|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Lite ljus i en annars mörk semestertillvaro: Jag fann en ISO med TIS på i min Toughbook som är med på resan. Genom denna vet jag nu att luftintagskanalen heter något annat och att den är fäst till turboaggregatet via något som kallas "Pressure Converter". Denna infästning är altså misstänkligt lös. Jag kan röra på intagskanalen (efter att den är lossad på LMM sidan) i alla riktningar, samt vrida på den?! Det känns inte helt rätt... Har någon skruvat turbo på M57 och kan tala om HUR denna skall vara fäst? (med slangklämma el likn.?). OM den har lossnat så kan väl det vara en god grund till de symptom jag beskrivit tidigare i inlägget? ///M |
|
|
Desværre ær det inte LMM i mitt fall. Tror det ær brænslepumpen i tanken som spøkar, men ænda sættet att checka detta verkar vara att byta den till en kostnad av 3.800.- bara før pumpen. Det hade varit fint att VETA innan jag blåser mer av semesterkassan på att byta ting som INTE ær trasiga :( Det kan ju också vara en givare som ær trasig... ///M |
|
|
Hej Marc, jag har en vän som hade samma fenomen som du har, hans bil hade rullat ca 20.000mil (530d). Efter han bytt för pumpen i tanken under baksätet så löste det sig och den gick kanon fint igen, jag tror också det finns något form av grov filter i tanken som kan bli igen satt. Så när jag läser det du skriver att du märkte en liten skillnad mot det bättre efter filterbyte så tycker jag det tyder på problem med förpumpen eller ev grov filtet i tanken. Har även hört att huvudpumpten kan ta skada om man under lång tid kör med dålig förpump i tanken. Men har bilden typ samma miltal som min vän så har du inte något att tappa på att byta pumpen då den ändå är en något som normalt ger upp mellan 20-30k mil. Du kan testa att koppla bort soppa slagen och se hur mycket soppa den tycker fram per minut, tänkt dock på att du kommer få luft i systemet efter det, men bmw brukar vara lätt lufftade. Hör med Bmw om dom har några uppgifter var förpumpten skall prestera så har du ett hjälpmedel där. En tanke som slår mig, har du farmartank som du tankar ifrån? Dom brukar iband innehålla mer skräp som kan sätta ingen filter/pump. Hoppas det löser sig, berätta gärna hur det går och om det löste något problem. Mvh David |
|
|
Hejsan David. Min bil har just passerat 140.000 km så det är kanske lite för tidigt för pumpen att ryka, men man vet ju aldrig. Jag bytte min första injektor redan på 110.000 km ... Jag tillbringade gårdagen med att fara runt Gbg som ett skollat troll för att finna lite olika ting och bygga mig någon form för testinstrument för bränslesystemet. Till slut fann jag de sista bitarna på en Tysk bygg / verktyg / hem / alltmöjligtfirma som jag aldrig hört talas om tidigare. På akvarieavdelningen av alla platser!!! Jag har nu möjlighet att mäta både tryck och flöde på olika punkter i bränslesystemet, samt vacuum om det behövs. Nu, idag skall det skruvas... Nej, jag tankar INTE farmardiesel, bara (förhoppningsvis) ren Macksoppa. Det skall bli intressant att se om det är någon skit i tanken. De forsta tendenserna till problem märkte jag rätt efter att jag fyllt nästan en full tank. Denna fylldes med "lastbilsknappen" intryckt på pumpen. (större flöde). Jag har tänkt en del på om detta skulle kunna ha någon negativ effekt, men kommit till slutsatsen att så inte är fallet... Luftning av systemet? Jag trodde det var mer eller mindre självluftande på en modern bil. När jag bytte bränslefilter så startade jag bara och lät bilen "äta upp" luften. Den hostade till och stannade. Var bara att starta igen och sedan trodde jag det var luftfritt? Jag har med TIS på en Toughbook, så jag skall nu jämföra tryck och flöde i systemet med normalvärden. Jag återkommer senare och lämnar rapport! ///M |
|
|
Efter en dags skruvande har føljande resultat visats: Frammatningspumpen i tanken levererar ett konstant tryck på ca 0,6 bar och ett fløde (vid påslagen tændning) ca 2.1 l/min Brænsletrycket mætt efter filtret ligger øver 1 bar på tomgång (mætaren maxar ut), men vid kørning / pådrag fladdrar trycket runt 0.9 bar. Skall inte detta ligga på 2.5 - 3 bar oavsett? Returtrycket (mætt efter brænslekylaren) ligger på 0.6 bar på tomgång. What now? Någon som har input på detta? ///M |
|
|
Lite mer testresultat: Returtrycket (efter brænslereturkylaren) ligger under kørning på: utan belastning ca 0.45 bar vid max belastning sjunker det till ca 0.3 bar I TIS står det att returtrycket skall ligga på max 0.5 bar vid tomgång (800 rpm) så detta ser ju OK ut... ///M |
|
| 290-420 kpa ska detvara konstant | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det var inte så att det var frammatningstrycksensorn du fick felkod på ??. Är den felaktig och levererar felaktiga värden till DDE så får du problem liknande de du har, finns beskrivet i BMW WDS, DDE låser till visst till ett fast värde om sensorn leverera orimliga värden. Har tyvärr inte tillgång till WDS just nu men funktionen finns beskriven. Den sitter i anslutning till bränslefilter om jag inte minns fel , var några år sedan vi hade ett liknande problem med en 530D. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för tipsen! "Deiselmeken": Är det returtrycket du syfttar på? "Hasso": Det låter lovande, jag behöver verklgen nya tips nu (som inte pekar på turbo / H.P pump / o.likn 30.000.- affärer) Det sitter en sensor PÅ själva bränslefiltret, är det den du menar? Jag skall åka en tur till Biltema och köpa en OBD-II felkodsläsare för att inte vara HELT blind. Mekanikern i Jkpng snackade om at det "VARIT" fel relaterat till frammatningspumpen, "men den går just nu"... Hans vidare konklusiioner ledde mig till att byta filtret... Som sagt: felet blev LITE bättre efter det och det kan jju ha sammanhäng med att jag pillat på (en felande?) sensor, eller kontaktfel densama...? ///M |
|
|
"Dieselmeken": Om jag tolkar dig rätt så är mina värden helt "spot-on" riktiga... Jag mäter GROVT 0,30-0,45 bar (300-450 kpa) med ett hemmasnickrat testinstrument tejpat fast på en torkare. Det måste ju vara så nära rktigt man kan komma? ///M |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är den sensorn på bränslefiltret. detta hade jag skrivit i en annan tråd enligt beskrivingen i WDS. Vid bortfall av pumpen i tanken kan bilen fortfarande gå, men inte av den sk in.line pumpen under bilen. Relä och relästyrning till bägge pumparna övervakas vid fel lagras 1250 "relä frammatningspump" pumparnas funktion övervakas inte. Om frammatningstrycksensorn är elektriskt defekt lagras fel 1255, då får man ett ersättningstryck på 4 bar. Frammatningstryckssensorn övervakas med bör/ärjämnförelse när motorn startar och är i drift. Om DDE fastställer en otillåten avviklese av frammatningstrycket från börvärdet lagras fel 1260. Beroende av av aviklesen reduceras insprutingsmängden eller också kopplas motorn ifrån, resp motorstart är inte möjlig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det ska tydligen sitta något filter "krumtapfilter" heter det på danska, som kan sotas igen. Detta gör att bilen blir slö (mycket) och ryker mycket. En bekant hade det problemet på sin E46 330d. Ingen visste vad det var, ej heller BMW, och han köpte därför en ny motor, så han hade delar. När de beslöt sig för att byta motorn upptäcke de ett filter (krumtap) som baksidan av motorn, som var helt igensatt. Efter rengöring av detta löstes problemet. Does it any make sense? |
|
|
Hasso: Tack för den omfatttande genomgången av felkoder i förbindelse med bränsletryck! Nu till nästa problem (det är tydligen inte meningen att jag skall komma hem med bilen igen): Jag var hos Biltema för att handla ett OBD-II interface idag. Jodå, det hade de till den mycket överkommliga suman av 795.- Testade det redan på parkeringen utanför butiken... "NO CODE" !!! Detta beyder att felkodsläsaren inte fiinner några fel... Det hadde jag ingen tro på och åkte därför vidare till Kjell & Co och köpte den dyraste diagnosdosan de hade för den netta summan av 1900.- "CANT FIND ECU" !!! Fasen också! Antingen är inga av dessa kompatibla med e46, eller så har mitt diag. uttag dött... Detta blir bara värre och värre... Nån som har testat dessa OBD boxar? ///M |
|
Jag gissar ett de är enbart för bensinbilar, hade en dyr Peak FX coderreader den funkade inte heller på dieslar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej. Är inte 100kPa = 1bar? "Jag mäter GROVT 0,30-0,45 bar (300-450 kpa) med ett hemmasnickrat testinstrument tejpat fast på en torkare. Det måste ju vara så nära rktigt man kan komma?" Isf ska väl trycket vara 3-4,5 bar... /IL |
|
PinZ |
Sotigt upp till LMM låter som spjäll eller kärvande EGR/AGR eller vad man nu behagar kalla det. Om spjällen kärvar i insuget och inte öppnar tappar du ju effekt samt att bilen går ryckigt... tro mig. Mina åkte ut och nu går den som en dröm igen. |
|
Inli12: Du har naturligtvis rätt... Jag var lite snabb i konvertrngen av mitt tryck, men det är altså snack om returtryck på bränslet. Detta skall vara max 500 millibar enl TIS, och mitt ligger altså mellan 300 - 450 millibar. Jag antar att jag "Dieselmeken" menar frammatningstrycket som enl TIS skall vara 2000 - 3500 millibar. |
|
|
PinZ: Vilket spjäll tänker du på då? Det är altså oljesot i kanalen mellan turbon och LMM, inget oljesot (eller i vart fall ytterst lite) finns mellan luftfilter och LMM. Det är inte dessa "swirl-flaps" som sitter insuget du har tagit bort? ///M |
|
|
Marc-X: Läs PinZ´s inlägg här: Länk Mvh |
|
|
OK, folkens...: Då var det gjort diagnos med Carsoft: DDE: 1260 Vorförder druck Uberwachung Unterbrechung oder kurzshluss nach Minus Instrument Cluster: 8C Spannungsversorgung Klemme R fehlerhaft C7 Tankgeber 1 (Krafstoffpumpenseite) Tank-Hebelgeber_1 D7 Tankgeber 2 (ohne Krafstoffpumpe) Tank-Hebelgeber_2 ZKE / ZVM: 66 ??? Der verkar altså som om mina misstankar var rätt... (eller rättare sagt: några av dessa...) (tack till Bl.a Hasso och andra som stöttade denna...) DDE 1260: Jag tolkar detta som om sensorn på dieselfiltret är felaktig, eller förbindelsen till denna, då jag checkat både tryck och flöde från pumparna. Instrument Cluster 8C, C7, D7: är jag lite osäker på hur jag skall tolka... ZKE / ZVM 66: är jag mer osäker på hur jag skall tolka... Kan detta vara Elektrisk förvärmare? Denna har jag tidigare haft felindikering på. Nu skall jag byta sensorn på filtret, så får vi se vad som sker... I morgon åker jag till Varberg och köper Interface till INPA för att se vad denna kan berätta vidare. ///M BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.