AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

hjullager bak 530 e39:a

sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
Har ett malande ljud från bakvagnen som förmodligen är ett hjullager!. Men vilken sida det är på känns inte helt klart ! När jag svänger höger i "landsvägsfart" hörs ljudet starkt, men när jag svänger vänster försvinner det i princip helt. Då tycker jag att det borde vara vänster lager som är kass,dvs det hjulet som belastas i en högersväng är ju vä. bak och vice versa! Är det så enkelt? Någon som har erfarenhet av detta?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du kan ju prova att lyfta upp vänster resp. höger bakhjul och lyssna på eventuell skillnad i "rulljud"..

Men annars är det ju som du säger, men det är ju inte helt 100% säkert att det verkligen är vänster bak trots att alla teorier och allt vett o sans tyder på det :)

Ok, det kan ju vara annat också...men det mest troliga är ju hjullager.

Mvh Janne.

Nej, det är inte så enkelt! Jag hade samma problem, fast tvärtom. När jag lämnade in den på Geschwind så lyssnade han med stetoskop på lagret och sa att jag troligtvis gissat fel. Med stetoskopet hörde han missljud på vänster bak när han snurrade på hjulet. Och det visade sig att han hade rätt, såklart. :)
sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
Stort tack för tipsen! Det kanske är enklast att låta verkstan avgöra vilken sida som är kass ! (om jag inte får tag i ett stetoskop i så fall !)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.