AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
780

e30 325 cab som tappat stinget

As
5
Aston
325im cab -89
Min kära 325 cab från -86 har börjat att kännas lite slö. På besiktningen påpekade de att hc-halten var ganska hög. Åkte hem och bytta tändstift och satte tilbaka orginalluftburken med nytt filter. Bytte olja, filter och bränslefilter.
Den känns ändå fortfarande ganska slö. I uppförsbackar måste jag ofta växla ner till 4:an, ibland även 3:an trotts att jag igger runt 100 km/h före backen. Den har inte varit sådan förut.

Lite idéer som jag har vad det kanske har samband med, dock osäker på mina teorier...
Ska byta kamrem inom kort, kanske hjälper?
Troiigen är det fel på vattenpumpen eller genratorn. Kommer missljud därifrån, kan dock inte avgöra från vilken eftersom de drivs av samma rem. Tycker nog att ljudet verka komma från vattenpumpen, men den läcker inte och kylningen funkar normalt. Vet ej heller om det påverkar kraften i motorn.

kom gärna med idéer/erfarenheter och synpunkter!

/A
Har du kollat HC värdet igen efter servicen?
Kan vara lmm (om det nu finns på din modell) eller lambda som spökar oxå.

Tror inte kamremmen är boven, antingen är den hel eller så slirar den och går sönder direkt.
M@
39
M@verick
320i Cab -89 -E30
testa att göra ett komp test på cylindrana för att se hur dom mår. det hadde jag gjort tror jag som första steg.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Sitter det inte kamkedja? Sitter ju iaf på e36 och framåt.
M20 motorn har kamrem.
Och den påverkar inte HC värdet, påverkar inte några värden för den delen.
Förbannande icke Edit funktion :P
Kamremmen ska bytas med 6000mils intervaller.
Kamaxeln kan ju vara sliten.

Men ett komptest är aldrig fel för att se hur motorn mår!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.