AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.236

Turbokonvertering av en 520i -92 M50 motor utan vanos

jo
7
joemw
Bmw 520i Sedan -92
Hejsan.
Ny här på autopower och ville ha reda på lite grejer angående min motor.
Har en 2liters M50 motor sittandes i en E34 kaross som är helt standard.
Skulle behöva lite hjälp med utrustning om någon vore schysst och hjälpa ni som vet.

Vad har motorn för orgkomp?
Finns det något bmw grenrör redan gjort för turbo?
vad tror ni det skulle passa för sorters turbo på en sådan?
Hur skulle styrsystem / motor ta det angående tänd/bränsle?
Är det en bra idé att kanske byta styrsystem?

Om jag skrivit detta i fel forum så kanske någon snäll admin kunna flytta det till rätt del.

Tack och hej

<insert funny sig. here>
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
pure-ppf har ett forum som nog svarar på dina frågor, kolla där.

//Magnus

jo
7
joemw
Bmw 520i Sedan -92
jo men det verkar som att det inte går att regga sig där. visst syftar du på pure-ppf.com sidan?

trots jag aldrig varit där så säger den att tre av mina mailadresser finns redan i registret.
sen är den ju så dum att den frågar efter användarnamn [b]OCH[/b] mailadress.

<insert funny sig. here>
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Det hör kanske inte hit, men jag måste ändå fråga:

Varför vill du lägga resurer på detta? Vad hoppas du kunna uppnå? Det låter mest som ett pain-in-the-ass-project.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
FredrikE39,det är väl upp till var o en att avgöra vad man kastar sig in i för projekt? Sen är det väl självklart vad han vill uppnå??Lite fler hästar i sin 2 liters sexa.Inget konstigt alls med det igentligen,även om det är mer bök o kostar mer än det smakar.Men vem är vi att döma andra vad dom vill göra med sin tid och sina pengar?
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jag dömer ingen. Som du själv nämner så kommer det att kosta mer än det smakar.

Jag förstår naturligtvis vad som i sak skall uppnås, men jag förstår inte varför. Vore kul att höra argumenten för en liknande konvertering.
jo
7
joemw
Bmw 520i Sedan -92
Ah hehe.
Jo det är så att jag kommit över en 520 billigt. har länge funderat på att fixa en turbomaskin men saabarna är så tråkiga och ofta pajar dom.
Jag vill bara uppnå en maskin med kanske 250hästar som lirar lika bra som den gör nu. den är ju som sagt rätt tung och effekten blir ju lite lidande.

Jag har just nu en massa pengar och ledigt i ett halvår från skolan och tänkte att fan, jag vill bygga om min bil, mest för mig själv liksom som ett test att se att fan jag klarar nog sånt här. Har haft det i huvudet sen jag tittat runt lite på folk som bygger om sina gamla 240is med 400 hk och vart sugen att prova och nu kom det upp ett lysande tillfälle. Har svetsat tidigare och är en hobbymek trots jag är elektriker till yrket.

Sen att det blev en 2liters sexa kanske dom flesta klagar lite över men vf, fick den för under tusenlappen besiktigad och skattad utan rost och tjafs med en vevhusslang som jag bytte och vips nu fungerar den felfritt.

Jag vill ha lite kul på parkeringarna i vinter och kunna smattra iväg på motorvägen när någon snorunge i en saab9000 susar förbi.
Är så simpelt som ungdomsk idioti helt enkelt :)

//Mvh

<insert funny sig. here>
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tja, det låter ju kul. Lägg upp en blogg om det här, så att vi kan följa projektet!
jo
7
joemw
Bmw 520i Sedan -92
Jo men då åter till frågan ni som antagligen vet rätt mycket om bmw.
Jag hade tänkt fixa till oljeretur i tråget. oljerör från filtret eller tryckkontakten.
Fixa ett nytt grenrör gjort för en turbo. Nya tryckrör, fixa en billig IC från en saab eller nåt. Höja bränsletrycket med BTR(dock vet jag inte 100% var den ska kopplas in) Koppla in ett VEMS och hjälp med att fixa en styrmapp tror jag redan är fixat. Men måste först veta kompet i motorn, för att prova med ett komp på 10:1 är ju kört att ens ladda något, men kanske ner mot 9-8.7 eller nåt med packning eller fix med toppen.

Är det något jag glömt/missat eller har ni några andra tips kanske ?

Jag lägger upp lite bilder och sådant på en sida senare när jag börjar. måste ju fixa grejerna först hehe.

<insert funny sig. here>
jo
7
joemw
Bmw 520i Sedan -92
ingen som kanske kan hjälpa lite?

<insert funny sig. here>
jo
7
joemw
Bmw 520i Sedan -92
nehe dog allehopa i en bilkrasch?

<insert funny sig. here>
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Nä,alla for ut i sina garage för att montera dit en turbo!
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Sådant brukar stå i Haynes manualerna. Du lär nog ändå behöva en när du skall riva motorn, så det är nog en bra investering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.