AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.513

Det hjälpte inte att byta fläktkoppling!

Sida 2 av 2
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det låter som om termostaten har fastnat i öppet läge. Då du stannar bilen så är det fläkten (fläktkopplingen fungerar som termostat) som styr motortemperaturen och då du kör är det fartvinden som sänker temperaturen under fläktkopplingens "termostat".

Mvh, Steaman

523i_96
Jag har nu även bytt termostat, det hjälpte INTE. Kylet har jag gjort rent från insekter utan resultat.
Jag funderar nu på att spola rent kylet men jag känner mig inte motiverad till det just nu (trött på skiten).

Om det inte hjälper ska jag byta vattenpump då?
Hur ser man om den är felorsaken?

Så länge jag kör på landsväg är det ju lungt. Men visaren går faktiskt upp på rött om bilen får gå på tomgång "för länge". Detta kan jag inte komma ifrån.

Gör era 535 E28 inte så här alltså?
Kan ni stå på tomgång utan att mätarn går upp på rött tillslut (när det är varmt ute)?
Exakt samma problem med min iS.
Har bytt viskokoppling, termostat, vattenpump samt renspolat systemet ordentligt, men det hjälpte inte. Även den nya viskokopplingen agerade dåligt och det där suget i fläkten har aldrig kommit vid gaspådrag när motorn är ordentligt varm. Efter idogt felsökande upptäckte jag ett litet mycket litet läckage i kylaren (har oxå fått fylla på en skvätt då och då...). Har ännu inte fixat detta men förmodligen tror jag att felet beror på detta. Trycket i kylsystemet bibehålls ej vilket gör att vattentemperaturen lättare stiger snabbt (så snabbt att inte viskokopplingen hänger med?!?).
Ett tips är att kolla så att locket till expansionkärlet håller tätt, dvs klarar avsett tryck.

I väntan på kylarfixningen, fixerade jag helt enkelt fläkten med viskokopplingen mekaniskt så att den alltid snurrar med motorn...och vilken skillnad det blev, nu blir den aldrig varm och blir den det gasar jag bara lite så kyler fläkten effektivt. Men visst effekt tar det, och säkert lite mer bränsle men det är det värt...nu #¤%&# kyler det ;-)

Är vattenpumpen dålig märker du det på att den läcker, har du inget läckage kring denna är det mycket sällan bekymmer med pumpen.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har också tillverkat ett litet aluminiumstag som låser fläkten mot remskivan. Fläktljudet är enormt men det kyler bra.
Jag har gjort staget lätt att montera i och ur och tänker bara använda det när det verkligen behövs.

Jag behöver nog byta både kylare och fläktkoppling och det har jag inte lust att punga ut med just nu.
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Har du kollat kylarlocket så att inte det har "pyspunka" kolla också avluftningsskruven så inte den är slut och läcker. Får du ofta fylla på kylarvätska så har du läckage i systemet, (kolla slangar), och där det läcker ut kylvätska kan luft komma in och göra så att vattenpumpen inte pumpar runt vätskan ordentligt, och då får tempgivaren spelet.

Om övre kylarslangen är varm så öppnar termostaten

523i_96
Nu har jag även hällt i kylarrengöring och kört med detta ett tag, och inte heller det hjälper.

Det försvinner inget vatten från systemet. Vätskenivån är konstant. Bilen går som sagt bra, jämt på tomgång, lättstartad, ingen rök, inget vatten på sticka eller oljelock. Jag har faktiskt lyft ventilkåpan och det finns inget tecken på vatten.

Igår upptäckte jag att när jag öppnade kylarlocket efter ca 10 minuters tomgångskörning (bilen var varm innan tomgångskörningen påbörjades), vällde det bara ut vatten. Jag slängde snabbt i köttermometern som jag hade med mig och den gick upp till max direkt. Den visar som mest 95 grader, så det måste alltså kokat.

Tempmätaren inne i bilen stod vid tillfället bara på 3/4 så jag trodde det var lungt. Jag hade ju med köttermometern för att kolla hur varm den verkligen är då tempvisaren står en bit över mitten. Jag hoppades på att den inte skulle vara så farligt varm då, men ack så fel jag hade.

När jag sedan skulle fylla på vatten igen gick det inte ibörjan. Men efter ett tag sprakade det och levde från toppen (tror jag) och vattnet sjönk in i systemet. Bilen gick sedan precis lika "bra" som innan när jag hade fyllt på och luftat.

Idag skall jag trycktesta (heter det så?) med nån sak som sätts i kylaröppningen. Får väl se vad detta test visar.

Men hur pålitligt är ett sådant test?
Om den släpper tryck kan det bero på flera saker då?
Man ser ju inte att den läcker vatten någonstans.

VAD ÄR DETTA FÖR FEL???

MVH: Magnus

pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
En oroande tanke som slår mig är att toppen/toppackningen redan har dragit till skogs för dig. Kan vara så att motorn trycker in avgaser i kylsystemet, får du luft runt tempgivaren kan den nog mätaren bli lite orolig och missvisande. Toppen är havererad på min och jag har varken olja i vattnet eller vice versa. Den är visserligen stadig i temp(en mm över normal) i alla lägen, men jag vet att den är trasig då jag haft upp och tittat. Den tenderar att ryka lite vitt, men det är så lite så om jag inte visste att det är trasigt hade jag nog trott att det varit vanlig kondens. Men en provtryckning visar med bestämdhet om topp/packning är trasig.

523i_96
Hej igen!

Jo jag sade del förut. Det var ingen provtryckning som skulle göras. Peronen som kollade det hela körde i en mätare som kunde registrera om det fanns avgaser i kyl vatten behållaren/vattnet. Testet var negativt d.v.s. INGET tecken fanns på att det var avgaser i vattnet.

Ska jag lyfta toppen och kolla?

Är det svårt/dyrt att få tag på ty topp om den är sprucken.

Kammen är sliten, kanske är det bästa att köpa en komplett topp?

Ska man passa på att byta kamkedja eller är det onödigt/dyrt/svårt?

Ska man tänka på något innan man börjar riva isär motorn?

MVH: Magnus
523i_96
Ursäkta mig.

SADE FEL skall det vara inte sade del.
pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
Gör en provtrycknng för att vara på säkra sidan. Att lyfta topp en kostar en hel del, du måste ha en ny topplockspackning, ca:1000:- nya skruvar till toppen, ca:400:- samt att du måste vara ganska van mekaniker för att kunna göra jobbet själv. Lämnar du in på verkstad för att dom skall lyfta toppen får du nog räkna med 4-5000:- + material.

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jag tycker nog du kan testa med att byta vattenpump. Jag vet inte om det är vanligt fel på BMW, men jag har varit med om (på mer än en bil) att vattenpumpen på MB pajar på så sätt att flänsarna ärjar upp (bladen som skall pumpa runt vattnet). Symptom: bilen klarar kylning under fart eller vid högre varvtal, men inte på tomgång. En vattenpump är nog inte särskilt dyr... dock kan man inte se felet utan att ta bort pumpen och då är det lika bra att byta ändå. Ärjandet kan ha orsak i att man kört med för lite eller för gammal glykol.

Always Diesel
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
nedre kylarslangen ska inte vara kall...då har du ingen cirkulation....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.