|
|
|
|---|---|
|
Hallå igen, nu är det dags att köpa ny vagn och då kommer frågan om modellår upp. Fordonet togs i bruk 2000-10-10 och är tillverkat 2000-09. Det anges som "Fordonsår: 2000". Handlaren menar att det är ett fordon av 2001 års modell. Vad gäller här egentligen, är det en 00 eller 01? Inte för att det är av avgörande betydelse, men jag vill slippa krånglande abs enhet om det går. | |
| BMW's räknar nytt år från September om jag inte har missuppfattat det? | |
|
Yep. Tillverkning 2000-09 bör rimligen vara modellår 2001. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Aha. Fast väldigt i början av linan, s.a.s. Det betyder att man kan räkna med 01 spec? Tack för det iaf. |
|
|
Jo...torde väl kanske gå att se på lyktorna fram...faceliften(med lyktor) kom väl till årsmodell(modellår) -01. Ja, fd ägaren kanske gjort en uppdatering med lyktor osv så det är ju inget direkt "klockrent" att gå på..jaja.. Men det SKA ju vara en 01:a enligt alla fakta hitintills som sagt :) Mvh Janne. |
|
|
Facelift (och "asslift") och nya motorer kom också då. Tex 525i stället för 523i. Och 520i fick väl 170hk. Hellackade sidolister, annan frontspoiler, klarglas fram o bak, mm. Mvh |
|
|
Hej. Jag har en E39 som tillverkades sep -00. Den räknas som en -01 men när den togs in i sverige reggades den som en -00. Inget jag orkar bry mig om då den har -01 spec. |
|
| Ja, det är väll en sådan det handlar om. Intressant med en nästan likadan. Kan du säga något om vad du gjort på den? Jag är lite stressad över kopplingen bla. Brukar inte den ta slut vid 15-20´? | |
|
Hej, jag kom fram till att min bil måste va en -02 då den är tillverkad september -01. Jag köpte bilen i tron att de va en -01 då det står på pappret, men det står även BMW 525 TOU MJ02 vet att det står MJ01 på bilar som är tillverkade innan september. Vet någon om det går att få detta ändrat? Skulle ju kanske höja värdet lite vid en ev försäljning. MVH//Joni |
|
|
Irriterar mig på det här fenomenet när man letar bilar. folk annonserar ut sina bilar som tex -00 o när man kollar vägverket är det en -99a. I mitt tycke är en bil uttagen -99 en -99a med -00 utrustning. Har aldrig varit med om detta på andra märken än just BMW tyvärr... ///Danne med en -01a uttagen november -01 |
|
| Modellår och tillverkningsår är 2 helt skilda saker. | |
|
BMW-Danne: Då har du inte varit speciellt uppmärksam...;) VW: Länk Volvo: Länk Audi: Länk däremot så har inte BMW's 10:or släppts än... ___ //Ulf |
|
|
Transporstyrelsens "fordonsår" är rätt och slätt det år bilen tillverkades. Det enda undantaget är om det är okänt och då tar man istället det år bilen togs i trafik första gången. Begreppet "årsmodell" är officiellt borttaget men är ändå det som används av bilhandlare, annonssajter, biltillbehörsfirmor samt av dom flesta privatpersoner. Biltillverkare använder numera begreppet "modellår" och det är i de flesta fall detsamma som "årsmodell" och de flesta tillverkare startar det nya modellåret innan det nya kalenderåret har startat. BMW oftast 1/9. Joni_535: din är modellår 2002 men fordonsår 2001 och det sistnämnda kan du inte få ändrat eftersom den är tillverkad 2001. Du kan enligt min mening lugn annonsera ut din bil som en 02:a. Det skulle BMW själv göra om den stod i deras hall. BMW-Danne: Nu lyfter du in ännu en faktor, när är bilen uttagen. Hur skulle du klassa en bil tillverkad 11/1999 men uttagen 01/2000? Fordonsår på Transportstyrelsen säger 1999 medan BMW säger modellår 2000. Glöm Transportstyrelsens fordonsår. Intressant är modellår (och ibland även månad) som kan visa om bilen t ex den nya motorn, facelift, DVD-navi eller vad det nu kan vara som uppdateras i och med nytt modellår. Det andra som är intressant är när bilen togs ibruk första gången då det är detta datum som visar startdatum för garantier, fri service, etc. ___ //Ulf |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Å sedan spelar väl det ingen större roll om det är en -99 eller -01 så länge som man är nöjd. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Programmers beskrivning är helt klockren och korrekt. Sen spelar det som sagt ingen stor roll hos var och, bara man är nöjd med sin bil, fast om man står i begrepp att köpa t.ex en E39 så skedde det ju en viss uppgradering just mellan -99 och -01. FP |
|
|
Det finns ett undantag och det är importbilar, en sådan tillverkad exempelvis 2002 men uttagen 2003 i Tyskland räknas som 2003 av Svenska myndigheter och det är vad som står hos transportstyrelsens trots att den enkelt (BMW/MB) kan kontrolleras när den byggdes. Nästa undantag är USA-import där används fortfarande årsmodell av Transportstyrelsen. Även vissa Svensk-sålda bilar har årsmodell, exempelvis polisbilar (obs ej alla). Kika på BLK041 som har fordonsår 2009 men uttagen 2008. Det är en djungel och är det viktigt för en, så kontrollera, allt är inte vad det synes vara. Mvh Stephan |
|
|
Vad sägs om detta då? Tillverkad den 1997-08-05, tagits först i trafik i Tyskland den 1997-09-18 (som en -98), importerad till Sverige/registrerad i Sverige den 2000-06-01. Enligt Trasnportstyrelsen är årsmodellen 2000 ... Gäller alltså min BMW. |
|
|
Lite mysko bedömning av Transportstyrelsen, kan ju spela roll om den bevaras länge tills det handlar om skattebefrielse t.ex. Fast tillverkning 97/08 ger ju en -97. Hade den varit tillverkad 97/09 så hade den glidit över på -98 enligt det system som gäller hittills iaf. När den togs i trafik är ju inte så avgörande för "årsmodell", det avgörs ju av tillverkningen i fabriken, bestyckning och ev. uppgraderingar/facelift osv görs ju knappast efter att den rullat ut eller? Spelar säkert ingen roll i ditt fall men bedömningen av TS är ju knepig. FP |
|
| En vagn som är tillverkad 2002-09, gäller rostskyddsgarantien från det datumet bilen tilverkades, eller det datum den togs i bruk första gången? | |
|
Det datum den togs i bruk. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.