AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.125

Har ännu ett värmeproblem i bilen

aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Hej
Jag har nu fyllt och lagat ac så att den fungerar som den ska, har bytt termostat och har även bytt värmeventilerna. Den gamla värmeventilen var verkligen kass, ingen av de två ventilerna fungerade och inte heller pumpen..

Nu har ett nytt problem inträffat på den. I mittkonsollen och det högra samt vänstra utblåset kommer endast kall luft även om jag ställer dessa på max värme. Ställer även in högre värme i hela kupen men bara kall luft kommer ändå.

Ett annat problem jag tycker finns är att det blåser lite väl svagt. Filtrer som är placerade i huven är inte täppta. Även om jag lyfter huven och ställer luftintagen öppna på max så blåser det lite för svagt tycker jag. Kan det ha något med filterna inne i bilen att göra? Tror att dessa filter har enbart med funktionen vid återcirkulering att göra.. Har jag fel?

Och även ett tredje och sista problem. Manöverenheten för värme och fläkt mm blinkar till ibland. Den stänger då av fläkten en hav sekund och går sedan igång igen. Ibland flera gånger på en åktur och nästa gång går den utmärkt. Någon gång så har den helt av sig själv ställt upp temp till max på vänster sida...

Vill gärna ha en varm och skön bil denna vintern. Förra vintern var bilen rätt kall.
me
161
merza
750ia-95
Exakt samma strul som jag hadde
Jag fick byta elementet
gick loss på 6500kr på bmw
men de e de värt mitt i vintern
Vet inte var du bor, men jag kan rekommendera Geschwindt:s verkstad utanför Stockholm. En mycket bra BMW-verkstad som är bra på AC, och ärliga.

Kylan har nog inte med kupéfiltren att göra, men kolla dom ändå. Dom brukar vara snuskigt igensatta på äldre bilar.

Om dålig värme kommer: kolla att du har tillräckligt med kylvätska i bilen. Öppna kylarlocket och fyll på med MOTORN IGÅNG.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Kylarvätska var ordet Lasse. Kylsystemet har fått en rejäl avluftning och riktigt bra värme kommer även i mittkonsolen.

Får ta och kolla kupefilterna någon dag. Hur kommer jag åt dom som sitter inne i bilen? Hänger inte riktigt med när jag tittar i realoem och sedan i bilen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.