AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.303

Hjälp med fel på tankmätare eftersökes!

Visa användare
3
itis
E39 -99
Igår när vi tankade min E39 -99 (bensin) så hade vi tändningen på. Efter detta strulade tankmätaren till sig och visade inte real tankställning. Har läst lite på trådar här men hittar inget konkret vad man ska prova för att det ska gå igång förutom dessa saker som vi redan provat:
- Kollat säkringar
- Startat om bilen
- Låtit bilen stå med batteriet bortkopplat
Vill helst slippa åka till verkstad, har ni några kloka förslag på vad man ska prova med?

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Råkade ut för exxakt samma sak igår....och har testat ovanstående saker. Ingen som har något tips?

Tankmätaren stod kvar på ca 10liter efter ja tankat och räknade sen ner till 0 trots att bilen är fulltankad
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är ju två givare en i var tankhalva, man kan ohmmäta dessa givare bortkopplad under baksätet.
Tom tank 50-70 Ohm
Full tank 415-450 Ohm
Är väldigt vanligt med jordfel och kablageglapp till givare och bensinpump på höger sida samt givare på väsntersida.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hasso, du är ju en klippa! Jag har samma problem med min 540iAT. Kommer man åt givarna under baksätet? Brukar man kunna fixa själv, eller är det byte av givarna som gäller, vet du det?

Vänliga hälsningar /Lasse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Går väl att byta själv är två lock en på var sida, de flesta lyckas ju byta bensinpump själva på högersidan är ju samma procedur i prinicp.

Men man bör ju kolla om det är kablaget eller givaren, är det dålig på högersidan så brukar även bensinpumpen jävlas.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
3
itis
E39 -99
Min käre make i maskopi med min far klarade fixa felet. Ska be han skriva mer om det när han kommer hem igen på söndag.

Tack för svaren!

Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Hasso:

Är det samma typ av givare och pump som på e36 med 6or? Har bytt pump på några sådana så är det samma typ så borde det ju inte vara några större problam för mig att fixa. Har som sagt inte lyft på baksätet och kollat än men tänkte göra det imorgon och se om man får nå fart på det.
Visa användare
3
itis
E39 -99
I vårt fall behövde det inte bytas ens, renoverades på några timmar av maken själv

Fa
46
FalliSar
e28 528i -86 Projekt 1
e28 528i -85 Projekt 2
e34 530i -94 Donator
e38 740i -00
Som frugan lovade skriver jag här hur vi fixade felet.
Bilen i fråga är en 523i touring -99 E39.

Sökte här på forumen på detta fenomen och såg att det är vantigt med kabelbrott till bensingivaren på E39. Men nästan inget på hur man gör.

Ger här ett "typ" mektipps på hur jag gjorde och hoppas att det kan hjälpa någon.
Jag tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det görs helt på egen risk. Var dock noga med ventilation och försiktiga med spill och värme då det är bensin och dess ångor man håller på med.

Började med att rycka ut baksätet, tog tag i bakkant av sätet och ryckte upp den, vek den sedan framåt så att den lossnade från dom främre fästena, la den sedan över ryggstödet in i bagaget så den kom ur vägen.
Skar sen längs perforeringen i ljudisoleringsmattan, skruvade bort locken, sitter med tre stjärnskruvar. Då ser man kontakterna till armaturerna, lossa kontakterna vik bort locken.

Jag volt mätte mellan kablarna till armaturerna i kontakten. Helt - inget brott där.
Ohm mätte på givarna i tankarna, Den vänstra var hel, den högra (körriktningen) visade sig va trasig.
Enligt Hasso här på forumet i en annan tråd ska värdena vara:
Tom tank 50-70 Ohm
Full tank 415-450 Ohm

Det var bara att börja med att plocka ut armaturen ur tanken.

Tillverkade ett verktyg för att skruva loss ringen som håller armaturen av ett 5mm tjockt plattjärn med måtten 145x60mm. Slipade till den så den fick maximal anläggningsyta mot upphöjningarna (knaggarna) på ringen. Se länk för bild. Länk

Ringen är gängad med vanlig högergäng.
Använde en lite större rörtång. Greppade mitt på plattjärnet, sen var det bara att ta i och skruva, sitter hårt i början. Se bara till att hålla verktyget rakt och hålla ett tryck på det, så man inte slinter och skadar nått.
När ringen är borta lirkar man försiktigt loss bensinslangen, Bensinen är under lite tryck, håll papper runt slangen så det inte sprutar överallt. Blir en liten dusch.

Dra försiktigt upp armaturen, sen lirkar man försiktigt upp den. Ta det bara lugnt och försiktigt så kommer den upp, syns ganska lätt hur man bör göra. Lossa dom två kontakterna på pumpen, klipp bunt banden som håller ihop kablarna med slangen, klipp slangklämman (den uppstickande öglan) på slangen som går ner till pumpen på insidan av locket. Nu är armaturen lös.

Man behöver 1-2st nya slang klämmor, tror det va ca 10mm ta någon med lite större span te x 8-13mm eller liknande. 3-4st små bunt band.

Vill man inte klippa slang klämman så kan man plock upp armaturen med pumpen. Blir dock lite krångligare när man ska löda.

Sitter två hakar mitt i mot varandra i den svarta plastringen som är runt pumpen ,syns ganska väl när man tittar ner i tanken.
Tryck ihop dom (mot pumpen) sen är det bara att dra upp den, använd försiktigt våld då den sitter lite i en o-ring. Känns ganska väl. Dra sen upp den. Nu är pump och armatur lösa.

Jag lossade flottören från armaturen (syns väl hur den sitter) och Ohm mätte sedan mellan stiften på ovansidan och kolen. Här hittade jag ett kabel brott, petade lite på kabeln på stiftet på insidan och den lostnade.

Skrapade bort kabel trådarna i stiftet och lödde sen dit kabel som hade gått av. Var försiktig med värmen så stiftet inte blir för varmt och smälter plasten runt stiftet.
Ohm mätte igen för att kontrollera att felet var åtgärdat, kollade även att Ohm talet ändrade sig när man höjer/sänker flotören.
Monterade sen ihop i omvänd ordning. Kan vara lite trixigt att få armaturen på platts sen.
Sätt den lösa gummitätningen i gummitätningen som sitter i tanken, var noga att den sitter rätt.
Trä sedan ner armaturen försiktigt, ”Foten” på armaturen ska ner i ett passande typ hål utanför den svarta ringen, syns väl om man tittar efter. Tryck sen ner armaturen när den är på platts, håll den på platts samtidigt som man skruvar ringen på platts, dra sen till. Sätt tillbaka resten och man är klar.

Håll till godo och lycka till.
Fa
46
FalliSar
e28 528i -86 Projekt 1
e28 528i -85 Projekt 2
e34 530i -94 Donator
e38 740i -00
Såg att jag la in fel länk till bilden på verktyget. Här är en bättre.
Länk
FalliSar: tack för ditt inlägg, enormt bra svar!! Applåder, bugar och bockar. Det där borde ligga under "gör det själv" tycker jag. :)
Visa användare
1
Cubrix
528 touring -99
håller med!!
De
15
Decson
525i -01
Vilka mätvärden hade du i kontakten innan du ohmmätte givarna? Jag har rätt värden för bensinmängden ~400ohm på båda givarna, men ingen spänning mellan nivågivarstiften i kontakten, eller ska man mäta mellan kontakt och karossjord? Mellan givarstiften var enda mätvärde jag fick fram ett ohmtal som jag nu glömt.
mätaren visar heltomt och färddatorn säger ---

Mvh David
va
38
vadkanmanheta
520I Touring -02
Tjenare. har råkats ut för samma sak näre gäller att tankmätaren inte reagerar. hade kring 15 liter. tankade i full tank. men då reagerade inte tankmätaren och visade endast 15 liter. nollade trippen och körde kring 12 mil. då lös reservern och visade att jag snart hade tomt. sen stog jag på tomgången och då började den bete sig konstigt. de var som ett jättesvagt knackning som att den hade lite bensin och gick ojämnt men när jag körde bilen så gick den normalt. kan detta felet ha med bränslegivaren att göra ? eller äre nå mer som kan va paj?
al
52
alvolm
528i. -96
det kan vara ett utav pumparna, om jag inte har fattat fel så finns det 2 st, gör testet på instrumetpanellen och se hur mkt bensin du har i båda tankarna.
al
52
alvolm
528i. -96
delar av mig den hjälpen jag har fått :) prova detta, sen ohm mät båda givarna och då vet du om felet är där eller inte

1 Sätt på tändningen (läge 2, funkar när du har motorn igång också)
2 Håll in Check Control (CC) några sekunder tills "Test 01" visas
3 Tryck trippnollställaren 1 gång så visas chassinumret (man måste göra det även om man vet sitt chassinummer för att kunna låsa upp senare)
4 Addera siffrorna (ex: DR14425 -> 1+4+4+2+5=16)
5 Tryck CC 18 gånger tills "Test 19" visas
6 Tryck tripp upprepade gånger tills din summa från punkt 4 visas
7 Tryck CC så låses testen upp ("Lock: Off" visas)
8 Tryck CC upprepade gånger tills "Test 06" visas
9 Trick tripp en gång så ser du vad respektive givare visar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.