|
|
|
|---|---|
|
Hej! De ringde en från Finland och vill köpa min bil,så nu undrar jag om jag har fått rätt info om export! 1.sen vi gjort affären så tar han båda delarna av regbeviset sen åker vi till tullen där jag tar med mig mina regskyltar och eventuellt får en kopia från tullen! 2.Jag ställer av bilen och skickar in regskyltarna och ev papper från tullen. 3.Där blev jag lite osäker om jag ska beställa nytt regbevis och sen fylla i det som avreg med anledning av export??! Tänkte att jag kanske ska skicka in regbevis med skyltar och tullpapper,i.o.m att han då har mina båda regpapper så skulle jag kanske beställa ett nytt ägarbevis för att jag skall kunna avregga den? Någon som vet om detta är de rätta sättet? | |
|
1, Tullen i Sverige struntar i blankt i om du exporterar en bil till Finland då det är EU-land.. Däremot så får köparen "Tulla" in bilen i Finland 2,Ställa av den kan du ju lämpligen göra dagen efter köparen kört över till Finland (Så kör han lagligt tills han ordnat en Finsk försäkring) Be honom sedan skicka kopia på att han "Tullat" in den i Finland 3, Beställa nytt del 2 kan du ju göra man kostar numera pengar..För att få den avregad snabbare måste du dock skicka med nåt dokument som styrker att den "Tullats" in i Finland-Dock är det bara att avakta annars då den inom 1-2 månader blir automatiskt avregad då Finska bilregistret är skyldigt att meddela Transportstyrelsen när den fått Finskt regnr. |
|
|
Okey! Vi gjorde som så att jag plockade skyltarna i tullen och han fick tillfälliga skyltar,å jag fick en kopia från tullen! Jag har den gula delen nu ,så de är nog bara att sända in allt då tror jag! |
|
| Han måste ha gula+blåa delen för att kunna rega bilen i Finland.. Ja ja..=) | |
|
Vad heter han, jag har nämligen haft en på min Alpina som aldrig kom till skott. Gick bra till en början, han ville skriva kontrakt och ha papper på alla reparationer och utrustningslista osv. Helt plötsligt ringer hans farsa och säger att han aldrig hört talas om detta men bestämmer att "höra av sig och komma och hämta bilen nästa vecka". Hör inget och skickar ett sms till killen och frågar om han fortfarande är intresserad. "Ja självklart" svarar han. Sedan inte hört något mer. |
|
|
Ja iaf har då skickat in allt och bilen är avreg från sverige nu! :) sen så samarbetar ju finska och svenska "vägverket",så de är visst fixat de mesta nu! Antti heter han som köpte bilen...hette han så han som ville köpa alpinan?! |
|
| Nej det var en Tommy! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.