AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.151

Ska köpa bil, men vad?

Sida 1 av 2
Gu
195
Gumpy
330 -01
Nu har min 525,a rasat, kamkedjan gick av! O nu vet jag inte när jag orkar ta tag i det, är helt ställd just nu. Så vi har bestämt oss att hitta något annat och vi har lagt en övre gräns på 100.000kr
Vill helst ha BMW men med mina krav på utrustning o skick så verkar det vara svårt att hitta någon. Vill ha svensksålt, miltalet får inte va för högt och gärna lite mer utrustning än elhissar o klima. Har tittat främst på e39 525, 530 och 540, också e46 330. Men har även nu börjat titta på Audi, Saab och Volvo. Audi verkar vara så fattiga på utrustning och hur är det med reservdels och servicekostnaderna? Vi har tittat lite snabbt på en 9-3 Aero -05, vi provkörde den aldrig, men den såg riktigt trevlig ut. Men är Saab någonting man vågar köpa? Vad tycker ni talar för Volvo? Dom känns ganska tråkiga men samtidigt trygga
Vad tycker ni man ska satsa på? Alla råd och tips mottages tacksamt!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Volvo trygga ja du jösses hade en V70 -03 tills den gått 3000 mil aldrig har jag haft en bil som kostat så mycket i reparationer och servicar
Men visst det är en trygg stor SVENSK bil , för 100 t får man rätt bra E39 men även Saab och Volvo.
Skulle själv satsat mina pengar på en BMW men det är som sagt jag

Ha de T
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
SAAB 9-5 är mycket bil för pengarna tycker jag...det går att få en 03-05:a för mellan 40-70000.

Frasse
ms
8
mspace68
330ia -01
e46 330 väldigt bra bra val för min egen del,älskar grymt mycket tiptronic+att det finns mycket styling kvar att göra.Jag tror att du får mer glädje i en bmw(kvalite) än i de andra... Känns ganska bra detta.Mitt första inlägg,blir nog fler

mspace
Saab 9-5 ska helst vara från 04 eller framåt eftersom 98-03 har den ska sludgeproblematiken som iofs går att lösa genom att byta olja var 1000e mil. Gör så på min egen saab 9-5 aero från 00, som nu har gått 25400.

Är utrustning viktigt tror jag att du får mest för 100KSEK om du satsar på en saab. Du beskriver den vanlige BMWköparen, vill ha mycket utrustning, lågt miltal och nästintill nyskick, därför finns de prisvärda BMW oftast inte bland de exemplaren som uppfyller de förväntningarna.

Lycka till med ditt bilköp!

Gu
195
Gumpy
330 -01
Tack för alla råd! Uppskattats otroligt mycket!!
Ja thom525 Volvo känns minst intressant just nu, har läst flera inlägg där Volvon bara kostat pengar.
Saab 9-5 känns intressanta men då ska det finnas lite effekt, den får inte vara trött. Ska kolla upp vad för motoralternativ det finns.
simon-en du skrev om sludgeproblematik? Beckar dom igen eller vad? Du har rätt i att jag är väl en vanlig BMW köpare men jag försöker kompromissa så mycket det går :) För det är ändå BMW som står högst fortfarande.
Men är det ingen som har någon erfarenhet av Audi?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Gumpy har du provat Ford åk och kolla , Audi är ju också en fin bil men för 100 t
får man mest bil om man köper bla. Saab Ford mm.
Länk! åk och kolla en sådan här skoj bil till vettiga pengar så kan man inte förlora så mycket
Ha de T
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Jag har ju en Audi A6 2,7T Quattro Avant -02 som köptes i vintras av auktoriserad handlare för ganska precis 100.000 kr. Skinn/mocka-klädsel, bra Bosestereo, Xenon men inte så mycket mer. Dock är det en mycket trevlig bil att köra, och hittills, att äga. Rätt hög förbrukning, men trots allt 250 hk. En sån borde kunna vara ett alternativ, och de finns med en del bra utrustning. Min är manuell 6-växlad.

Annars är kanske A6 4,2 ett alternativ, har ofta mycket utrustning också men såklart vissa kostnader i o m V8. Den är (på papper) långsammare upp till 100 än 2,7T, trots 50 hästar extra, men har 2 km/h högre toppfart, 250 mot 248. Kanske inte är så intressant hursomhelst.
Gu
195
Gumpy
330 -01
Thom525, jag föll skarpt för den inredningen i Forden du länkade till! Klockrent!!!
Ford är ingenting jag funderat på nu, när jag var yngre hade jag 2 granador och en Scorpio och den sistnämnda fick mig att helt ta avstånd från Ford... Men dom kanske har skärpt till kvalite'n och körkänslan?? Ska kolla runt på lite annonser får vi se.
Broman, är det V6 med turbo i din?? Vad ligger den på i förbrukning? Låter trevligt med 6-växlad låda också!
Var ialla fall och kollade på en A6 2,4 -01 idag men tyvärr kändes inte allt bra med den så vi letar vidare!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
För 100.000 idag får man ju mycket bil. Personligen hade jag nog tittat på 525 eller 530 E39. Tycker det är oerhört mycket bil för pengarna.
T.ex.
Länk
330 är också en trevlig bil, men dom ligger högre i pris än 530 E39.
Automat är ju trevligt. Dock så heter det steptronic i BMW. Tiptronic heter det hos VAG;-)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Hittade en till.
Länk
Gu
195
Gumpy
330 -01
Tack för länkarna M.A. Men den första länken kontakta jag säljaren och bad om fler bilder och jag och framförallt min sambo har jättesvårt för den färgen på inredningen, den är beige/gul i kombination med någon sorts brun färg på instrumentpanel och övre delen av dörrarna. Och den andra länken ser jag en nyansskillnad i lacken om man jämför framdörren mot bakdörren. Tyvärr, men jag får leta vidare.
Var o kolla på en 9-5 Aero igår men den var för misshandlad så det sket sig där också...
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Halva nöjet är ju att leta nytt:-)
Gu
195
Gumpy
330 -01
Det är kul! Samtidigt som jag är kräsen och petig så jag blir så besviken när jag får se bilen eftersom säljaren på telefon gett en helt annan bild än verkligheten...
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Gumpy: Ursäkta att svaret tog tid.

Det är till och med Biturbo i 2,7T. Jag skulle tro att förbrukningen är runt 1,2l/mil blandat med quattro och manuell låda, men det beror ju som vanligt på körstilen. På landsväg drar den oftast ganska precis 1l/mil, vilket ju innebär att den kanske liknar BMW 540 i förbrukning? Vad vissa påstår iaf.

Men som sagt, bilen är trevlig och stabil, och dessutom mycket väl ihopsatt, åtminstone om vi pratar sk "upplevd kvalitet". Vill man går den ju att (mjukvaru)trimma också, till en bra bit över 300 hk beroende på firma. 312 hos Dahlbäck Racing tror jag.

Men den enligt mig största fördelen gentemot BMW E39 är att den verkar stå emot rosten bättre. I längden är det drygt att leta efter fläckar på bagagelucka o. dyl.

Dock kan vissa exemplar vara konstigt utrustade. Min bil saknar t ex färddator (!), konstigt i en bil som borde kostat över 350 000 kr ny. En bekant saknar xenonljus, men har istället navigator med TV. Så kolla vad som finnns innan köp.

Utbudet på blocket verkar dock smalt, och de som finns är konstigt prissatta ibland, t ex Länk

Den här såg väl hyfsat vettig ut, dock med bedrövlig tygklädsel: Länk

Kanske är det mer prisvärt med en 4,2:a isf Länk , men servicen kostar nog satan på V8:an.
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Såg även en Audi S6 -00 som saknade farthållare, så kolla utrustningen...
Gu
195
Gumpy
330 -01
Broman: Det låter ganska rimligt med den förbrukningen med tanke på effekten. Men vill helst ha en manuell då en automat blir törstigare och inte lika sportig. Jag håller med dig om att dom flesta Audi är konstigt eller snålt utrustade, att hitta en med elhissar runt om t ex är sällsynt och hittar du det så saknas något annat som ex farthållare. Xenon verkar också vara väldigt sällsynt på dom.
Jag blev lite skrämd av den första annonsen du länkade till där han skriver att stora servicen med kamremsbyte kostar över 20.000kr, stämmer verkligen det??
V8 tror jag inte jag vågar köpa i Audi, som du skrev har dom nog ganska saftiga servicekostnader.
Den bil som känns mest bil för pengarna är Saab, ändå är jag inte säker att jag skulle trivas men en.

E39,an ligger fortfarande högst på önskelistan men tyvärr tycker jag det är överpriser på dom flesta som inte gått så långt, är flera stycken som varit intressanta men tyvärr som går bort pga priset.
Ofta har dom varit ute flera månader också...
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kamremsbyte är dyrt på både V8 och 2,7, dock inte 20000:- på en mindre oberoende verkstad.
Vad det gäller V8:an i A6 4,2 och S6 vs. 2,7 bi-turbo, så är risken större att kostnaderna drar iväg på en 2,7. Turbohaveri är inte ovanligt.

Har själv haft en S4 bi-turbo, den drog litern om man körde snål landsvägkörning, blandad låg på 1,3-1,5 l /mil. Tror knappast en A6 drar mindre, möjligen en framhjulsdriven med manuell låda.

MVH Christofer
J.
24
J.Broman
Volkswagen Golf -10
Crille: Jag har i alla fall inte varit i närheten av de siffror du nämner, utom möjligen någon gång med mycket stadskörning. Där har vi väl kanske problemet, att "blandad" körning kan vara just det, väldigt blandad. Få kör väl exakt enligt europacykeln.

Vad gäller service vet jag inte vad det kostar exakt, och det är väl olika på olika verkstäder som sagt. Jag hörde en siffra på 16-17000 för 4,2 V8 hos en Audiverkstad, och 2,7T borde vara billigare.

Turbohaveri är något man hör folk varna för, och jag vet inte hur vanligt "inte ovanligt" är. Däremot är väl ett byte av båda turboaggregaten såklart kostsamt, och jag vet inte hur det hänger ihop med den sk "chiptrimningen".

Här handlar dte ju trots allt om att hitta en bil som passar, och kanske är Audi A6 2,7T inte dte bästa alternativet, med tanke på utbud och annat. Dock är det en bil som fyller mina behov på ett bra sätt,

Enda sättet är väl att provköra och komma fram till vad som är vettigt för en själv.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Långskott (Billig)=>Länk

Audi A6 => Länk

Mvh/ Niclas
Här har vi en:

Länk

Har alla förutsättningar att bli en klassiker! (Annonsen alltså...)

Kunde inte låta bli. Sorry ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.