|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Går i tankarna att köpa en E 38 750 eller 740. Tänkte få lite input om vad man bör tänka på, är mest sugen på en 750 då bränsleförbrukningen inte verkar skilja alltförmycket från vad en 740 drar. Har sett en hel del intressanta objekt i Tyskland för runt 40-50 tusen vad avseer 750, verkar vara mycket vanligare med 740 som är till salu i Sverige, inte i närheten lika mycket 750 som ligger ute. All input är välkommen : ) Tysken | |
|
Hej Jan, kul att höra att du går i tankarna att köpa lyxvagn :) Har haft en 740 -95, kör nu en 750 -99. Effektmässigt så tycker inte jag att det är någon jätteskillnad mellan motorerna. MEN. det är något speciellt med en tolva under huven :) Oavsett vilken du väljer så är detta lite dyrare bilar att hålla än en Fiat Uno :)men det är det värt tycker jag. Skillnad mellan 740 & 750 när det gäller ägandekostnader tycker inte jag är märkbara. IOFS så har jag inte råkat ut för något stort med motorerna. Oavsett, det är MYCKET bil för pengarna. Lycka till, hoppas du hittar något trevligt. Mvh Martin Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Läs begagnatguiden Länk om du inte redan har gjort det. Skillnaden i förbrukning och andra kostnader är snudd på obefintlig mellan 740 och 750. V12:an är mer bottenstark jämfört med V8:an som har mer drag på höga varv, så det är mer en smakfråga vad man föredrar. Jag tycker V12:an passar alldeles utmärkt i en så stor och tung vagn som E38 är, det är mer en glidarbil än en busbil. Att 740 är vanligare är inte så konstigt med tanke på att det tillverkades ca 180.000 740i/iL jämfört med ca 24.000 750i/iL av E38. Allt enligt Länk ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Är lite partisk men jag kan varmt rekommendera 750. Härligare E38 kan du inte få. V12:an arbetar silkesmjukt , helt utan vibrationer och så lägne det är orginalavgas på bilen låter den knappt alls. En mycket diskrett och lyxig bil mao. I normal läget kan du glida runt på 50 vägar straks över tomgångsvarv. Kommer du över en i bra skick med sportpaket och M-chassi gör du inte bort dig helt på kurviga småvägar heller trots tjänstevikten på över 2 ton. Vilken annan limousin i den prisklassen klarar det ? Kolla gärna på min bil om du vill ha inspiration, den kostade dock mer än dubbelt så mycket jämfört med vad du vill ge men du kanske hittar nåt bra i tyskland... Lycka till med E38 köpet ! BMW 4 Life |
|
|
CTech såg att du fått tag i min gamla bil. Hade den för några år sedan. Sitter 20"arna fortfarande kvar såg att du även tagit min bild :) Hoppas den fortfarande mår bra saknade den ett bra tag efter jag sålde den. //Jim |
|
|
Hallo Jim. Det stämmer, det var jag som ringde dig också och frågade lite om historiken för drygt 1 år sedan när jag köpte den från förra ägaren. 20 tummarna sitter fortfarande kvar som du kan se på de nyaste bilderna som är bara någon vecka gammla. Den mår bättre än bra. Jag är en BMW entusiast och kör inte med den på vintern alls. Står nyservad, övertäckt med BMW skynke och avställd där de nyaste bilderna är tagna. Har inte haft tid att köra alls då jag jobbar mycket och har en BMW till men jag tar nog ut henne för lite lugn motion till höst när jag har mer tid. :-) Sparar inte på underhållet utan hon får sin service med mera när det behövs + oljebyte varje år. Dessutom lämnar jag in på mr Cap för behandling både ute och inne. Fler nya bilder och mer info kommer till höst när jag ställer på ett par veckor. BMW 4 Life |
|
|
Jag kan förstå att du saknar E38:an. :-) Det är en grymt snygg och bekväm BMW. Jag kommer nog aldrig sälja den. Den kommer nog dyka upp på BMW syd träffen som anordnas av BMW CS i Helsingborg till höst. BMW 4 Life |
|
|
CTech Vad trevligt då har den kommit i fina händer. Det var en underbar bil med grym motor. Kul att du är nöjd med den. Ha d gött! //Jim |
|
|
Tack så mycket för all input. Kör idag en sossecontainer S 80 T6 ; ) är faktiskt ganska nöjd med prestanda och komfort men känner att det är dags att byta upp sig. Såg en fin 750 till salu här på börsen för 45 tusen, har mejlat säljaren men inte hunnit få svar (det är ju trots allt semestertider), vad tror ni om den spontant? Såg i annonsen att ABS lyste på den men enligt forumet här verkar det ju ganska simpelt att skicka iväg och få lagad. På min s80 kostade det 10.000kr att laga min abs-styrenhet INTE KUL. Nu lyser emissionerna trots att 2 lambda sonder är bytt SUCK blir nog dyrt det oxå. Ska laga den och sedan sälja pärlan (har bara gått 8000mil) blir nog svårt att hitta en 750 i motsvarande skick till en hygglig peng. Då kombi införskaffats åt familj har man en begränsad budget för lyxåk ; ) Tysken |
|
|
JAN...s80 har de kända felen,samt trassel med vxllådan etc..Man får mera bil för nästan lika mycket pengar om man väljer en bmw. Jag letar också bmw igen,hade en 740 innan som jag var helnöjd med(förutom att folk repade den):) och bränsleförbrukningen var inte så mycket som jag trodde. Dock hade jag en 99a med vanos..och blandat blev det ca 1.2-1.3 faktiskt. Nu tittar jag på 750 också:):) men enligt tyska förbrukningssiffror så är statskörning 2L/milen (svettigt) blandat 1.6 landsväg 1-1.2 men det skiljer sig mellan alla säljare i tyskland tycks det. Man får väl dra ett snitt mittemellan, dvs om det bara är 1 dl extra/mil så är det ok. Hoppas du hittar din pärla..vh M |
|
|
Matte Kvack: förbrukningssiffrorna för 750 som du nämner är faktiskt mycket rimliga. Det är sådan förbrukning jag har på min välvårdade 750. För landsväg får du dock lägga på ca 1 dl/mil. Svårt att komma ner i 1 liter/milen även om det går om man har ägg under gaspedalen... BMW 4 Life |
|
| Jag har kört en 750iA på 0.87 liter/mil enligt färddatorn med en snittfart på 85 km/h. Då körde jag utan farthållare och gjorde inga omkörningar. Så om man vill går det att köra snålt. :) | |
|
Problemet är bara att det är sällan vägen är spikrak och helt plan samt utan trafik som stör så man kan lunka på i sina 85 km/h ostört... :-) Men annars är det väl inte omöjligt. Sedan finns andra fenomen som mot eller medvind. Egenskaper hur hårt pumpade däck man har samt hur bredda det är. (mina är ganska bredda... 255 fram, 285 bak) BMW 4 Life |
|
|
Definitivt..olika förbrukningar. Jag läste dock av min mätare på 0.9 i 120kmh..men min bil var jäkligt välservad också. Bara man får rull på bilen så drar den faktiskt inte så mycket. Om en 750 nu drar ca 1liter/milen-1.1 Landsväg..så får man nog köpa det på en så stor motor. Dock drar större däck mera..Billigaste var på mina vinterdäck. Cteck..menar du att din bil drar 1.3L på landsväg?? Är inte det mycket för 750 generellt.?? Vilken hastighet kör du i då?? |
|
|
Jag har inte kört med min 750 på snart ett år så jag är inte 100% säker jag minns siffrorna exakt rätt. Den lägsta snittförbrukningen på en resa jag lyckats uppnå var 1,14 l om jag inte minns fel. Det var sträckan Helsingborg-Sölvesborg tur och retur. Blandat med mest 70-90-110 väg. Halva sträckan körd sjukt försiktigt, tillbakavägen ett par full gas accelerationer + sportläge på 2+1 väg, annars normal läge. Tankade före och direkt efter resan eftersom det inte var jag som skulle betala den bensinen. Något som jag definitivt minns är sträckan Stockholm-Helsingborg när jag köte bilen. Det blev ett snitt på 1,36 l men det gick undan...man ville ju känna lite på bilen direkt efter köpet också :-) Jag har aldrig kört den på vinterdäck och kommer aldrig göra det heller men det är möjligt den skulle dra lite midnre med smalare däck. Jag prioriterar dock inte förbrukningen alls. Vill bara njuta av bilen på sommaren. Kan tillägga att min bil är extremt välvårdad också. Full sericebok, alla stämplar från BMW i tyskland och sedan sverige och de är verifierade allihopa, äkta och med rätt mätarställning. Idag har min E38 gått 14 000 mil. BMW 4 Life |
|
|
Som svar på din fråga: Jag kan återkomma med exaktare förbrukningssiffror när jag tar ut bilen någon höstmånad om det blir fint väder. Gissar på att den drar runt 1,3 l i hastigheter på 140-150 km/h. Men det är en ren gissning. Har bokat besiktning 27:de augusti så då upphör förhoppningsvis körförbudet om allt går som planerat på bilprovningen. :-) BMW 4 Life |
|
|
Kan säga att volvon ligger på ca 1.3-1.4 blandad körning så om det blir någon deciliter mer med en 750 känns sekundärt då man kör mindre än 1000mil per år. Sen tror jag det är svårt att köra snålt med en så fin bil som en BMW 750, man tappar liksom meningen då ; ). Ska man köra snålt då finns det annat att köra, har en SEAT Arosa oxå den kostar mig 400kr/månad i förbrukning men den är fasen inte kul att köra hahaha. Som sagt vad tror ni om 750 som finns ute till försäljning? vill passa på att få tips av proffsen här : ) Tysken |
|
|
Ctech..har du tappat "lappen":):)ajdå.... Jan..så en t6 drar 1.3-1.4 milen..det var bra att veta,har tittat lite åt det hållet förut pga utrustning etc. Men efter nogrannare efterforskningar så är det en massa trassel med volvoc s80 t6..stag , lambda,vxllåda etc etc..och drar volvon så där mycket, ja då är det ju mera bil för soppan med bmw´n definitivt. Samt kvaliteten är ju stor skillnad. Spenderade 2 timmar igår och dammsög tyskland,hittade några fina 740 samt 2 st fina 740 som jag dreglar lite över. Synd bara att Euron är såååå jävla dyr nu. |
|
|
Ja jag kan säga att volvon är en sjukt skön och diskret bil, har haft otur med abs och lambda som sagt, växellådan har jag aldrig hört ska vara något större problem men om det är så så är det skönt att jag sluppit detta åtmindstonde. Visst kan volvon dra lite mindre oxå men man kör ju kanske inte så jätte ekonomiskt, tror nog att man kan få den att dra runt litern blandad körning. Nedräkning börjar inför semestern nu 6 timmar kvar yihaaaaa Tysken |
|
|
Hehe nej då, ingen fara, har lappen kvar. Kör bara inte mina fina bilar på vintern. När sommaren kommer så får man typiskt nog en massa vikariejobb och vips så har man inte tid att använda bilen. Inte lönt ha den påställd med försäkring på tusen kronor i månaden om man inte hinner köra mer än 10 km per vecka. (har knappt 1 km till jobbet...) Ska ta ut den en sväng i höst när jag blir deltidsarbetslös igen. Tills dess får jag njuta av min 525:a som jag tycker är en riktigt härlig körglad bil. BMW 4 Life |
|
|
Ctech din 750 är törstigare än min. Jag har inga problem att komma ner i 1 l/mil på motorväg med min utan att fisköra, ligger jag i 130-140 så drar den på sin höjd 1.05 l/mil. Jag tror boven är dina breda däck som ökar rullmotståndet, jag har standarddimension 235/60-16. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.