanfattningsvis med fyra olika stolstyper varav komfortstolar var standard i 750.

BMW CS #1812

Dr T..Intressant fråga det där..hmm..Man borde ju enkelt kunna ställa om allt,och lagra nya ändringar.
Dock så får man ju en ny nyckel med ratt-huset..så alarmet borde ju gå som vanligt..Det borde väl gå att ställa om allt och lagra på nytt?? tycker man..??
Men de gamla nycklarna kan man ju slänga,om man inte byter "nyckel-huset" med slumpkodningen..och nått sånt skulle jag aldrig ge mig på..
Men undrar hur kodningen är till resten av bilen??DVS datorn har lagrat en "nyckel-kod" i minnet att identifiera..sen kommer andra nycklar som funkar i låset/startspärrren..men vad säger alla andra funktioner???
Som sagt ..finns det någon som gjort detta innan???
BYTT TILL EL-RATT..isf Hur gick det med kodningen??
Cel: Verkligen imponerande siffror..skall åka förbi Norrgård imorgon och snacka lite.. Testade landsväg igår och idag,samma sträcka ..vid 100kmh fick jag 0.8 skall dock byta olja nästa vecka..har bytt stiften dock..och lådan spolas just nu,så jag kan/vågar inte köra så hårt/långt/fort etc..
Men om siffrorna stämmer någotsånär,så är det värt det för mig..jag kör mycket per år.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Tack Sahlsten för den infon.

Nu blev jag ändå mindre intresserad av sportstolar, för inte fanken vill jag vara utan möjligheten att justera övre delen av ryggstödet separat, vilken man ju kan på komfort- och kontur-stolarna. Faktiskt en av anledningarna till att jag fastnade för E38 istället för MB och Audis motsvarigheter.

Utöver det så känns i alla fall för mig som att "sport" aldrig kan bli annat än en "nödlösning" eller utrustningsgimmick på en så bastant bil som en E38. Komfort känns mer som dess naturliga spelplan.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Matte-Kvack.

Jag vet inte exakt hur dessa system jobbar, eller hur de kommunicerar med resten av bilen. Men som alltid finns det initialt två mycket viktiga saker att tänka på. Nämligen att se till att det är kompatibelt med den årsmodell på bil man har, att man får med alla ev. styrenheter och att det antingen finns fördragna kablar/kontakter för detta i bilen som ska uppgraderas, eller att det finns att köpa för retrofit.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
CTech, var och tittade på din 750 när den var tillsalu i Göteborg för 2-3 år sedan. Har för mig att det var kontourstolar i den.
Japp, det är samma 750 som MvB var intresserad av som såldes precis innan J.L hann kolla på den.

BMW CS #1812

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jo, det stämmer skrev fel tidigare i tråden. Jag har konturstolarna, det är dom jag gillar bäst. :-) Många inställningsmöjligheter med extra lårstöd, justering av överdelen separat + många inställningsmöjligheter för svankstöd med luftkudde om jag inte har fel.

Dom som är intresserade kan se bilen live på sydsektionens fina träff sudschlife i Helsingborg som jag ska försöka dyka upp på den 26:te september.

Annars håller jag på att uppdatera bloggen löpande nu och ska plåta fler fina sommar/höst bilder så fort jag hinner.

BMW 4 Life
Massage är extra tillval för komfortstolarna, min fars 530iA Individual-01 har bland annat sådana stolar, en trevlig funktion:)

Stephan
Vilken lång disskusion det blev som svävade ut rejält : ). Tänkte höra hur man bör fundera när det gäller en 740 vad avser ålder och mil. Har sett att Halvorssen har en jättefin 95:a till salu som gått drygt 27 tusen mil. Har även sneglat på en annan 740 99:a med 21 tusen mil.

Vet att det bästa man kan göra är att kika å känna på bilen samt att en äldre bil som rullat långt kan vara väl omhändertagen. Men i detta fall skiljer det alltså 4 år och 6000 mil. Har bara ringt på 99:an än så länge. 10 ägare på 10 år inte så kul, service utförd dock hade ägaren ingen koll på vilka stora saker som var åtgärdade. Eventuellt skrammel i katalysator vilket inte låter kul. I övrigt fräsch bil som även hade nya vinterdäck.

95:an som är till salu verkar grymt fin och omhändertagen, det som talar emot är som sagt åldern och att den rullat ganska långt.

Länk

och detta är 99:an

Länk

Tilläggas bör att priset på 99:an inte är aktuellt att betala för min del alla fall men det är ju förhandlingsbart. "kattar" går väl loss på 12 lakan så det måste självklart ner.

Inser att man måste kolla på båda bilarna för att få uppfattning, men hur ska man resonera i åldersskillnad och mil, en bil som är äldre bör ju se lite mer sliten ut i läder å lack, men behöver självklart inte vara det?

Tacksam för input

Tysken
Kan inte låta bli ett inlägg i förbrukningsdebatten som jag tycker är befängd när det gäller 750, vill man spara soppa kör man 3cyl diesel istället. Vill ändå berätta att min30kmil iL drog 0,94 i snitt på en 314 mila resa. München tor, vilket visar att volvoägare inte behöver rädas att byta upp sig.Fast hade jag kört hade förbr. stigit avsevärt, men det gäller även volvon förstås./ Eco driving?
happygrus
Jag letar också efter en fin e38 735 eller 740, var på väg ner till Malmö för att köpa en 740il men avstog då inte säljaren lät mig testa bilen hos bmw trots att jag skulle betala för testet. Den här funderar jag att titta närmare på Länk inredningen känns perfekt med konturstolar, m-ratt m.m tråkigt är att den är vanlig blå om jag nu tolkat dom mörka bilderna rätt

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Jag tror att du har fel om färgen. Tror att den är Orientblå met.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.