AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.459

M5 E39 - Rensa ljuddämparna? Erfarenheter?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Som vi alla vet kostar ett catback-system till en M5 fläsk o kanske kan vara trevligt o ha förutsagt att tidigare ägare har betalat och monterat det :)

Vad händer med ljudet om man rensar ut dämpullen ur de 4-original slutburkarna?

Någon som prövat? Tror ni det kommer låta gammal bluddrig jänke V8?

Bespara mig gärna kommentarer som: Har man en M5:a har man väl råd att köpa ett riktigt avgaspuff. -Har man en M5:a så ska man vara glad om man har råd att ha mat på bordet :)

__
/Chrille
Inte bättre att plocka bort nån av ljuddämparna och ersätta med rör?(ja inte slutdämparna då förstås)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Tror det kommer låta skit.Jag har aldrig hört en bil med rensade/bortplockade slutdämpare som haft ett snyggt ljud.
Lämna in bilen till Ferrita eller Avgasteknik istället.
Hej
Jag har rensat på en av mina M5 E39. Det blir minimalt skillnad. Jag rensade dem helt från ull och tog bort innan rören. Så ett tips e att skita i det för det är mer jobb än det blir ljud av det. Det låter lite mer på tomgången vid start men sen låter den nästan samma. Tror att ska man få lite mer V8 ljud ska man byta ut krysset X
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack för svar Denkan!
Precis det jag ville veta!

Då lägger jag ner den idén alternativt funderar på om man ska ge sig på X:et.

__
/Chrille
Jag gjorde den operationen på min 330 för skojs skull, och det blev så gott som ingen skillnad alls i ljud. Öppnade alla dämpare och rev ut allt ljuddämpningsmaterial. Verkar som att burkarna med perforerat rör igenom dämpar ljudet ändå på något sätt.

Men jag vet dock inte hur ljudet ändras på en M5 efter ett sådant ingrepp..

//Jesper
ak
37
ako
M5 -99
Det blir som Denkan skriver.
Du måste ta bort mittendämparen och bygga ett nytt x-rör där, samt rensa ut all dämpull i slutdämparna. Då kommer du få ett riktigt bra o välavstämt ljud.

Det går åt fyra st enmeters 2.5" raka rör med muff + lite plåt beroende på hur du skapar x-överföringen + fyra slangklämmor. Fästet/upphängningen efter kattarna behöver moddas något. Man kan kapa det o svetsa på två korta böjda stänger istället för den bockade plåten som det är uppbyggt av nu. Markfrigången blir ca 3mm sämre på det fästet
Du kommer få över två typ 30 cm bitar av dom raka rören.
Jobbet utförs på två heldagar om man har lite flyt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.