AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
797

Syns garantireperationer i serviceboken?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej,

Läste här eller på nått annat forum att man ska va noga med att kolla om bilen är skruvad på en bmw innan köp av begagnad. Man tipsades om att ringa bmw o kolla vilka garantireperationer den aktuella bilen ev. haft, o sen stämma av det med serviceboken.

Bara en sak jag funderar på, ser man det i serviceboken?! Jag hade min förra 320i 2001:a inlämnad på en förlängd garantireperation pga rost i huv o baklucka, och minns inte att det skrevs något i serviceboken ang. detta. Och ifall var skulle det då skrivas någonstans?

Nej, det skrivs normalt sett inte in i serviceboken. Däremot loggas alla garantiärenden i BMW centrala reparationsdatabas som alla BMW verkstäder att access till.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Na
440
Nattugglan
Om man inte kan se bilens garantireperationer i serviceboken kontra det bmw´s verksäder har reggat i sin dator då faller ju grejen. Hmmm.
Na
440
Nattugglan
Okej, så här låg det visst till. Jag tror jag missuppfattade texten, man skulle kolla vilka garantireperationer som gjorts, sen var det punkt efter denna mening. Sen fortsatt nästa mening att man ska stämma av serviceboken med bmw och se om det ser rimligt ut. Fast vad jag känner till så måste man veta vilken bmw verkstad bilen varit inne på för att veta servicehistoriken på just den bilen. Garatnireperationerna kan man säckert dock se i bmw´s gemensamma datorbas.

texten från AP:

"Mätarjustering" förekommer i stor utsträckning. Många exemplar är backade 5-10.000 mil utan att det syns vid en optisk kontroll. Ju noggrannare man kan kontrollera historiken desto bättre. Ta ut utdrag från BMW vilka garantireparationer som gjorts. Stäm av serviceboken gentemot de serviceställen som är noterade däri. Fenomenet förekommer på svensksålda bilar också, men de riktigt stora skruvningarna är naturligtvis lättast att göra i samband med importen till Sverige. Notera att så kallade "mätarintyg" från BMW Sverige absolut inte skall tas som en garanti för att bilen inte är manipulerad. Det är inga problem för en någorlunda professionell mätarjusterare att även justera den så kallade ljusmodulen som ligger till grund för mätarintyget.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om du begär ett utdrag på garantiärenden så får (om du har tur) några datum och miltal vid dessa datum. Tittar du sedan i serviceboken så har du också där ett antal datum med tillhörande miltal och det man sedan kan göra är ju att kollar så att dessa är rimliga. Detta är inget hundraprocentigt sätt att verifiera att en bil inte är skruvad men många skruvade bilar upptäcks på detta sätt, dvs serviceboken har ett senare datum men lägre mil än en garantireperation.

Nästa steg är sedan att kontakta den verkstad som står angiven på servicebokens stämpel. Finns denna i verkligheten? Har den aktuella bilen varit där vid angivet datum och vad var miltalet?

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.