AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.245

Ojämn tomgång och vibrerande motor Bmw 540ia?

Hej jag har lite ojämn tomgång samt att motorn vibrerar ganska så mycket på min Bmw 540ia -94. Har testat att försöka gunga motorn för hand för att försöka få reda på om det är dåliga motorbussningar men det verkar inte som det är det. Vad finns det mer för fel som kan orsaka det här? Läste något om insugsmembran? Kan det vara det som gör så att motorn vibrerar och får ojämn tomgång? Är det isåfall svårt att byta insugsmembranet eller? Och vad kostar ett nytt? Tacksam för hjälp:)
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Har du kollat bultarna till oljepumpen så dom sitter? Dom har nämligen en tendens att vibrera loss efter många många mil och kan vara en _bidragande orsak.

Nej det har jag inte gjort:P köpte bilen för 2dagar sedan så. Men det bör man kanske kolla upp då. Har läst en hel del om det. Men vet inte riktigt om det är något jag klarar av att göra själv.
Har du kollat kylarfläkten om bladen slår i kåpan runt om, ev om du står och kollar hur mkt motorn rör på sig när du gasar. Annars kan jag rekomendera att byta insugsmembran rätt lätt ingrepp som gör mkt för motorgången. Jag har/ hade samma på min och bytte menbran, ska byta bussningar och avgassystem senare.
Jag har kollat kylarfälkten ja, kåpan runt om verkar har försvunnit eller något för den finns inte. Så ska försöka få tag i en ny sån. Har inte kollat så nog hur pass motorn rör sig när man gasar. Okey ja det är kanske lika bra att byta insugsmembran också.
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Går den på alla cylindrar ?

528 patrik
Ja den går på alla cylindrar.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har haft problem med dålig tomgång sen jag köpte min första 540 för 1½ år sen. Senaste felet jag hitta va vacumslangen till bränsletrycksregulatorn som va hål i. Nu går den fint igen.

Kolla motorkudden på vänster sida, den har varit dålig på båda mina 540 och bidrar till gungig tomgång. Är den kletig, lr kletigt runt kring den så är den dålig.

Ang bultarna till oljepumpen så är de lätt åtgärdat. Skruva loss tråget och spänn/skruva dit alla bultar, 10 samt 13mm. Nu senast så la jag på en sträng packningssilicon så vart de tätt med gamla packningen. Ska du ha en ny kostar den ca 150kr på BMW.
Okey har också misstänkt att det kan vara hål i någon vacumslang så får kanske börja leta lite och se om jag hittar någon läcka i någon slang.

Okey behöver jag lossa plstskyddet under motorn för att kolla motorkuddarna? Okey får ta och kolla upp det då.

Okey mm läste en guide här på autopower och det verkar ju inte allt för svårt. Så det blir nog att man tar sig en tur till en Gör det själv hall snart och tar ner tråget och kollar så att det inte ligger några bultar där. Om inte så kan man ju bara spänna åt alla bultar. En ny packning är ju lika bra att ha. 150kr är ju inte jätte mycket pengar. Det är ju ny olja som är dyrast isåfall:P
jag kollade min oljepump för nån vecka sen eller två.. ny packning kostade 280 eller 290 kr..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.