AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.122

För kallt i bilen (e39)

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Tidigare har jag alltid haft AC inställd på 20-22grader året om och det har funkat bra. Men den senaste tiden så blåser det obehagligt kallt från mittenuttagen, måste höja setpointen till 26-27 för att det ska vara passligt temperatur på luften som blåser mot ansiktet.

Uttagen som blåser på fötterna och rutan verkar reglera som de ska.

Idér?

Har rengjort och smörjt temperaturgivarfläkten.

Bilen är en 528 -98

/// Kristian
K2
348
K2
523i -97
Man kan behöva laborera med den där kall-varmluftsblandaren på mitten av instrumentbrädan (har en -97:a). På sommarhalvåret har jag min oftast ställd på max kyla men vinterhalvåret krävs en varmare inställning.

Måste säga att det känns litet sådär att behöva pilla med mekaniska reglage på en "automatisk" klimatanläggning men det är väl bara att rätta sig, Van sedan tidigare med Saab ACC, där bara ställer man in tempen så fixar systemet resten.
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Jag upplever exakt samma sak. När det är 15 grader ute vill jag inte ha kyla i ansiktet medans fötterna får värme.

Hade en S**b 9000 -95 en kort stund innan denna E39 med bättre klima i...

Ratta på reglage? Nej, något måste vara fel!?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag använder aldrig mittuttagen utom när bilen stått i solen för att snabbt kyla ur, utan har den på upp och ned + 22C till 99% utom när det är riktigt varmt ute, men det är lite halv automat på BMW och kräver en del laborerande, värmen är mera automatisk än kylan om man så säger.
Åkte 35 mil i en 07-Saab 9-5 för 14dagar sedan. Ok den är inta alls dum den AC, men gumman höll på att frysa ihjäl i baksätet medans det funkade bra i fram.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.