AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.308

Problem med breda däck

Za
5
Zalg
330i -03
Bil : 330 E46 M-tech II

Bilen svänger som den vill så fort det inte är fin motorväg, däcken är 225/40 fram/bak (nya continental däck) så borde inte vara så farligt men just nu är den okörbar typ.

Stannat på vissa småvägar och kollat hur däcken täcker dom slitna spåren på vägen och däcken är ju något för stora men om 225 har problem, hur är det då för alla andra som har bredare?.

Kan det vara något annat som är fel med framvagnen, lite jobbigt att sitta på helspänn för att styra emot hela tiden.
Visa användare
35
Ybermeister
540i/6 -97
Har haft ett liknande problem själv med en 3-serie. Då var det iaf hjulinställningen som spökade. Lämnade in bilen på hjulinställning och vips var problemet borta. Kanske kan var ett tips iaf?

MVH Andreas
Za
5
Zalg
330i -03
Ska helt klart prova det, tack för tipset.
jag har 235/40 på min 330ci och jag upplever den inte spårig alls ET35 på fälgarna.

Hade ett par 18" fälgar tidigare med 225/45 ET 40 och då var den mycket spårigare.

Men det som kan spöka är också bussningarna i framvagnen som gör att framhjulen kan röra sig och "suga" ner i spåren lättare.
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Hade samma problem på min e36a, då var det glapp i styrleden som orsakde oroligheten vid "spårig" väg, när den var bytt var det inga problem med 235 fram och 245 bak.

Om glappet är stort så borde du kunna ta tag i hjulet och röra det lite i sidled fram och tillbaks utan att varken ratten eller det andra hjulet rör sig, då har du nått som är kass med länkage/styrled (vet inte om detta test går att göra på e46 men på min e36 så kunde man se det såhär).

/Magnus

www.abr-racing.se
Ka
39
KaBoom
330i -00
har samma besvär. Jag har dock 235/40/18 fram. På motorvägar i stockholm där spåren på vägen e tydliga kan vara riktigt svårt att manövrera bilen, den hoppar nästan när man byter körfält. i annat fall så rullar den fint
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Hade också det problemet på en av mina bilar, en hjulinställning senare och det var löst.
Za
5
Zalg
330i -03
Hjulinställning löste felet :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.