|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
523i_96 |
Hej! Min 535:a E28 håller inte temperatur som den borde. Idag bytte jag fläktkoppling (nyinköpt på BMW) och det blev en viss skillnad. Bilen går inte upp lika lätt i temp på tomgång som förut och inte ner i temp så mycket som innan vid landsvägskörning. Eftersom det inte blev helt bra beslöt jag mig för att lufta. Jag har hört att det är svårt att få ut all luft i dessa system och att man ska hissa upp bilen i fram när man luftar (ska den luta mycket bakåt?). Jag körde istället upp framhjulen på en liten kulle så att bilen lutade en aning bakåt och luftade. Jag luftade genom att lossa luftningsskruven (8:ans nyckel) och jag hade kylvätskebehållaren öppen och fyllde på vatten allteftersom det rann ut. Det bubblade ingenting i vattnet som rann från luftningsskruven; det flödade jämt och fint. Efter luftningen märkte jag ingen skillnad. Efter bytet av fläktkoppling stannade jag intill vägkanten efter en tids landsvägskörning. Jag stannade för att kolla hur mycket fläkten snurrade. Bilen låg nu strax under normaltemp och var på väg upp i temp. Jag tyckte att den snurrade lite sakta så jag snuddade lite med ett finger för att kolla om den sackade i fart. Jag märkte då att jag kunde stanna den helt. Jag åkte sedan hem och tog en tidning och körde in men då hade den stått på tomgång i några minuter. Nu fanns det inte en chans att stoppa fläkten. Tar det ett tag för fläktkopplingen att "reagera" på att tempen stiger? Var detta anledningen till att fläkten gick att hindra när jag körde in fingret efter landsvägskörningen? Till sist undar jag hur ni andra som kör 535 e28 upplever det. Gör era bilar också så här? Jag borde kanske lägga ner felsökandet. Bilen kokar ju inte iallafall. Är det inget att bry sig om? |
|
Min 535:a går upp lite i temp vid en tids kökörning,jag har iaf inte gjort någonting med min för att minska detta. 528:an går lite kallare,men den tempen stiger oxå vid kökörning... Bor i Norrland med begränsad stilleståndstid på vägen ;) Mvh Janne. |
|
|
Det är någon slags siliconolja i kopplingen vid stigande temp så suger den i gång. |
|
|
Hur står det till med flödet i kylaren renspolning?jag hade liknande fel på en 728 den blev ej helt bra.Fast så länge den ej blir farligt varm så är det nog inget att bry sig.Min stannade på 90 c. |
|
523i_96 |
Tack för svaren! Jag har inte renspolat systemet manuellt någon gång. Jag tror jag lägger ner sökandet. Men det känns lite dumt att ha betalat 1170:- och så blir det ändå inte bra. Det stör mig lite att det säkert är någon skitsak som inte ens kostar pengar att åtgärda. Man kanske skulle testa att byta termostaten också innan man ger upp? Men 300 spänn rätt ner i sjön är ju inte roligt! Värmen är väldigt bra i bilen så jag tvivlar på att det är det felet. MVH: Magnus |
| tyvär du har tryck i kyl systemet den kan vara packinig eller sperikaka på toppen | |
523i_96 |
macloren: Vad grundar du detta på? Vad är sperikaka på toppen? |
|
Tipps ang termostaten, ta en termometer, en kastrull vatten, lägg tremostaten i den, på med spisen, i med termometern...och sen ser du om termostaten funkar, vilket gradtal den öppnar, osv. |
|
|
Termostaten kan behöva en rengörning, testa med det! -ridern- 525i 1990 24V |
|
523i_96 |
Hej igen! Idag har jag funderat lite mer. Det man är lite orolig för är att topplockspackningen har gett sig. Men borde inte bilen gå dåligt då? Den går ju jättebra, även jämt på tomgång. Det bubblar inget i expansionskärlet när man varvar kraftigt heller. Bilen ryker inget och det försvinner inget kylvatten. Oljelocket och stickan ser bra ut. Är det uteslutet att det är något med toppen? Bilen borde väl gå sämre om felet ligger här. MVH: En lite orolig Magnus |
523i_96 |
Nu har jag kört ytterligare en sväng. Faktum är att bilen har problem att komma upp i normaltemp vid landsvägskörning. Visaren stannar då ett par millimeter innan mitten. Det händer att den pekar ännu mer åt den kalla sidan. Detta sker när man har stått stilla eller kökört ett tag för att sedan köra i väg i högre hastigheter. När man efter ett tag har nått konstant fart stabiliserar sig mätaren och pekar åter igen ett par millimeter kallare en normaltemp. På tomgång går den upp en bit över mitten. Visaren pekar ungefär mittemellan normal och rött. Om jag stänger av bilen när den är varm (visaren pekar ungefär i mitten) så verkar det som att tempen stiger. För när jag startar bilen efter att den har varit avstängd i någon minut pekar visaren mer åt det röda hållet än den gjorde då bilen stängdes av. När jag sedan startar bilen igen (låter den stå på tomgång) sjunker tempen några millimeter. Detta kan ju ses som positivt eftersom kylsystemet klarar sänka temperaturen i detta fall även på tomgång. Gör era 535:or också så här. Är det omöjligt att få visaren att peka i mitten hela tiden som den gör på farsans 523:a. Den kan man ju stå på tomgång en hel förmiddag med utan att den går upp. Man kan även ligga i 200 km/h utan att den går ner under mitten. |
|
Har du bytt termostat? Tycker det låter som att den e lite sliten... -ridern- 525i 1990 24V |
|
523i_96 |
Nej, jag har inte bytt termostat. Kanske vore en ide? |
| att byta termostat är alltid en ide, den kostar bara en bråkdel av vad fläkt kopplingen och det är till 70% dennes fel. | |
|
Ja, det du beskrivber låter som ett termostatfel, det är ju den som reglerar vattenmängden till kylarn, e den dålig så blir ju tempen galen -ridern- 525i 1990 24V |
|
523i_96 |
Tack för svaren! Jag var precis ute och tog en sväng precis nu. Jag körde först 3-4 mil på landsväg. Då höll jag konstant fart (runt 120) och mäteren stod hela tiden ett par millimeter innan mitten, alltså helt ok. Innan jag åkte hem stannade jag intill vägkanten för att ytterligare en gång studera tempändringen. Jag kunde stå i 10 minuter på tomgång, sen var visaren bra nära det röda (värmen i bilen var helt avstängd). Jag vågade inte kolla om det gick att få bilen att koka så jag körde ut på landsvägen igen, och efter någon kilometer var tempen nere strax under mitten igen. Hur hänger detta ihop? Termostaten kan väl inte medföra att tempen både är för låg och för hög? Men mitt problem är väl egentligen bara att tempen är för hög? Om jag byter termostat och bilen visar sig hålla svalare temp vid kökörning och tomgångskörning, kommer den inte gå kallare vid landsvägskörning då? MVH: Magnus |
|
Läste ett begtest av e39 för ett tag sedan. Där stod det att många tidiga bilar fått fel på termostaten, iofs hade de bara problem med för lite värme då, inte för mycket..... Tycker ändå att det är värt att byta den, handlar ju inte om några jättepengar..... let the Best Machine Win! |
|
523i_96 |
Nu har jag läst lite i reparationshandboken. Där står det att den övre kylarslangen skall vara "kall" om termostaten är orsaken till att motorn går varm. Min övre kylarslang är varm, vilket måste innebära att termostaten inte har fastnat i stängt läge och därmed förhindrar cirkulation. Däremot är min undre kylarslang kall. Skall den vara det? (jag körde bilen varm innan jag testade) Om inte. Vad kan man dra för slutsats av det? Vattenpumpen? MVH: Magnus |
523i_96 |
Nu va jag väl bra dum eller... Nån slang borde ju vara kall annar skulle ju inte motorn få kylning. Den nedre slangens vatten är väl det vattnet som är kylt och ska in och kyla motorn? |
|
Byt termostat för böveln, kostar ju´h inget(nästan). Och du, inte tusan skall du väl ha den till att koka frivilligt!! Kan kosta dig betydligt mer än vad en termostat kostar. Dom kan vara väldigt knepiga om dom är trasiga. Oftast blir symptomen att den inte kan gå upp i normal temp, men även andra symptom kan existera. |
|
|
Det låter som termostaten inte öppnar och stänger som den skall. Den kanske har fastnat i ett mellanläge eftersom det tar lång tid in nan bilen blir varm, och att den blir för varm när du står still. Då ska den öppna helt för att vattnet ska kunna flöda. Det kan även vara så att kylaren är igensatt och behöver spolas rent. Är kylaren igensatt kan ju vattnet inte flöda tillräckligt och kylningen fungerar ej. /David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.