|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag har en BMW 320 Sedan 91:a, med lilla ljudpaketet (2xdiskanter, 2xfronthögtalare och 2xbakhögtalare). Jag har i dagsläget en JVC 4x45W stereo som jag tänkt behålla, två gas 6x9 (inkl. adaptrar bak) som är tänkta att bytas ut. Skulle vilja ha lite tips på kit man kan köpa. Vilka storlekar gäller, om jag förstått det rätt så är det 5.25" fram, 1" diskanter samt 6x9" bak? Samtliga högtalare ska bytas ut mot mer välljudande. Prisklass upp till ca 2500kr. Några tips? vilka märken bör man undvika? Tack på förhand. | |
| Själv är jag ute efter exakt samma sak. Jag kollade på mediamarkt idag men hittade väl inget specifikt "kit", men de hade ju en del fina högtalare. Du vill väl ha ett slutsteg också så att du kan få ut lite mer än de där 4x45W? | |
| Tjocke, jo det har du rätt i. Frågan är vilket och var man smidigast placerar det. Kanske räcker att driva 6x9'orna med slutsteg? | |
|
Har själv en E36, tänker montera ett trevägssystem i den, men har bara dörrsidorna från minsta ljudpaketet jag med. Det är i alla fall 5.25" som gäller i kickpanelerna precis som du skrivit xd0. Dock tycker jag att du ska satsa på ett "lite bättre" fyrkanals steg, som du sedan kopplar både framsystem och 6x9orna till, detta för att ett externt slutsteg oftast (läs alltid) låter bättre än ett inbyggt slutsteg i en huvudenhet. Sen vad gäller vilka högtalare du monterar, så är mitt tips att åka till butiker och skaffa en egen uppfattning om vad du tycker låter bra. Bara ett litet tips till varför jag tycker du ska göra så; alla har alltid klagat på att mina baslådor har "tryckt på" för lite eller "spelat för lite", istället har jag själv tyckt att de har spelat alldeles lagom (och oftast mer korrekt än de flesta "bypoppares" lådor). Detta då jag hellre lyssnar på musik än ett enda bröl. Sidnotis jag är 21. Åter till slutsteg; Din JVC kanske det står 4x45W på, men det är 4x45WMAX och dessa maxwatt är inga watt du någonsin kommer använda, för vid den tidpunkten på du väl hittat till den ljudnivån, så kommer det låta så illa pga. all distortion som slutsteget lämnar. Kopplar du däremot in ett valfritt kvalitativt slutsteg som lämnar 4x45WRMS så kommer du att dels kunna spela högre, men även med ett renare ljud som produkt av betydligt mindre distortion. Sammanfattning 4x45WMAX är aldrig lika bra som 4x45WRMS+. |
|
| Här hittar du bra grejer & priser: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.