|
|
|
|---|---|
|
Vilka storlekar har högtalarna i e34an. Och om man har det stora ljudpaketet var sitter de extra högtalarna då? Ngn sa att de skulel sitta vid a stolpen. Men hur där skall kunna sitta högtalare förstår jag ej. | |
|
Har du stora ljudpaketet sitter det även diskanter i dörrarna vid backspeglarna? Mellanregister i instrumentbrädan samt basar i kickpanelerna. |
|
|
hmmm du vet ingenstans där det finns bild på detta? du vet ej vilka storlekar högtalarna har annars i e34an? |
|
markus00 |
Vad skulle ni säga om BMW:s stora ljudpaket i kvalitee och tryck på de första E34:orna?? |
|
Länk Här ser du en bild på dikant + mellanregister. Basen sitter vid fötterna. Detta är det stora paketet. Nästan allt om touring! Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
I kickpanelerna så sitter det 5,25" Och diskanterna sitter med en distansring på ins panelen troligtvis 1" Mvh |
|
|
Markus00: I min -93:a så är det fullt ok,det går att ösa om man vill men det är klart att det är ju inget för basnarkomaner! Komplettera orginalhögtalarna med två vetiga tolvor i bagaget så får du ett ganska hyffsat ljud. Pilla gärna dit ett delningsfilter på hatthyllehögtalarna så går det att spela ganska ok!! Diesel Performance..... |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Väcker en äldre tråd vid liv då jag själv precis börjat rota runt bland E34:ans högtalare. Vad fanns för olika system till E34:an? Mig veterligen fanns "Standard" som bestod av 6 högtalare samt "BMW Sound System" som bestod av 10 högtalare och separat slutsteg. Så är nedanstående korrekt? ::: Standard ::: 5.25" fullregister innanför kickpanelerna 2.5" diskant ovanpå instrumentbrädan 5.25" fullregister i hatthyllan ::: BMW Sound System ::: 5.25" basar innanför kickpanelerna 2.5" mellanregister ovanpå instrumentbrädan diskant i backspegelhörnen 5.25" bas+mellanregister i taket diskant i taket (riktade framåt) Något som vet om det fanns olika versioner av 5.25" högtalarna innanför kickpanelerna? Har hitintills sett dessa två varianter Blaupunkt, 4ohm, 30W (65 13 1 386 976) ?, 4ohm, 25W (65 13 1 386 544) Är det lämpligt att lägga till mer dämpningsmaterial bakom högtalaren vid kickpanelerna? Just nu sitter det en typ av plast/tyg inbuktning (ni vet nog vad jag menar). |
|
E32 har liknande system som på E34 och där skrota jag förstärkaren i skuffen och återvann dess inbyggda filter och placera de ovanför handskfacket. Sedan en vanlig hygglig CD från clarion eller nått för att driva det hela. Knappast kanonljud men mycket bättre än bmw's grymt tillkrånglade lösning från 80-talet. Högtalarna andas inte lyxklass direkt men funkar. Över lag känns det som att bmw gör våldsamt överarbetade stereolösningar som ändå låter högst måttligt bra. I min E39 sitter det ett antal högtalare och subwoofer i plast i skuffen, säkert svindyrt för första ägaren men ljudmässigt klart tveksamt anser jag. //Magnus |
|
|
Slangen > du är rätt på de, fanns även ett Mono-system, som såvitt jag vet inte var mono i ordets rätta bemärkelse, utan bara saknade bakhögtalarna. -diskanterna i std-systemet är inte 2,5", ca 0,5-1" skulle jag tippa. -ovanför dessa ligger från fabrik ett stycke skumplast, snacka om primitv diskantdämpning ;) -kvalitén på elementen i mono- och std-systemet är väl överträffade av de billigaste du hittar på ÖB ungefär, men lättdrivna är de ivf. |
|
| ska du göra något radikalt för välljudet så är mitt tips att på med en ordentlig baffel på kickarna Länk , och sedan stoppa i ett 6,5" kit eller koaxialsystem. välj ett lättdrivet om du vill slippa extra slutsteg, och försök hitta ett element som trivs i små lådvolymer, så slipper du den jobbiga peaken vid 2-300hz som jag fick tweaka bort med EQ i min förra E34. | |
HFR : Ja du har rätt, ser nu i ETK att det minsann fanns ett mono system också! Men är diskanterna såpass små? 1" är ju bara 2.5 centimeter ju, visst tusan är den väl större än 1" - eller? Har lagt upp en bild, Länk som ni kan ta en titt på... Men vadå, ligger det skumplast OVANPÅ diskanterna? Eller menar du kanske som du skriver, att det ligger skumplast ovanför diskanterna inuti instrumentpanelen? Varför då? Min budget ligger runt 300-400 SEK per högtalare, om inte det ger en nämnvärd förbättring av original högtalarna är det ju meningslöst att göra ett byte. Men ger det hörbar förbättring så kommer jag säkerligen göra bytet. HFR: Håller med, bra baffel och stabilitet på kickpanelerna är högt upp på en prioriteringslista om man väl förbättra ljudet. Jag vill dock behålla kickpanelerna helt original så 6.5" är uteslutet (om man inte via adapter kan montera en 6.5" bakom kickpanelen). Men precis som du säger så är det lite känsligt med den lilla lådvolymen och 6.5" högtalare. Det kommer säkerligen bli två-vägs 5.25" koaxialhögtalare i prisklassen 300-400 kronor. Det sitter (eller satt då jag monterat ut all inredning) idag ett par MBQ högtalare, vet ej vilken modell men misstänker det är 6.5" då de är monterade utanpå. Ska kolla upp närmare ikväll... |
|
De element du länkar till ser ut att vara de som ingår i Hifi-paketet aka "soundsystem". Alltså mellanregistren. Om du inte ska ha baffel spelar det ingen större roll vilka element du kör, kommer låta 'sådär' ändå ;) Men MB qurtarna är generellt bra grejer (om man gillar diskantkarakätaren de har), så de hade jag behållit. |
|
|
Förtydligande är att diskanterna i vanliga stereo-systemet är mindre (själva elementet). Skumplasten ligger som en "matta" rakt på elementet, skitmärkligt ;) |
|
>>De element du länkar till ser ut att vara de som ingår i >>Hifi-paketet aka "soundsystem". Alltså mellanregistren. Aha, så kan det förstås vara. Jag öppnade upp och förväntade mig att det skulle sitta original högtalare i min instrumentbräda men där sätt MB Quart:ar också! Länk Vad jag kunna leta upp är dessa QM 19HC endast diskanter. Men de är garanterat i en nivå (och säkerligen bättre än så) som jag är ute efter så dessa behåller jag. >> Skumplasten ligger som en "matta" rakt på elementet, skitmärkligt ;) Jo, det låg en tunn skum-matta på insidan av lcoket - är det det du tänker på? Nu har jag även tittat vilka MB Quart som satt i kickpanelerna, det var 6.5" QM 130TC. Verkar vara av typen "midbas", vilket jag tolkar att den återger låg och mellanregistret? Av vad jag kunna klura ut uppfyller dessa med råge mina kvalitetskrav. Skulle gärna vilja använda dessa men kan inte få de att passa korrekt på baksidan av kickpanelen, de sluter inte tätt mot kickpanelen och skruvhålen passar inte. Ska se om jag kan hitta någon väg runt det, men vad jag läst mig till så monteras man antingen dem på utsidan eller köper någon form av adapter. Nu har jag ägnat snart en halv dag att rota bland kablar och högtalare. Men förstår inte riktigt hur de kopplat. Från stereon finns kabeln "front left" och till denna har man kopplat direkt till både QM-19HC diskanterna och QM-130TC midbasarna. Men kabeln "front right" har man kopplat till ett crossover filter och utifrån det dragit en kabel till QM-19HC diskanten och en kabel till QM-130TC midbasen. Varför crossover filter på ena sidan bara? Jag hade förväntat mig att det skulle finnas ett crossoverfilter på varje sida, men så var det tydligen inte här... Om jag nu väljer att ha midbasar i kickpanelerna och behåller nuvarande diskanter så måste jag rimligtvis ha ett enklare delningsfilter gissar jag? >> Om du inte ska ha baffel spelar det ingen större roll vilka element >> du kör, kommer låta 'sådär' ändå ;) Du har nog en bra poäng där. Jag tänkte lite på det när jag såg att högtalarna bara sitter fast i denna lilla kickpanel och den i sin tur sitter fast med några plastskruvar. |
|
det systemet är helt ok, lite diskanthissat, men gillar man det så är det kvalitetsgrejjer. säker att det inte sitter nån konding på diskanten som saknar filter? kans itta på kabeln eller på själva elementet. annars får du har ett filter, definitivt. saknas det är risken stor att du redan spelat sönder diskanten som saknar filter - den mår inte så bra av att få 20hz signal, även om det är låga effekter det handlar om. |
|
| Jag har det "stora ljudet" i min bil, sitter det inbyggt delningsfilter till högtalarna eller inte? | |
Jag tror vi kom fram i tråden att det fanns tre olika system, se längst i detta svar. Det är "BMW Sound System" du tänker på när du skriver "stora ljudet", dvs du har högtalare i taket också - eller hur? Enligt 944_Driver (läs hans inlägg från 28 januari 2010) sitter det ett delningsfilter tillsammans med förstärkaren (som jag vill minnas sitter längst bak i bagageutrymmet bakom klädseln). ::: Mono ::: 5.25" fullregister innanför kickpanelerna 2.5" diskant ovanpå instrumentbrädan ::: Standard ::: 5.25" fullregister innanför kickpanelerna 2.5" diskant ovanpå instrumentbrädan 5.25" fullregister i hatthyllan ::: BMW Sound System ::: 5.25" basar innanför kickpanelerna 2.5" mellanregister ovanpå instrumentbrädan diskant i backspegelhörnen 5.25" bas+mellanregister i taket diskant i taket (riktade framåt) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.