AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.419

Är regnsensor standard?

CE
29
CE-GE
523iA -98
Jag har ett par frågor om utrustning.
I min 523 -98 (svensksåld) har jag enligt medföljande "Versandhinweis" M lederlenkrad M. Multi. Detta är ju multifunktionsratten. Min första fråga är om farthållare ingår automatiskt i kombination med denna ratt då det finns knappar för detta på ratten? Det står nämnligen inget om detta i listan för "Sonderaustattung" typ "geschwindlichkeitsregelun", "tempomat" eller vad nu kan heta. Till saken hör att bilen har farthållarmekaniken installerad men den fungerar inte. Nästa fråga är vad det kan vara för fel på farthållaren.Tips?

Det står heller inget om "regensensor" men jag har en liten violett retangel vid backspegeln som skulle kunna vara detta. Eller är det bara förberedelse för regnsensor.

Sedan till intervalltorkaren. Jag upplever bara att jag har ett läge på intervallomställaren trots att jag vrider på det lilla "hjulet" som ska styra detta. Vad kan det vara för fel?

Dum fråga kanske, men finns det något el-samband mellan farthållarreglaget i ratten och intervallomställaren till torkarna?

Mvh
CE_GE

Tänds den gröna symbolen för farthållare om du trycker på motsvarande knapp på ratten?
Hur menar du med att farthållarmekanik är installerad? Det är det motordrivna trottelspjället som funkar som farthållare, förutom reglering vid ABS/ASC, sitter på alla E39 så vitt jag vet.
Det kan finnas en eller flera knappar på multirattar som inte har funktion, t.ex talstyrning av telefon, men jag skulle tro att du har farthållare.
Regnsensor syns som ett fält i rutan framför backspegeln, man kan även se en optisk sensor i denna. På insidan sitter en större kåpa under backspegeln mot rutans sensor osv, denna finns inte om du inte har regnsensor.

FP
På min 97:a måste man initiera farthållaren med en separat knapp på instrumentpanelen för att farthållarknapparna på ratten ska träda i funktion. Kanske är så på 98:orna också...

/Udo Dirkelsniff
CE
29
CE-GE
523iA -98
Hej Folke,
Nej det tänds ingen grön lampa när jag trycker på knappen. Lustigt nog kom det ett annat inlägg till forumet som jag översatte från tyska till svenska som handlade om detta, och att det kan var frågan om en kortslutning i knapparna som styr farthållaren.

Nu avslöjar jag min okunnighet, men är det motordriva trottelspjället monterat långt fram till höger (om man står framför bilen) högt upp där innerskärm möter ytterskärm, om du förstår var jag menar. Jag har fått för mig att detta är mekanismen för farthållaren.

Nej, jag har inga andra knappar än kanal och volym på vänster sida och farthållning på höger sida.

Någon större kåpa finnsinte, så någon regnsensor har jag tydligen inte.

CE-GE

CE
29
CE-GE
523iA -98
Hej Udo,

Jag kan inte se någon knapp på instrumentpanelen för detta. Var sitter den på din bil?

CE-GE
Trottelmotorn sitter integrerad direkt på gasspjället, under insuget på motorn osv. Egentligen ingen vanlig motor utan en magnet som kan vrida och hålla spjällaxeln i önskat läge 0-90°.

FP
På höger sida "bakom" ratten. En liten fyrkantig knapp om jag inte minns fel...
Länk

/Udo Dirkelsniff
CE
29
CE-GE
523iA -98
Udo..
Vad menar du med "bakom" ratten?
Det går inte att se på bilden vad du menar. Min ratt ser ut som
den på din länk men instrumenteringen skljer något.

CE-GE
Det är en M5-interiör på bilden jag länkade till... Men tänk dig den högra träpanelens (på bilden) förlängning mot rattstången. Där sitter min knapp om jag inte mins fel. Kan kolla när jag kommer hem. Har du ingen instruktionsbok? Kostar nog inte så många kronor på BMW...

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Knappen på instrumentbrädan försvann nånstans i dessa årsmodeller och aktivering flyttades till multifunktionsratten istället . Jag hade instrumentknapp på min 96 också , men jag tror inte 98- orna har det.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har "instrumentknapp" till farthållaren på min 523-97 också, sedan så finns möjligheten på multiratten att slå av och på denna funktion när man väl har tryckt in "instrumentknappen"(huvudströmbrytaren kanske man kan säga) på panelen...

Men den kan man ju inte missa!?
Antagligen så har "CE-GE" ingen dylik knapp..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.