AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.633

530d viner, samt olja i insuget. E60

sc
217
scalare
325 coupé -07
Hej. Häromdagen märkte jag att jag fått ett helt annan turbo vinande från bilen. Låter välldigt högt och inte alls bra.

Tänkte att det kanske var en läcka, så har prövtryckt systemet med 1bar. Dock utan att finna något.

Har idag monterat bort ventilkåpa m.m för att komma ner till turbon och känner ett litet glapp. ca 1-2mm upp och ner, inget in och ut. Är det ok?

Det finns även spår av olja i alla slangar, och synbart i trottelhuset. Dock blårökte inte bilen något innan.

Några tips?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Blåryker det nu alltså?

Turbon är ju en slitdetalj, så visst kan det vara dags... Hur långt har bilen/motorn gått?

Mvh
Ett glapp på 1-2mm är för mycket. Max 0,5mm får det vara.
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Kolla filtret i toppen så det inte är den gamla "papiljott-modellen". Kläggar tydligen ihop lättare än den nya plastseparatorn och kan då trycka ut olja på ställen där det inte ska finnas. Finns instruktion i min GDS om luftfilterbyte här på forumet om du behöver mer info.
sc
217
scalare
325 coupé -07
Tjena. Bilen blåryker inget, endast låter konstigt.

Turbon är vad jag förstått inte sliten, och är ok att den känns lite "glapp", då det stabiliserar sig med oljetrycket...? Däremot inte ok ut och in!

Hilden, ska kolla filtret, det kan helt klart vara en orsak till olja lite här och var.
Lite tips här Länk
Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Min 530d e39 -02 började låta konstigt och blåryka som fan, funderar på om turbon har gett upp... :(
Det blev ett annorlunda ljud i turbon så att säga... lite orkeslös...

Undrar vad det kan va?!
sc
217
scalare
325 coupé -07
Hej på er, här kommer en liten update så ni har något mer att fundera över :)
Detta är gjort:

* Nya vevhusventelationen
* Prövtryckt inga läckor
* Kännt på turbo fram och bak samt kollat impellrar inga synliga skador, bara lite glapp
* EGR bypass / pluggad
* Kollat felkoder, inga funna.
* Plockat bort alla multiremmar

Testade idag att rycka kablaget till wastegaten, då blev bilen helt död, men vinandet försvann nästan helt. Oljan är helt normal vad jag förstått, inte alls mycket.

Kommer verkerligen inte fram till något mer nu. =/
Visa användare
36
Harley-63
530 D Touring -02
Kan meddela att det var Turbon som var tvärslut för min del.... :(
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hilden:

BMW bytte även det filtert på min i igår i samband med luftfilterbyte. Bra service!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

om en turbo har kännbart glapp så är det dax att byta/renovera.

//H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.