|
|
|
|---|---|
|
hej! det försvinner vatten ur min bmw 325, inte jätte mycket men får fylla på lite grann en gång i veckan typ. inget synligt lekage olja är hur fin som helst allså inte vit, grå, bubblig osv ingen olja osv i exp kärl, luktar inte avgaser heller bilen går hur bra som hellst men den ryker lite vitt mest när den är kall sen försvinner det mesta av röken när den är varm men fortfarande lite för mycket tycker jag. men kupé värmen funkar knappt ( där är värme men det känns knappt) kylar slangarna är varma och inte hårda vart kan vattnet ta vägen? kan det vara ett så pass litet läkage så att vattnet för ångas när jag kör eller? | |
| någon som vet? | |
|
Håller systemet tryck efter körning? Om du försiktigt lättar på locket nån minut efter körning bör det pysa och ev. "koka över". Prova att ruckla på fläktvingen och se om det droppar något från vattenpumpen då det är tryck i systemet. Vet inte om det är plast i kylargavlarna på din bil, men de och expansionskärlet brukar kunna spricka med åren. Värmen regleras av en elstyrd ventil genom att öppna och stänga helt i olika långa pulser beroende på temp. inställning. Spänningslös är ventilen helt öppen d.v.s. full värme. Kanske den har fastnat. Länk |
|
| Ibland kan småläckor t.ex i pumpens axeltätning innebära att vatten inte läcker ut vid körning, men luft sugs in under avsvalning. När luften sedan expanderar under nästa körning kan vatten tryckas ut via lockets övertrycksventil. Även locket kan vara trött så att systemet inte kommer upp i arbetstryck. De brukar öppna vid ca 1,7 bar, lite olika beroende på modell. Billigt och enkelt att byta. | |
|
ja det pyser när man öppnar! ska prova och se! sen är jag inte helt hundra på hur man luftar! ska man stänga luftningsnipplen när det sprutar ut vatten där eller hurn är de? gjorde så här, kall bil! tog av locket till exp-kärl´och luftningsskruven fyllde upp glykol/vatten till markeringen starta bilen och körde på tomgång och ca 2000 varv börja skvätta ur exp-kärl så satt på locket fortsatt med luft skruven öppen sen börja det skvätta där lite så stängde den! |
|
| ang magnet ventilera för värmen så sitter det 2 st gummi kuddar eller vad´man ska kalla dom. Hade upp min för ett par dagar sen eftersom värmen strulade på vänster sida. Ena kudden hade trillat ner på ventilen så den kärvade tog bort båda kuddarna för den andra kudden var sliten den också. Värme / kyla fungerar utan kuddarna . Men om du ska ta upp ventil packet hantera det varsamt sitter väldig klena koppar trådar till magnet spolarna. kan ju vara termostaten som gör att du har dålig värme ååå. | |
|
Hasso har beskrivning på luftning o.s.v. i samband med vattenpump och termostatbyte här: Länk Generellt kan sägas att det brukar vara lättare att lufta med bilen i uppförslut. Dessutom skall full värme vara på så att ev. luftblåsor i värmeelementet luftas ut. Kan behövas tålamod och upprepade försök. Kanske luft orsakar problem med din värme. Finns luft i systemet expanderar den och trycker ut vatten ur systemet via locket. |
|
| har gjort en stor tabbe, kylarslangarna är hårda och det är bara den översta som är varm den andra är kall, termostat eller vattenpump? | |
| jag vågar då inte säga säkert men en termostat är ju lättare och billigare att byta än en pump. | |
| kan det läcka vatten om man har kass termostat? | |
|
Om det läker från plast kåpan som omsluter termostaten Länk men inte pga att termostaten är dålig. hittat nått läkage? Är det slang 2 som inte blir varm så byt termostaten Länk |
|
| lite trött ännu ska vara 1a länken till 1a meningen Länk | |
|
föresten javes jag har en pump liggandes till 325 94-98 bytte helt i onödan på min trodde det var pumpen som lät men det var lagret i slirkopplingen till fläkten som lät Den får du av mig om du vill ha ,mot frakt kostnad =) |
|
|
det droppar glykol ur avgasrör, prövade att slicka på min hand efter jag hållt den vid avgasrör och det smaka glykol:( antar att det är toppapackningen iallafall, ska in på en verkstad och kolla. någon som har tips angående toppapacknings byte? är utbildad mekaniker men har aldrig bytat toppapackning :$ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.