|
|
|
|---|---|
|
Äger en BMW 523i 97och dags för Service! vågar man satsa på biltemas 5w 40 helsyntetisk eller inte? Vad kostar en INSP 1 / INSP 2 på BMW ? Är det någon som har tips på bra värkstäder i Sthlm för INSP I o II ? Tacksam för svar | |
|
Hej, Många säger att Biltemas olja är bra och rekomenderas här i forumet (sök). Insp. 1 kostar ca 4500:- och Insp. 2 kostar ca 6000:- Tycker att bilen är såpass gammal at du gott kan lämna den till en bra icka auktoriserad firma. Om du söker i forumet hittar du garanterat de verkstäder som rekomenderas. Mvh Håkan |
|
| Kör på Biltemas Helsyntetiska 5/40w olja, inga problem! | |
|
Biltema oljan har samma klass som Castrol magnatec 5W-40 API SL/CF ASEA A3.B3.B4 MB.229.3 Porsche BMW LL-98 VW 502.00/505.00 Helsyntetisk olja |
|
|
Jag hade en sådan vagn tidigare, och jag resonerade såhär. Läs i manualerna vilka punkter som måste göras, tex bromsvätska, bränslefilet mm, och gör de åtgärderna på en verkstad du litar på. De övriga punkterna gör du själv. Olja är nog ett av de mest debatterade ämnena på forumet, och du kommer att hitta hjältar i båda lägren. Jag resonerade som så, att oljan är den i särklass viktigaste komponenten när det gäller motorns välmående. Därför körde jag på rekommenderad olja, även om den var dyr så det sved. Ett problem på din bil är åtrställning av serviceindikatorn, som du inte kan återställa själv. Det finns metoder för det, men de är lite pill med det. I övrigt anser jag att priserna på INSP 1 och 2 på en såpass gammal bil inte är rimligt. Kan nämna att jag oxå hade i stort sett alla fel som finns i beg guiden. Trist men sant. Håll koll på abs givarna, de är skitdyra att byta. Ett annat idiotiskt fel jag fick var "Höger-fram-tänt-hela-tiden-felet." Lagades med tips från forumet. Utöver detta: Underbar vagn! |
|
|
Visst är det en gammal bil men den är så välskött så med fullstämplad servicebok och endast gått 12400 mil. känns som ny så att detta med service känns fortfarande aktuellt o ha det på boken med stämpel i detta pappersfyllda värld. men so du sa FedrikE39 att soppafiltret o bromsvätska görs på verkstad och resterande gör jag själv. Men å andra sidan så kan jag göra allt själv och spara ett par tusen och sedan gå till BMW o be dem släcka oilservice lampan. Men stämpeln kan jag glömma! ska kolla lite i veckan på olicka verkstäder om priser för soppa filtret o bromsvätska! |
|
|
Visst är det en gammal bil men den är så välskött så med fullstämplad servicebok och endast gått 12400 mil. känns som ny så att detta med service känns fortfarande aktuellt o ha det på boken med stämpel i detta pappersfyllda värld. men so du sa FedrikE39 att soppa filtret o bromsvätska görs på verkstad och resterande gör jag själv. Men å andra sidan så kan jag göra allt själv och spara ett par tusen och sedan gå till BMW o be dem släcka oilservice lampan. Men stämpeln kan jag glömma! ska kolla lite i veckan på olika verkstäder om priser för soppa filtret o bromsvätska! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.