AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
58.390

330d går illa på semesterresa i Sverige... HJÄLP!

Sida 3 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Frammatningstryckssensorn övervakas med bör/ärjämnförelse när motorn startar och är i drift.
Om DDE fastställer en otillåten avviklese av frammatningstrycket från börvärdet lagras fel 1260.
Beroende av av aviklesen reduceras insprutingsmängden eller också kopplas motorn ifrån, resp motorstart är inte möjlig.

Är ju inte omöjligt att ditt laborerande kan ha framkallat felkoden eftersom frammatingstrycksensorn säkert påverkas.
Men är ju inte omöjligt att sensorn är felaktig fast du borde få felkod 1255 istället. Men skulle man koppla ur den så borde man få ett fast tryck på 4 bar för att säkerhetställa att bilen inte stannar. Men man ska nog inte helt lite på felkoderna till 100% när man kör ett diagnosprogram de kan visa fel kod också.

Angående Instrumentet så verkar du haft avbrott till bägge tankgivarna eller jordningen till dessa. Den på höger sidan matar ju även bränslepumpen och för guds skull se TILL att säkerthetställa att ha Minst 20-30 liter i tanken innan du fortsätter felsöka samt kolla anslutningen och jordningen till höger tankgivare och bränslepump är inte ovanligat att det är glapp och dålig kontakt där och då får du luft i systemet som ger avikelser i bränsletryck sporadiskt och kan då förmodligen sätta felkod 1260.

ZKE är generalmodulen dvs fönster, torkare lås mm inget du behöver bekymra dig för.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Jag har kopplat bort bägge tankgivare / pumpar, så det förklarar felet i klustret. Det kommer heller inte tillbaka.

Idag lånade jag ett INPA interface i 10 min. Detta avslöjade en del intressanta ting:

Ett friktionsvärde i motor eller kringutrustning ligger allt för högt. Börvärdet är 16 Nm, medans mitt värde är omkring 66 Nm!!!

Nu betalar jag MYCKET pengar tlll den som säljer mig sitt FUNGERANDE interface!!!
Jag måste komma vidare med detta nu...

PLEASE!! anyone???

///Marc

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Hasso: Igen tack för dina förklaringar!
Förtydligande av situationen: felkod 1260 kommer igen var gång jag kört bilen.

Som sagt så kan jag inte finna fel på pumpen bak.Den levererar ca 2.1 l/m när jag kör den stillastående med bränsleslangen avkopplad, och returtrycket sjunker aldrig under 0,3 bar (vid fullt pådrag).

Kan det vara inlinepumpen som har ett intermittent fel?

///M
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Som sagt tidigare, jag är i desperat behov av ett INPA interface!
Jag betalar flera gånger priset det kostar dig att köpa ett nytt... och jag blir evigt tacksam...

Hjälper du mig att fixa ett skall du få mitt "special OS" för MKIV NAV med "APPROACH LJUDVARING" för fartkameror och mycket mer!
D.v.s: när du närmar dig fartkamera:

DI-DA ... DI-DA ... "Varning ... Risk för säkerhetskontroller..." samt symboler på kartan.

Svenska originalrösten (kvinnlig) Av / På -slagbart via meyn.
alla kameror uppdaterade 2009 (vanlig DVD - hack)

///M
Hallå! Har suttit och snabbläst lite om ditt problem och jag hade exakt samma grej på min audi A6 diesel för ett tag sedan. Ryckte, hoppade, stannade och sen om man väntade ett tag så kunde man åka igen en liten bit innan samma sak upprepade sig. Mätte flöde på bränsle och det fanns när vi mätte. sedan märkte vi efter ett tag av letande att om jag släppte på returen på bränsle filtret så hade jag vakum i hela systemet. Släppte jag det vakumet gick det bra ett tag igen. visade sig sedan att trots att alla flöden verkade bra så var det skit i tanken som var problemet (tankat fuldiesel för mkt). Filtret i tanken sög alltså ihop sig mer och mer och till slut kom det knappt igenom nåt bränsle alls. när jag sen släppte på vakumet vecklades filtret i tanken ut igen och det gick i en stund igen. gjorde rent tank och filter och sen går det klockrent!
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Har nu fått ett eget INPA interface och kan logga data.
Tusen tack Sam! ("Rallyfinnen").

Allt tyder på att motorn (tror att den) får før lite diesel.
Fel (1260) loggas var gång bränsletrycket sjunker under ca 2.0 bar.

Jag har en del andra frågor nu också:

Nästan alla värden som har med luftmängd att göra ligger konstant i den övre änden av skalan under körning. Vid pådrag går flertalet av dessa över skalan, en del LÅNGT över. Är detta naturligt?

Vilka friktionsvärden kan man läsa av i en diagnos på M57?
Speciellt intressant är det friktionsvärdet som har sin normal mellan 0-16 Nm.
Mitt värde ligger nästan konstant mellan 64-66 Nm.

///M

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hoppas det löser problemet!
Testat köra utan box än?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja ta bort boxen först och kolla om värdet på "64-66 Nm" blir normalt.

Om föregående ägare har tankat RME ofta så kan det nog bli mycket gucka i bränslesystemet som nu eventuellt ställt till det... dieselmeken har inte mycket till övers för RME:

"Vad beträffar biodiesel, RME, kalla det vad du vill, så har jag egentligen bara dåliga erfarenheter.

Om det beror på handhavandefel eller bränslet vet jag inte, vad jag vet dock är att en pump som gått på biodiesel, koksar igen på ett sätt som en pump som gått på "vanlig" diesel inte gör.
Raps innehåller syra, syra är aggresivt mot gummit i bränsleslangar etc. Att använda vitontätningar är ett sätt, men tyvärr så finns det inte till alla pumptyper.

Vidare så är raps en färskvara. Fler än en lantbrukare kommer in på hösten med pumpar från skördetröskor, som har stått still cirka 11 månader. Där går det inte, oavsett vad reklamen säger, att använda biodiesel i sådana applikationer.
Jag jublar iofs, detta är ju mitt levebröd vi pratar om.

Mera biodiesel, jag servar dieselutrustningen ombord på färjorna som går mellan Gränna & Visingsö sedan 10 år tillbaka. Jag har så att säga historien bakom.
Det är Volvo Penta TAMD 122A / TAMD71 maskiner.
Dessa rullar ca 5-6000 timmar / år, och i början av 90-talet, så var det vanlig service, spridarbyte, kalibrering av pumparna etc. På slutet av 90-talet så började jag få avservärt sämre värden ur mina pumpar i testbänken, det visade sig att det var nödvändigt att helrenovera allihop. Sagt & gjort, året efter likadant, nu börjar jag undra, varför de utbytta delarna skickas till Bosch Tyskland för analys, Man tycker att det ska hålla mer än 6000 timmar, det har det gjort innan.
Svaret kom, det stod att Boschs dieselutrustning är gjord för att gå på diesel, thats i´t.
Att repor, avlagringar etc kom från biodiesel rådde det ingen tvekan om.
Men som sagt, för mig blev det en bra affär, men ska det vara så?
På teknikerseminariet på Bosch togs detta upp, och jag var inte ensam om bekymmret bla en kollega från Sundsvall hade bekymmer med en marinmotor i en kustbåt.

Jag aktar mig väldigt noga för biodiesel, väljer tappar där jag vet att det inte finns, skippar PREEM, AGROLIGHT och allt vad det heter, kör på miljödiesel med en beprövad tillsats och har inga bekymmer alls.

Nu får jag nog massor av skit för att jag klassar ner biodieseln, som har gett mig så mycket arbete genom åren, men hur kul är det att rengöra en dieselpump i ren cellulosathinner?
Det är nämligen det enda som tar på rapsen.

Det finns mycket att säga om detta, det som står ovanför är min egen högst personliga uppfattning som dieseltekniker sedan 25 år.

MVH Göran dieselmeken Lindgren"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Ja, jag läste det inlägget med stort intresse för något år sedan...

Denna bil har gått problemfritt i Norge sedan 2003. Vad den fick dricka i Tyskland är inte lätt att veta, men eftersom der är en RME bil, och den tidigare ägdes och kördes av en BMW dirre, så ligger det nära till hands att tro den fått smaka just RME...

Intressant reflektion att den börjar spöka efter andra tanken med Svensk soppa!
(mer RME i Svensk än Norsk??)

Har som tidigare sagt haft upp pumpen ur tanken och den SÅG helt fin och VÄLDIGT ren ut...

///M

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Skall koppla ur box på prov i morgon igjen...

///M
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Hyted: Tack för inspelet, men hela bränslesystemet är checkat med tanke på tryck / undertryck... Det var faktiskt det första jag gjorde. (gick bak och checkade om det var undertryck i tanken.)

///M
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Det visar sig idag vid kontrollmätning av bränslepumparna (med nya instrument) att frammatningstrycket ÄR för lågt.

Pumpen i tanken klarar att leverera 0,5 - 0,6 BAR Kontinuerligt med ett flöde på 2,5 l/min. När jag vrider på tändninger ligger först trycket på ca 0,3 BAR, men stiger vid körning raskt till 0,5 - 0,6 BAR.

"Inlinepumpen" (pumpen mellan tankpumpen och bränslefiltret) levererar ca 3 BAR till att börja med, men sedan sjunker detta under körning till ca 1,7 BAR. Jag ser att pumpen sliter med att få upp trycket till över 2,5. Detta sker bara under mycket lugn körning, utan någon nämnvärd acceleration. Fel loggas i DDE och motorn går in i "reduced" mode när trycket går under 2,0 BAR verkar det som. "Inlinepumpen" klarar heller inte att hålla på trycket när jag vrider av tändningen. Det går omedelbart ner till 0 BAR.

Allt samman leder mig till slutsatsen att "inlinepumpen" är boven i dramat. Någon som har andra åsikter?

///M

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nej är ju en av de vanligast felen när en diesel stannar kanske lite tidigt på din bil, men exempelvis så brukar skruvade dieslars pump lägga av vid ca 12000 mil men då är den riktiga mätarställning 18-20 tusen mil, har en 4-5 exempel på detta från 530D. Skulle pumpen i tanken stanna så kan bilen fortsätta att gå med inlinepumpen men inte tvärtom. Är väl bara att prova att byta denna misstänker jag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Ja jag skall skruva ner pumpen idag och se på den. Jag hör den tydligt och det känns på slangarna att den jobbar, så det är troligen backventilen som inte funkar. (det måste altså vara en membranpump). Kanske går att fixa den, annars måste jag väl vänta här ytterligare ett par dagar på att BMW beställer hem en ny.

///M

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
CASE CLOSED!!!

Tack för hjälpen till alla som kommit med inspel och tips för att hjälpa mig.

Särskilt stort tack går till:

-"Murf" som lånade ut sitt INPA interface i 10 min så att jag kunde checka att min INPA installation fungerade.

-"Keyman" som lånade ut sitt Carsoft interface för felsökning.

och sist men inte minst: ett extra stort tack till "Rallyfinnen" Sam som sålde sitt INPA interface till självkostpris, trots att jag erbjudit mycket mer, och tog sig tid att hjälpa mig med idéer och funderingar!

Tack igen allihop!!!

///M

...vad som var problem?

... INLINEPUMPEN levererade inte korrekt tryck. BMW på Mölndalsvägen hade en på lager och den sitter nu i bilen. Nu går den som en klocka igen.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Måste bara fråga en sak, men vad har kalaset gått på? Med alla inköp och "felköp" så måste allt ha kostat ofantligt många timmar och åtskilliga tusenlappar? Hade det inte, så här i efterhand, varit billigare att lämna in bilen? :)

Skönt att du kom fram till vad felet var dock! :)

// Erik
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Det värsta är inte pengarna, utan att det kostade mig 2 veckor av min semester med min sambo... Den tidigaste verkstadstiden var att få den 18 Augusti. Då måste jag vara hemma i Tromsø igen.

///M

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Då förstår jag... Tråkigt att det var sådana köer till verkstaden!

// Erik
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Som jag skrev 20090805. Kul dock att följa tråden och alla tips & tricks.

Att mäta är att veta

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.