|
|
|
|---|---|
|
Jo det är så att jag måste byta skivorna fram och nu undrar jag om man ska byta beläggen samtidigt? Jag har bytt beläggen ganska nyligen, så det är mest därför jag undrar om det är nödvändigt att byta de igen? MVH Rikard | |
|
Är dom riktigt BRA så är det inga problem men jag hade nog slipat av själva slitytan (den mot skivan) med någon form av bandslip så den ytan är helt plan och inte spårig efter dina gamla skivor. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Tumregeln är att man ALLTID byter belägg när man byter skivor eftersom beläggen sliter in sig efter den gamla skivan. Byter man då inte beläggen så kommer man få rostränder o.d på den nya skivan. | |
|
bytt skivor på min runt om ,lät dom gammla halv bra beläggen sitta kvar bak. Har inte varit någe problem kolla på klossarna och använd sunt förnuft. Svar på din fråga ja du kan säkert använda dom. |
|
| Om man byter skivor så byter man bromsbeläggen med, lite felaktigt slitage som lever kvar efter de gamla skivorna förkortar livslängden på de nya. | |
|
Man kan tänka så här: Skivorna är mycket dyrare än beläggen, om de gamla beläggen riskerar att skada de nya skivorna får du byta allt igen. DVS ännu dyrare... Min gammla bil: Länk |
|
Transocean |
Det går alldeles utmärkt att fortsätta med gamla klossar om dom inte är slutkörda eller snedslitna. Blir inga som helst rostränder eller annat fanskap som kan förstöra skivan. Bromsverkan blir precis som med nya klossar. Har själv gjort detta ofta, känns dumt att kasta klossar som gått 6 - 12 mån och har 75 % av slitytan kvar. |
| Jasså blir den? :) | |
|
Jag köpte nya klossar. De gamla var ganska mycket kvar på men de hade en inte en plan anläggningsyta. Men vad hjälper det när man inte ens får bort skivorna. Men det är ju ett annat problem. :P |
|
| Du har ju en skruv som lossas insex nyckel sen så ge skivan en karate spark eller en smäll med en div stor sak så lossnar den nog. Rengör noga sedan, ventilera oken osv. GL HF | |
Gemini__ |
Seal: Bra att du köpte nya belägg, allt annat är bara dumsnålt. Hoppas du får bort skivan nu bara. ;-) |
| Dra klossarna ett par gånger mot garagegolvet så blir dom plana. | |
|
Nu Har jag ju redan köpt nya och satt dit. Lika bra. Men behöver ett snabbt svar om någon är inne idag. Ska det vara ett mellanrum där jag har satt en ram runt. Mellan bromsoket och fästet? Länk |
|
| Såg på andra sidan att det var likadant. | |
Roffa1 |
Seal: Tror du har glidande bromsok, de ändrar läge vart efter du bromsar eller att beläggen slits. Fullt normalt. |
| Isåkade: Hahaha skönaste kommentaren idag, tack för den (: | |
|
Roffa: Jag tänkte också att det bara är en pinne som de glider på. Blev klar med allt innan idag. Tack för alla svar. Mvh |
|
| Låter ju lite som du borde byta verkstad om du bytt nyligen och de inte tipsat om att skivorna nog borde bytas. | |
| Står väl inget om någon verkstad någonstans? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.