AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.643

ac ecc e36 328 touring kupefilter

fick för mig att byta kupefilter idag på min 328,började att kolla i motorrummet , uppe vid rutan,trodde det skulle sitta microfilter dä men där fanns inga filter eller filter hållare.sitter det inga microfilter där på en 328?sen tog jag bort skydds bitarna för fläkten trodde de det skulle sitta filter där bakom ,men där satt bara fläkten juh, men sen när man tittade längre in satt det ett filter där,ett lite större fyrkantigt lr nåt,är det kupefiltret lr?

sen gick jag in och kollade på autopower. där stod det att man skulle komma åt kupefiltret om man tog väck handskfakcet,tog väck det med,men jag hittar inte var kupefiltret sitter,jag lossade luftkanalen, sen lossade jag en annan täck bricka där bakom ,men där var det bara nåt element med koppar rör, var sitter kupe filtret? jag har stora kliman, den man kan ställa graderna på båda sidorna,är det ecc lr?
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Som sagt ta bort handsfacket och lossa på några kablar för att komma till.
Så sitter filtret långt ner till vänster , sitter ett vred på en avlång plastkåpa/lock och
bakom där har du filtret .
Dra ut gammla och tryck inn det nya.
Jag fick knäcka mitt för att få det inn , om du tittar på filtret så ser du i kanten på det vart du skall knäcka till det.
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Det finns ju lite bilder att titta på här Länk så fattar du nog.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Nån som har koll på vilket typ av kupefilter det sitter på e36 utan AC? Såg att de fanns två varianter men jag är osäker på vilken jag skall ha.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ingen som tro sig kan veta vilken typ av filter? Tänkte försöka lägga en beställning idag :)
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Knappa in ditt chassinr här :Länk och bläddra dig fram så hittar du original numret .
Vet tyvärr inte om de skiljer nåt på dom .
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Gammal info men tack endå. Ja chansade genom att hoppas på att någon vart med om detta. Men isf får jag bli den första som byter på min modell.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Som sag om du knappar in dom 7 sista i di chassienr uppe till höger eller trycker på BMW parts catalog uppe till vänster och väljer bil manuell och så trycker på browse pars.
Blädra ner lite och så kan du rycka på Heater and air conditioning så borde du hitta info :-)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Som sagt gammal info därför ja vände mig hit! Men tack endå :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Realoem hade bättre. Länk Ett vanligt filter verkar det som.
St
80
StefanE
325ti Compact -04
E36 utan luftkonditionering: Mann CU-1720-2 eller motsvarande
Montering:Länk

E36 med luftkonditionering: Mann CU-2835 eller motsvarande
Montering:Länk

Bilar utan luftkonditionering behöver inte ha filter från fabrik eftersom det finns med som retrofit i realoem:Länk

/Stefan
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja har klima basic. Hur vet ja exakt vad ja ska ha då? Import EU.
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Jag vet inte vad "klima basic "är.

Gå in på denna länk:Länk och slå upp din bil. Titta efter om du har S530A, optionen för luftkonditionering.

/Stefan
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Inget sånt hade ja iaf! Vad kan ja dra för slutsats?
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Att du inte har luftkonditionering och ska då köpa CU-1720-2 eller motsvarande. Har det inte suttit filter tidigare behöver du retrofit-kitet länkat tidigare. Så du får alla plastbitar som också ska vara där. Länk

/Stefan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och det kitet är INTE kul att byta/montera!

Sitter jäkligt trångt till och tar en stunds svärande för att få dit/loss...

Monterade det på en Compact -94:a som jag hade, men bytte in bilen innan det var dags att byta dem.
Monteras direkt på kupefläktens utsida på vardera sida om fläkten, ganska långt ner - access från utsidan men du får lossa en hel del prylar om jag minns rätt....var ju några år sedan dock! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Så ja måste alltså kolla först om det sitter ett filter där? Har de inte suttit där så skiter ja nog i det eftersom detta är vinterbilen. Håller bara på att fräscha upp den i dagsläget. Ja kan bifoga en bild där underifrån så kan någon kika som sett hur de ska se ut MED filtersats.

Tack så länge.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja försökte vrida den men gick inte så bra tydligen. Få väl se om nån ser nåt av va de e.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.