AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.287

335i manuell eller automat?

Hej! Är sugen på 335:a, vill gärna höra hur ni upplever automatlådan, har läst en hel del tester där den får mycket beröm. Hur snabb/sportig är den i manuella läget när man växlar med paddlarna vid lite aktiv körning?

Har själv endast kört 335 med manuell låda men hoppas på att prova någon automat snart.

Har sökt i gamla trådar men upplever mest att folk som inte har provat 335an med både manuell och automat svarar.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Har provkört många 335or med automat och själv ägt en 335a med manuell låda. Skulle utan tvekan rekommendera automaten till denna motor - man får ett konstant flöde av kraft, dessutom är den snabb i växlingarna.
Buspelle
Utan tvekan ska en BMW av denna kaliber ha manuell låda. Körupplevelsen är otroligt mycket bättre med manuell låda än med aut. Vill man använda de resurser som finns ska det vara manuellt. Ingen tvekan om annat.

Samtidigt är det nog så att detta är en synnerligen individuell fråga. Meningarna om man kontra aut är lika många som det finns individer. Bilen funkar självklart kanon även med aut, men det är något annat än med man. Du måste prova själv och dessutom handlar det om hur du kör bil.
Just det, det är högst individuellt. Själv anser jag automatlådor höra ihop med feta jänkare, eller 7-serie. En potent 3-serie bil åtnjutes bäst när man själv kan välja växlar. Man har liksom mer kontroll över bilen, större tillfredsställelse när man kontrollerar allt, istället för att bara trycka på gasen och passivt hålla i ratten. Ditt val!

Vorsprung durch freude am fahren
Tack för alla svar, trevligt att höra andras erfarenheter/synpunkter. Förmodligen är det manuell som gäller för min del, men blir nyfiken på Steptronicen, efter man har läst allt positivt bla i AMS och Teknikens världs tester..

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
har ägt en m3 manuell den var extrem kul att köra håller med Buspelle men måste påpeka att jag kör en 330 auto idag var mycket osäker från början på lådan men nu när jag har kört bilen ett tag blir jag mer o mer imponerad på lådan den är snabb och rapp hela registret manuel läget är mycket skön och sportig på sport läget är det ju sport på riktigt,,,
Min nästa bil kommer att bli en 335 men är själv fundersam kring valet..men innerst inne är det furtfarande manuell som gäller då det käns att jag kör bilen och sportigare..
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Köra bil => manuell, åka bil => automat

Nu blir jag väl hängd :)

ms
8
mspace68
330ia -01
kan bara säga för min egen del så är automaten det bästa jag kört.skönt och vackert sjunger 330in med

mspace
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jens Ek>>

Nejdå, ingen hängning, du har helt rätt! :)

Tyvärr kännar man turbolagget mycket tydligare i 335i med manuell låda, och det blir en trist historia. Automaten maskerar turbolagget mycket bättre tycker jag.
Nu blir väl jag oxo hängd ;)

Visst är 335:an helt klart snabb, men upplevde 335i med manuell lite tråkig, min gamla 130 känndes trevligare och sportigare till karaktären. Kanske borde nöja mig med en 330 eller 325 istället...
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

335i blir mycket roligare att köra med manuell låda om det är KÖRA bil man är ute efter. Motorn passar dock bra till automatlådan också men ger bilen en helt annan laidback karaktär. Och vill man ha laidback karaktär så är enligt min mening BMW 3 helt fel bil. Jag övervägde inte automat till min 335.

Dock kan jag hålla med om att 325i och 330i har ballare motorkaraktär med uttalad spets. Jag minns nästan mina gamla 325:or med 2,5 l 218 hk som roligare att ligga och vässa med än min 335:a.

Mvh
Arese
Har kört ett flertal 335 aut. och som många andra säger så är den manuella mycket roligare att köra. Automat åker man och är rätt trist till en sån bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.