|
|
|
|---|---|
| Tycker att bilen låter ovanligt mycket när jag gasar stillastående. Låter som ett dåvt fläktljud. Vid tillfället är det dock 30 grader varmt och bilen hade stått i solen. Vet inte om det är normalt att fläkten då jobbar "extra" för att kyla ner motorn. Motortemperaturen visas som normal och bilen fortsätter inte kyla ner när jag stänger av den. Det läckte även vatten under bilen (droppade) ungefär vid katalysatorn. Hade ac på precis innan jag parkerade så jag vet inte om det kan ha med det att göra. Är det någon som känner igen detta? Kanske nån som har en aning om vad det kan vara? | |
|
Oj! Kanske skulle nämna att det är en 530i 01 som det rör sig om.. =) Plattan i mattan! |
|
|
hej. droppet är säkerligen vatten från acn. det dova fläkt ljudet kan vara viskokopplingen som gjort sitt.. |
|
|
viskokopplingen? Plattan i mattan! |
|
|
ja den som fast på kylfläkten. schnellfahrer baumvelt the force is with mee |
|
|
Förutsatt att det låter som ett rent fläktljud kan det vara en helt normal funktion. Vid 30 grader behövs rejält med luft genom kylaren och den termostatstyrda viscokopplingn ökar varvet på fläkten. Viscokopplingen vet inte vilket varv du kommer att ha på motorn i nästa stund, därför blir det tillfälliga flåsljud vid uppvarvning. Alla känner väl till Volvo 240/740, referenser när det gäller fläktljud. :-) |
|
|
Vid en närmare eftertanke kom jag på att det säkert finns en elfläkt också. Elfläkten går normalt in före viscofläkten, om den inte räcker till (luften tillräckligt varn efter kylaren) så startar även viscofläkten. Det skulle alltså kunna vara elfläkten som inte startar som den skall men det skulle i så fall innebära problem med AC-kylan och så är väl inte fallet antar jag. |
|
| tjena det är helt normalt om det var 30 grader ute . | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.